~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
Favorit
Favorit
Kaede; har bara läst ts och ditt inlägg och ska starta med denna metod nästa vecka på min 5 månaders som absolut inte kan eller har somnat skälv nån gång... Hur har ni gjort?!, även om det tog en vecka för henne att somna själv?
Tack!:)
Kaede; stort tack för ditt inlägg!!:)
Jag svarar dig imorgon då jag har lite frågor och kan berätta hur besvärligt vi har det just nu, o hoppas detta blir bättre då vi ska börja med eget rum och bättre sömn nästa vecka..
( sitter med ledsen plutt i famnen nu och kan inte skriva mer...)...
:)
Åh tack för långt och innehållsrikt svar!!
Tog du en natt och din sambo en annan? Eller kan man ta varanann uppvak?
Vi tar oftast halva, jag får sova ostört till 1 amningen, sen kommer jag upp och sambon får sova nere. Han jobbar hårt och måste få sammanhängande sömn. Jag med, men ska inte tänka så mkt på dagarna som han..
Ibland tar han hela nätter och jag kommer in endast för amningen.
Vi började vårt nya liv med att jag tog de första tre nätterna och sedan tog mannen två nätter, vi utvärderade och tyckte att vi var tvungna att börja om(dvs låta det ta mer tid) så jag tog två igen och sedan dess har vi tagit varannan. När vi har natten tar vi hela natten och den andra sover. Vi bröt ju alla rutiner över en natt för lillan och ville därför inte också flytta henne till eget rum. Det känns nervigt för oss båda. Så just nu under den här perioden sover den som har natten i vardagsrummet bredvid sovrummet och den andra i lillans rum på madrass på golvet. Så vi är inte i hamn än :) Vi vill testa och se ifall vi alla kan sova i samma rum ifall hon klarar av att somna om själv då vi stör henne. Om inte blir det till att flytta till eget rum. Bara för att man är liten betyder ju inte det att man vill vakna fyra gånger eller fler varje natt och vara ledsen. Så där tro rjag som du. En utvilad mamma och en utvilad bebis är bättre än trötta mammor och bebbar
Vi hade tänkt göra ungefär så. Får se om jag orkar en hel natt själv då jag aldrig riktigt får bli utvilad, men ska försöka. Vi ska också göra om på en del rutiner då, han ska tex inte få mat direkt innan sängläggning så han blir van vid att alltid få mat innan han ska i säng. Ca 30 min innan ska jag amma och ge lite ersättning och längre fram gröt till middag. Ska vänja magen vid detta nu...
Plus, vi ska ha tv på men med låg volym. Dumma som vi vart har vi nattat honom tyst och sen nästan viskat för vi vill ju bara att han ska sova, haha.. Men vi ska ju kunna lva noralt och TVn är precis utanför hans rum så han måste lära sig att mamma o pappa är uppe och det låter. Jag har ju också alltid gått och lagt mig med honom för att få några timmar...
Inatt tex, har han vaknat sina vanliga 15 ggr och jag har buffat honom tillbaka till sömns. Men 4,30 vakna han och började gurgla, skratta, skrika fast på skoj liksom, absolut inte ledsen. Guuud vad frustrerande det är när man är dödstrött efter ca 1 timmes sömn.., han höll på en kvart och jag lät honom hållas, när jag buffade vred han sig ur mina händer bara. Sen när han inte fick gensvar började han gny.. Om han nu börjar garva mm kl 4,30 och han är i sitt eget rum, då går man inte in? Först när han börjar gny? Hur sjuttsingen ska jag få honom till sömns då i sin egen säng? Inatt fick jag efter 1,5 tim vagga honom (igen efter 4 vaggningar då han vaknade på en gång när jag la ned honom) och han somna om till kl 7... Men inte jag, alldeles för uppjagad och låg bara och lyssna till honom:( Så han får eget rum nu så jag slipper ligga och lyssna efter att han har somnat, så kan jag inte lyssna..
När jag ser honom på nätterna tänker jag att hur ska han kunna sova själv i ett rum? Jag är verkligen ingen expert men tänker ändå drista mig till att vara lite besserwisser och säga att det kommer att gå hur bra som helst! OM han kan somna själv, för då kommer han nog inte att behöva er hjälp att somna lika ofta
Hoppas du har rätt! Nu har han ALDRIG somnat själv, enbart i vagnen vid rullning... Så det ska bli intressant om han förstår att det ska sovas när det är mörkt. Han blir sällan trött och stilla, jag ser ju att han är ttrött men han skruvar upp sig själv istället för att bli lugn, sen när man sätter sig och sjunger med honom inlindad i knät, då Bom, så faller ögonen igen. Men han kanske blir så i sin säng till slut, om vi bara sitter där i mörkret med honom och sjunger samma visa och säger samma ord...
Jag tänker att det kanske går en gräns någonstans mellan läggrutin och sovarutinen. Kan man se det som att själva läggas i sängen och framåt är läggningen? Hur lägger ni ner honom, hur markerar ni att det är natten, hur ska han ligga när ni lugnar honom när han blir upprörd då ni går ut? (för det blir han första natten) Ska ni lägga ner honom, stryka honom på kroppen, buffa honom i rumpan, ha tassen på honom? Ska ni säga något innan ni går ut? För då är det den delen ni gör om och om igen. Eller så tänker jag iaf. Låter omständigt att göra om hela vaggning och det. För det blir ju nästan lite kontraproduktivt? Då behöver han ju er och dig för att komma till ro. Den ron behöver ni ju båda kunna ge. Däremot kan det ju vara en del av pyjamas, blöja, äta, mysa, sjunga innan läggningen. Men ni måste ju ha något ni båda kan göra tycker jag. Om målet är att han ska kunna nattas av båda menar jag.
Jag hade tänkt att vi, när han vaknar , går in och nynnar en vaggvisa, säger att nu är det natt, lägger han på sidan där han somnar bäst och buffar. Sen går ut nynnandes så han får somna själv. Nu på nätterna gör jag detta liggandes brevid och när jag tar bort handen så pliiing vaknar han, så det kommer bli måååånga vändor ser jag framför mig... Men , det vet man ju så man är beredd.
Visst är det viktigt att lugna barnet i sängen? Ja lite viktigt iaf. Fast i tassmetoden tar man ju upp barnet om det inte går att lugna. I SHN lugnar man alltid i sängen. Välj det som passar er ochhåll er till det. Men jag tror att man ska tänka att upplockning är när inget annat fungerar. Som det så uttryckligen står i tass. Först lugna, sedan smeka, sedan smeka rytmiskt och mer intensivt och sedan ta upp. Men det man gör måste ju få chansen att ta först. Vår skrutta har jag buffat i rumpan/humpat rumpan på i famnen och på sidan i sängen när jag velat lugna henne så det tar max någon minut för mig att humpa rumpa så hon blir lugn nu förtiden
Har ALLTID vaggat, men på sistonde börjar buffa och det hjälpte ju till min förvåning Så blir han alldeles hetsig i sängen nu när han får get rum så tar jag upp honom som alltid, vaggar men låter han inte somna i famnen och lägger ned till han blir så trött av det och somnar
Sen är det ju detta med nappen.. den kommer ju åka ut och då ska man inte igen.. Men har tänkt gå lite efter råden i somna utan gråt boken. Så han somnar utan napp...
Vi har valt en sovposition till lillan. När hon lägger sig lägger vi henne i den. På sidan som hon alltid ALLTID har somnat. Vi håller henne i ett fast grepp men ändå så hon kan korva och så buffar/smeker vi rumpan på henne till dess hon är lugn, sedan håller vi på henne med tassen. När hon är lugn går vi. Om hon då vänder sig över till rygg och börjar snacka gör inte det något. Vi säger godnatt med jämna mellanrum utifrån och är hon upprörd och låter ledsen går vi in och lägger henne i sovposition igen. Lugnar genom att buffa och sedan tassar vi. Om och om igen
Precis, han ska få ligga och snacka och skratta och gurgla. men till slut somnar din lilla?
Men när du har visat så många gånger att du är beredd att ge upp kommer ju han att förstå att "jaha, vi ska sova nu". Eller så har vi förstått att alla olika metoder går ut på att uppnå.
Ja, det är detta som låter otroligt, men jag hoppas så att han förstår detta nu och somnar av sig själv till slut. Jag ska vara ihärdig och finnas konstant där för honom, men somna själv måste han lära sig nu. Mamma kan ju inte alltid vara där o vagga till sömns...
Kanske låter konstigt att jag är så "skeptisk" till om han kommer somna, men han har ju aldrig gjort det förr och vi har alltid hjälpt honom så det känns konstigt att han ska kunna lära sig lugna sig själv när det alltid har vart vi som lugnat honom.. Nästan mest det, eftersom han är sprattelgubben himself oftast när han är trött...
Jag menar förövrigt att hon första natten hade många uppvak. Somnade gjorde hon nästan i famnen och jag la över henne just i insomningsögonblicket. Hann knappt med just då. Men gjorde vår nattrutin just i mellanläget. Sedan vaknade hon många gånger och jag rantade in och ut många gånger. HAde på förhand bestämt att vara vaken och alert hela natten så att jag inte fick sova gjorde inget. Hade kunnat ta hur många uppvak, lugnanden som helst. Jag visste i ryggraden att jag på så sätt skulle kunna parera osäkerhet hos henne för jag var aldrig långt borta. Men även om hon hade flera uppvak den där första natten sov hon också sammanhängande redan samma natt.
Det där ska jag läsa innan det är dags Precis så ska jag också göra. Mer sömn åt oss nu, speciellt för lillen för som du säger, när man ser hur glad han är efter att susaat gott vissa nätter blir mna ju så himla glad i hjärtat Undrar vad dessa uppvak bygger på? Låg och tittade på honom inatt när han började kasta med huvudet va 15e sek och till slut kom upp till ytan och öppnade ögonen.. Sen buffade jag, la på sidan och han somna igen..?? Mysko...
verkligen tack för din hjälp! Du anar inte hur mkt hjälp och peppning detta var/är!!
Ja! Tack:) det var mera hur sjuttsingen jag ska få honom att somna själv i sin säng jag menade..:)
Är helt med på att nu är det slutsövt, nu måste han sköta den biten själv..
Bra att du sa att jag ska lugna, inte söva. Tror att det är misstaget man gör. Man stannar tills barnet sover, sen går. Då vaknar han ju sen och undrar var man är...
Han är bara så himla sprallig och lite hetsig, därav att jag våndas lite hur detta ska gå.. Hur han ska bli lugn när jag tassar honom. Han kommer tycka att vi ska leka! Men till slut blir han ju trött?!
Kan man ta bort såhär tidigt? 5e månaden?
Då antar jag att han inte ska ha den på dan heller?.. Den är ju en sån räddare ibland dagtid..:-/...
Men det är klart, då blir han ju van att inte ha den dagtid heller om vi tar bort helt.
Ja, det blir ett evigt springande.. Så inte får varken han eller vi bättre sömn för det..
Låter fantastiskt! Vad snabbt de lär sig:)
Vi har nu lagt vår lille i eget rum men fuskar på kvällarna pga olika faktorer , och söver honom i famnen och lägger ned honom sen. I helgen börjar vi på allvar att lägga ned vaken. Han vaknar många ggr, men jag sover ändå bättre nu när jag knte hör honom vända sig mm. Men springa in 5 ggr per natt tär..sov 5-6 uppdelade Tim inatt.
Tyvärr har vi u lärt honom att alltid somna i rörelse. Vu har vyssanlull på sängen men försöker använda så lite som möjligt.
Härom natten Sov han 20-3, med en "dreamfeeding", har aldrig hänt;)
Men , min fråga är, som inatt tex när han gnydde kl 3. Jag gick in o där ligger han med vidöppna ögon och pigg. Mitt sätt är att antingen lägga på sidan och buffa medan jag vaggar sängen eller i nödfall ta upp i famn o söva om. Grabben är 6 mån nu så nu måste vaggningen sluta, tung är han..
Vad gör man om han är pigg mitt i natten o börjar nästan jollra o blåsa bubblor mm? Känns som om han bara skulle titta konstigt på mig om jag la handen på honom. Armar o ben skulle börja sprattla som aldrig förr i det känns som om han bara skulle bli mer uppjagad?
Hur gör ni med amningen? På bestämda tider ca , eller när ger ni mat? Svårt att veta ibland när de gråter och vaknar tycker jag.. Vad de vill ha..
Tack:)
Trötter: känns som om min är lika din hur somnar han i sin säng på kvällen? Lämnar ni honom eller sitter ni med?
Känns som om jag inte heller kommer komma till steg 2-3 utan direkt till 4an....
Vi har bestämt att nattmaten tas bort i helgen.. Han vill inte ha tutte Alls numera och äter bara en gång per natt. Dagen måste bli mer rutinmässig angående mat så förhoppningsvis gör detta honom mer hungrig och när maten är borta kan vi ju tassa ordentligt. För som modesty säger, hur ska lillen veta vad är vad?!
Jag vet att alla säger att 6 mån är hungriga.. Men min är inte det:( men med ingen mat på natten blir det ju mer på dan!
Vi har dreamfeedat ibland o sätter flaskan till munnen så börjar han suga. Vaknar till sen somnar om bums för han äter liksom i sömnen..:)
När barnet vaknar o är pigg på natten, hur hanterar man det?
Härligares skratt:) han blir inte för pigg?:)
Mm, va just det..:)
Tania;
Ni bestämmer helt hur ni vill gå till väga, men vi gav lillen eget rum först och jag ammade en gång per natt. Hade en madrass i lillens rum som jag la oss på sen la jag tillbaka honom i sin säng efteråt, han somnade om bums när jag la ned honom. Jag kunde heller inte somna om lätt när han sov hos oss o vi störde honom enormt mkt på nätterna när vi samsov. Visst, det blir ju mer upp o springa nu, men skönt att ha sitt sovrum tillbaka! En helg efter ca tre v tog vi bort maten. Gick hur bra som helst, det var nog bara jag som trodde han ville ha mat när han vakna på nätterna senaste tiden . Min sambo stoppa in nappen tre ggr första natten, två ggr andra. Sen dess har han sovit ca var tredje natt 20-6-6;30... Vi är helt stumma av förvåning från ca 10 uppvak till 0 vissa nätter och ca 2,3 elr 4 andra...
Nu ska jag bara lära mig att sova och somna om bättre efter 6,5 mån ständiga uppvak ....