• trulle82

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Hej! Jag har inte läst igenom hela tråden, det är en stor tråd

En fråga, kan man göra tassmetoden även om man fortfarande ammar? Jag har börjat med smakportioner och gröt. Men jag har inte ännu bytt ut måltider (bara kvällsmåltiden som jag ersatt med gröt). Min dotter är 6,5 månad

• trulle82
    gosigmamman skrev 2015-02-06 17:23:55 följande:

Har precis börjat med tassmetoden och det har dykt upp lite frågor. Jag orkar tyvärr inte läsa alla sidor så jag hoppas nån är vänlig att svara även om det skrivits om det tidigare. Min 7 månaders tjej blir ledsen direkt när jag lägger henne i sängen och jättearg om jag sen försöker lägga dit min hand, smeka huvudet eller liknande. Hon blir tyst när jag lyfter upp henne men ledsen så fort hon läggs i sängen igen. Hittills har hon somnat av slump känns det som. Hittar ingen rutin på metoden känner jag. Någon som varit med om liknande situation? Vad ska jag göra? Det känns i nuläget som jag inte kommer hitta någon lugnande effekt. Jag har testat med att lugnt säga schhh om och om igen i hopp om att det kan lugna henne framöver. Vad tror ni om det? Tacksam för alla tips och råd jag kan få. Vill verkligen få bukt på sömnen innan hennes pappa kommer hem (är bortrest nu) eftersom han inte alls klarar av att höra henne vara ledsen.

Hej! För mig var det så första dagen vi gjorde detta. Efter ett tag förstod hon att det var detta som gällde. För oss tog det ungefär en halvtimme, sen accepterade hon det och somnade. Följande dagar gick mycket fortare. Det gäller att man bestämt sig och att man gör samma rutin. Så fort hon slutade gråta, la jag ner henne. Då kämpade hon emot och började gråta direkt. Jag testade några sekunder att klappa henne på ryggen sedan tog jag upp henne igen och tröstade sedan la jag ner henne igen. Så höll jag på till hon liksom accepterade det och somnade. Nästa dag gick det mycket bättre. Nu kan jag lägga ner henne på kvällen utan problem. Jag använde också shhh och gungade lite till hon slutade gråta. Gäller nog att man är lugn själv och inte blir stirrig. Är ju jobbigt när de gråter!
  • trulle82
    LeaveMeAlone skrev 2015-02-06 23:32:59 följande:

Har sneglat i den här tråden i flera månader då min minsta grabb alltid varit lite knepig med sovandet. Vaknar lätt, varit extremt förtjust i amningen och svår att söva. Nu har han dock hunnit bli 13 månader och jag slutade amma för två månader sen. Där försvann mycket av nattstrulet men det är fortfarande knepigt mellan varven.

Har lite funderingar.

Vårt största "problem" är att han skruvar på sig sekunden man lägger ner honom i sängen så länge han inte har vällingflaskan. Han ska alltså därifrån till vilket pris som helst. Nu var det ett tag sen vi testade att nattar hans säng då det funkade bättre att ligga bredvid i vår säng.

Om vi nu ska prova i hans säng igen ska vi då skippa välling i sängen?

När ni lägger handen på i sängen, står ni så lutade över sängen eller sätter in handen mellan spjälorna? Båda känns extremt osmidigt eller så är det vi som inte förstått ????

Min man får inte ens in sin arm mellan spjälorna och båda upplever att man blir väldigt stel och öm om man ska stå böjd över sängen när man håller handen på. Så hur gör ni?

Jag är ingen expert, men jag skulle nog skippat välling i sängen. Kanske ge välling innan och sen lägga honom i sängen efteråt. Så att han inte somnar av flaskan, utan lyckas somna själv. Ha samma rutiner varje kväll så att han vet vad som gäller.

Jag står lutad över sängen när jag gör det. Men visst det är jobbigt för ryggen . Man får hitta det sätt som funkar bäst. Ambitionen är ju att man ska slippa tassa tillslut.
  • trulle82
    LeaveMeAlone skrev 2015-02-12 22:30:44 följande:
    Tack för svar

Jag började för tre dagar sen och då slopade jag vällingen i sängen för enkelhetens skull. Har redan börjat gå snabbare och igår sov han hela natten tom. Hoppas på fortsatt framgång.
    Vad skönt att det redan går bra! Här går det fram och tillbaka tycker jag. Ena natten bra, andra inte..men jag hoppas att det är en övergående period. Hon är ju 9 månader, så även om jag tycker värsta seperationsfasen är över så är det kanske en känslig period
  • trulle82
    Lindask skrev 2015-02-18 00:31:54 följande:

Mitt stora problem för tillfället är att hon inte somnar på kvällarna. Jag har ok tålamod i ca två rimmar, men när klockan närmar sig ett på matten då brister det. Det sägs att man inte ska försöka korrigera små barns (7 veckor) sömn, att det rättar till sig av sig själv, stämmer detta?

Ja jag tror också det är för tidigt på en sådan liten Det är nog rätt vanligt att det är lite svårare på kvällarna när de är så små. Tror att man ska låta henne sova när hon är trött, ofta är det väl efter mat. Och så kan man göra som LeaveMeAlone skrev med skillnad på natt och dag. Dygnsrytmen ställs in efterhand. Man kan ju börja lite tidigare på kvällarna att dämpa belysningen och ljudet och varva ner tex.
  • trulle82
    LeaveMeAlone skrev 2015-02-18 09:20:44 följande:
    Ja det har väl gått lite upp och ner här med. Vi är uppe i inskolning på förskolan och jag har precis börjat jobba så det är lite mycket på en gång. Vi har inte alltid orken att lägga tillbaka i sängen mitt i natten utan låter han sova mellan oss då men vi har vant av honom med nattflaskan och han sover längre och längre i sin säng och blir lättare att få att komma till ro genom tassen på och han somnar fortare på kvällarna.
    Ja han kanske behöver lite extra närhet nu när det är så mycket nytt

Jag började ändra nattrutinen lite till. Jag la henne, la på täcket och sa godnatt och sen gick jag ut och stängde dörren.Fick gå tillbaka in några gånger, men det var bara små protester. Jag brukar ju annars sitta bredvid sängen så hon kan se och känna på mig när hon ska sova. Efter det fick jag 2 riktigt bra nätter i min mening. Bara 1 till 2 uppvak. Men nu i gårkväll och inatt så var både läggningen svårare och hon vaknade fler gånger på natten, så jag vågar inte hoppas på att det verkligen har hjälpt Tror att ibland låter man tassningen gå för långt så att till slut behöver hon en hand på eller klapp på ryggen för att kunna somna om. Men men, får se hur det blir!
  • trulle82
    gosigmamman skrev 2015-02-07 10:17:15 följande:

Tack trulle82! Alltid skönt att höra att det finns andra som haft det likadant. Natten till idag var den bästa hittills då dottern vaknade men somnade om själv alla gånger utom en. Jag hoppas att det betyder att hon börjar känna sig trygg i sängen nu. Vi får se hur det går idag. Förmiddagsvilan förstördes av en bajsblöja precis när hon skulle somna så det blev en långkörare med mycket gråt men nu sover hon iaf.

Jag undrar också över era erfarenheter av att sova borta. Fungerar det automatiskt bättre när sömnen hemma blir bättre? Jag är lite i det läget att jag funderar på om jag borde hålla mig hemma tills hon sover bättre. Hur gjorde ni?

Hur har det gått för dig?

I helgen ska vi också sova borta..får se hur det går!!!
  • trulle82

En gissning är att det kan bero på mat på natten. Från 6 månader är det ju ok för bebisen att inte äta på natten. Men sånt är väl olika antar jag. Min dotter åt på natten vid 6 månader :)

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola