Hej!
Redan sedan vår lilla var runt två månader somnade hon vid åtta och vaknade för dagen (gick itne att söva om med några medel). Sedan blev det vintertid och hennes tider blev istället 19-06. Efter en vaken timme är hon fortfarande trött intill döden på mornarna så då går hon och jag och lägger oss igen. Just dessa tider och denna rutin har vi haft oavsett antal nattmål och oavsett hur natten sett ut. Första dagsluren sover hon 30 minuter till 1h 20 min. I perioder sover hon bättre med mig och i andra utan. Men oftast måste jag ligga hos henne så att jag kan söva om efter 30 min. Förr såg det ut så att hon åt runt 07-tiden och sedan ca varannan timme hela dagen fram till kvällen då hon sov mellan 19-20 fram till 00-02, åt och därefter sov ca tre timmar till innan hon åt och sedan tjorvade fram till morgonen. Tror att "vargtimmarna" är svåra för små barn. Vet inte varför men det verkar ju vara något. När vår lilla började vakna i oro ibland så ofta som var 40 minut under förnatten, bara gick att trösta av mig och med bröstet samt blev väckt av vår närvaro försvann min nattsömn. Även om jag inte fått sammanhängande sömn sedan hon föddes har jag kunnat sova med henne från sju-åttatiden och det tillsammans med morgonluren har funkat. Men när sömnen blev helt upphackad och efter fem månaders dålig sömn fanns inga reserver kvar.
Vi började med grötsmakisar på morgon och kväll innan jul. Vår skrutta tar inte välling. Eftersom vår flicka alltid, med få undantag, vaknar runt sex plus minus en kvart har vi gjort morgon då. Det har fallit sig naturligt att maken ger gröten runt halv sjutiden. Därefter har jag ammat runt 07-07.30 varpå hon somnat och sovit fram till senast nio då hon vaknat. När vi införde fler smakisar under dagen valde jag helt enkelt de mattider som andra mammor i vår närhet använder till sina barn då dessa dels låg bra till i förhållande till skruttans amningstider och dels ville ha ett fungerande sällskapsliv tillsammans med de mammor jag faktiskt umgås med någon gång varje vecka. Så runt 11 och 14 la vi in smakisar och därefter amning. Min förhoppning var också att lillan skulle fasa ut amningen lite själv när hon började gilla mat mer... Runt 17 har hon fått gröt igen. Den tiden föll sig naturligt då maken har hunnit komma hem och den matningen är alltid deras. På kvällen runt sju har jag ammat henne till dess hon nästan somnat varpå jag dragit ut och legat nära till hon somnat. Ibland har hon somnat vid bröstet. I perioder har hon alltid gjort det. Hennes daglurar har fallit i samband med måltider. Före eller efter. Skriver man ner vår dag på papper ser det ut ungefär så här. Efter förändringarna i nattjoxet och uteslutna nattmål har hon velat börja amma i samband med att vi gör morgon. Så nu äter hon lite av mig innan hon äter morgongröt. Därefter kör vi på som förut fram till kvällen då jag nu börjat amma runt halv sju så att inte matningen är en förutsättning för sovandet.
Skulle man skriva ner dessa tider mer schematiskt skulle våra dagar beskrivas så här
06.00 Morgon + morgonamning(supermys)
06.30 Gröt
07.15 Mer amning
07.30/08.00 - 09.00 Daglur
(09.00) Om törstig, en liten sluring
10.20 Daglur (hon orkar inte vara vaken längre oftast)
11.00 Lunch + amning
12.30 Daglur
14.00 Mellis + amning
15.30 Daglur
17.00 Middagsgröt + amning
18.20 Amning, amning och mer amning
19.00 Läggning
Dessa tider står inte skrivna i sten för oss utan vi anpassar efter vad vi gör. Dock vill hon gärna äta på ungefär de här tiderna när hon äter frukost de tider hon gör och den är ju i sin tur anpassad efter när hon vaknar så... Målet är dock att hon ska börja dricka ersättning eller vatten mellan måltider. Dock är hon så väldigt dålig på att ta flaska eller gå med på att dricka så jag ammar för törsten mycket just nu.
Jag ska svara på dina frågor så jag skriver svar efter varje fråga så får du fråga igen om något är oklart!
Vi har börjar med rutin nu att han ska somna vid 20 snåret varje kväll, det är då han är som tröttast också, så det kommer från honom. Pappa byter blöja och pyamas, går omkring i ett nedsläckt vardgasrum och sjunger ite, sen kommer jag och ger honom tutte och ersättning som han hallelulia börjat acceptera. Sen sätter jag mig i en gungstol och sjunger samma vaggvisa och säger att nu ska du sova , mellan visorna jag sjunger. Han somnar sen går jag in och lägger ned honom i hans spjälsäng som han sovit i sen jul. Sidan är helt nede och den står mot min sambo. Oftast går detta bra, ibland vaknar han efter 30 min. Skriker sällan, bara vaknar och kan skratta ibland, eller bubbla med munnen osv. Försöker buffa och lägga honom på sidan, då somnar han ibland om, annars tar jag upp honom och vaggar honom i famnen då somnar han efter 10 min.
Sen.. efter 2 tim sömn vaknar han VARJE timme. Gnäller ibland, men oftast börjar det med att han kastar huvudet oroligt av och ann, sparkar med benen och sen kommer en gäsp och efter det pliing, ögonen wide awake! Då gäller det att snabbt vara framme och söva om, lägga på sidan, hålla händerna och nynna vaggvisan, Ibland somnar han , men kansk vaknar efter en 15 min igen och man ska göra samma sak..Detta gör att vi sover typ 4-5 timmar per natt. Vi delar oss så jag sover i gästrummet ibland och min sambo ibland. Onödigt att vi båda ska vakna... Sen efter varje uppvak ska man själv somna om, och det vet man ju hur enkelt det är efter att han legat och lyssnat till "har han verkligen somnat" osv... Han äter ca 00 och 4,30 och efter andra matningen är det extra oroligt och bök..
Tog du en natt och din sambo en annan? Eller kan man ta varanann uppvak?
Vi började vårt nya liv med att jag tog de första tre nätterna och sedan tog mannen två nätter, vi utvärderade och tyckte att vi var tvungna att börja om(dvs låta det ta mer tid) så jag tog två igen och sedan dess har vi tagit varannan. När vi har natten tar vi hela natten och den andra sover. Vi bröt ju alla rutiner över en natt för lillan och ville därför inte också flytta henne till eget rum. Det känns nervigt för oss båda. Så just nu under den här perioden sover den som har natten i vardagsrummet bredvid sovrummet och den andra i lillans rum på madrass på golvet. Så vi är inte i hamn än :) Vi vill testa och se ifall vi alla kan sova i samma rum ifall hon klarar av att somna om själv då vi stör henne. Om inte blir det till att flytta till eget rum. Bara för att man är liten betyder ju inte det att man vill vakna fyra gånger eller fler varje natt och vara ledsen. Så där tro rjag som du. En utvilad mamma och en utvilad bebis är bättre än trötta mammor och bebbar!
När jag ser honom på nätterna tänker jag att hur ska han kunna sova själv i ett rum?
Jag är verkligen ingen expert men tänker ändå drista mig till att vara lite besserwisser och säga att det kommer att gå hur bra som helst! OM han kan somna själv, för då kommer han nog inte att behöva er hjälp att somna lika ofta. Vi resonerar som så att ifall hon är vaken när vi lämnar rummet gör det ju ingenting. Idag låg hon och tröttlät en halvtimme efter nattning. Jag höll till ute i köket och sa vår godnattramsa med jämna mellanrum medan jag stökade runt. När hon somnat gick jag in och la till filten och hittade då ena socken i munnen. Lillfian älskar sockar så hon hade legat och pratat och mmmat med den en halvtimme innan hon somnade. Inte en tår, inte ett rop efter oss. Själv men inte ensam eller utlämnad. Så att han är vaken, jollrar, pratar tror jag inte är något problem om han har fattat galoppen med att somna själv. Är han trött och vet att det är natten och känner sig trygg så somnar han. Det tror jag iaf. Vår lilla har ju inte flyttat till eget rum eftersom hon har snott vårt rum, men hon sover ju själv varje natt och har gjort 8 av de senaste 10.
Sover din lilla bra i sin säng nu efter nätterna? Har hon slutat att äta?
Första natten bestämde vi oss. Det blev cold turkey från min sida. Därför tog jag också de nätterna. Jag la henne till rätta, lugnade i sängen (för så ville vi ha det), sa godnatt och gick ut. Gick in när hon blev ledsen, arg eller annat och gjorde om hela proceduren. Om och om och om och om igen. Nog kanske hon ville äta men jag tror att hon var mer upprörd över att hon inte fick komma upp och snutta. Som jag skrivit tidigare har hon ju sovit en hel del nätter mellan 19-02/03 så ur matsynpunkt så visste vi att hon skulle klara det här. Plus att jag stoppade henne sjukt full med mat hela dygnet innan. Dagen efter första natten åt hon mycket mycket mer än tidigare så hon självreglerade maten utifrån de nya förutsättningarna. Det lustiga är ju att det som för mig var ångest och sorg var för henne över på en natt. När hon sover själv och inte längre äter på nätterna har hon börjat sova mycket bättre. Senaste en och en halv veckan har hon sällan vaknat överhuvudtaget innan tolv. När hon vaknar har det alla uppvak utom två räckt med att vi sagt godnatt igen utanför dörren. Visat att vi är där. Två nätter har hon sovit hela nätterna igenom. Hon är trygg på ett annat sätt nattetid. För vi kommer ju alltid när hon ropar. Behöver hon dricka får hon vatten. Det har skett två gånger. De två gångerna då hon vaknat ohc inte kommit till ro igen. Då vi behövt gå in och vårda lite. Lite nässpray plus vatten plus ny läggning. En natt gjorde morgon tjugo i sex i stället för sex. Det hade vi aldrig gjort innan hon lämnade vår säng. Men kan man inte sova mer så går det ju inte. Så då har vi lugnat henne ohc sedan gjort morgon = alla tre i stora sängen, kramas, hon ammar, vi busar och myser.
Hur regaerade hon på nätterna?
Om du menar själva brytet mellan då och nu så blev hon väldigt arg och ledsen. Så klart. Här har hon fått ligga vid bröstet när helst hon velat i sex månader och så var det slutsnuttat och ätet bara så där!? Det tog till ca halv tre för mig första natten och många vändor, sedan sov hon. Natt två hade hon uppvak halv tio, halv tolv och halv två. Då behövde hon inte mig i rummet för att somna om. Sedan sov hon hela natten natt tre. Så hon köpte läget direkt. Natt två låg hon och "pratade" och sjöng cirka tio minuter innan hon somnade. Det var jag som var ledsen över den minskade amningen som jag velat bli av med så länge... :)
En annan sak, hur länge är hon vakn från sin vila till hon ska sussa för natten?
Vår skrutta kan vakna runt fem halv sex och ändå somna vid sjutiden. Men oftast tover hon till max halv fem. Så cirka två, två och en halv timme. Ibland tre. Då är hon så trött att nästan ingenting går. Eller var förut. Nu när hon sover bättre orkar hon mer. Hon kan vara trött men blir inte övertröttsgnällig.
Jag har inte sovit 4 tim i streck på 5 mån.. är slut nu,...
Förstår det. Det är tortyr att inte få sova sammanhängande någon gång. Jag har fått göra det nu när maken tagit nätter och har upptäckt att jag har väldigt svårt att somna oc komma till ro. Helt skadad. Första nätterna jag fick sova sammanhängande blev det ändå bara fem timmar, nu kanske sex. Och det är som om jag återhämtar mig från en sjukdom. Jag blir bara tröttare och tröttare ju mer jag får sova. Men jag glömmer inte plattorna på lika ofta nu...
När han vaknar sen på natten, ska man göra om hela rutinen då? Alltså ex sätta mig i stolen igen som vid läggning och göra om hela proceduren?
Jag tänker att det kanske går en gräns någonstans mellan läggrutin och sovarutinen. Kan man se det som att själva läggas i sängen och framåt är läggningen? Hur lägger ni ner honom, hur markerar ni att det är natten, hur ska han ligga när ni lugnar honom när han blir upprörd då ni går ut? (för det blir han första natten) Ska ni lägga ner honom, stryka honom på kroppen, buffa honom i rumpan, ha tassen på honom? Ska ni säga något innan ni går ut? För då är det den delen ni gör om och om igen. Eller så tänker jag iaf. Låter omständigt att göra om hela vaggning och det. För det blir ju nästan lite kontraproduktivt? Då behöver han ju er och dig för att komma till ro. Den ron behöver ni ju båda kunna ge. Däremot kan det ju vara en del av pyjamas, blöja, äta, mysa, sjunga innan läggningen. Men ni måste ju ha något ni båda kan göra tycker jag. Om målet är att han ska kunna nattas av båda menar jag.
Visst är det viktigt att lugna barnet i sängen?
Ja lite viktigt iaf. Fast i tassmetoden tar man ju upp barnet om det inte går att lugna. I SHN lugnar man alltid i sängen. Välj det som passar er ochhåll er till det. Men jag tror att man ska tänka att upplockning är när inget annat fungerar. Som det så uttryckligen står i tass. Först lugna, sedan smeka, sedan smeka rytmiskt och mer intensivt och sedan ta upp. Men det man gör måste ju få chansen att ta först. Vår skrutta har jag buffat i rumpan/humpat rumpan på i famnen och på sidan i sängen när jag velat lugna henne så det tar max någon minut för mig att humpa rumpa så hon blir lugn nu förtiden.
Vi har valt en sovposition till lillan. När hon lägger sig lägger vi henne i den. På sidan som hon alltid ALLTID har somnat. Vi håller henne i ett fast grepp men ändå så hon kan korva och så buffar/smeker vi rumpan på henne till dess hon är lugn, sedan håller vi på henne med tassen. När hon är lugn går vi. Om hon då vänder sig över till rygg och börjar snacka gör inte det något. Vi säger godnatt med jämna mellanrum utifrån och är hon upprörd och låter ledsen går vi in och lägger henne i sovposition igen. Lugnar genom att buffa och sedan tassar vi. Om och om igen.
.. han blir så sprattlig och orolig i kroppen när han inte "förstår" vad som är i görningen.
Det är väl också det här man gör första natten eller två oavsett metod. Du visar att det är läggdags, skapar förutsättningar, tassar, lugnar lämnar. Ger inte efter för minsta pip utan lyssnar in honom. Är det arggnäll eller gnällgnäll eller ledsengråt, hungergnäll? Ledsengnället och blöjgnället måste ju tas om hand. Arggnället också om han jagar upp sig. Men när du har visat så många gånger att du är beredd att ge upp kommer ju han att förstå att "jaha, vi ska sova nu". Eller så har vi förstått att alla olika metoder går ut på att uppnå.
Och ja, glädjen i föräldrahjärtanen när ens lila skorpa vaknar utvilad är helt otrolig! Vi har som sagt svårt att komma till ro än men det ger sig snart.
Hoppas du blev nå klokare och inte mer förvirrad. Tror egentligen att det är som på jobbet (jobbar med barn), Vi som är vuxna måste vara konsekventa med det vi förmedlar och visa det tydligt. Små barn handling, stora barn i ord (och handling). Det bör ju ske med mycket kärlek samt att man aldrig är så inskränkt att man inte kan backa om man gjort knas och försöka hitta en annan väg. Det svåraste tyckte jag var att veta var gränsen går mellan att fortsätta vara konsekvent och ändra något när det känns jobbigt. För det känns ju så jälva jobbigt när man ska genomföra det hela och då skulle jag lätt backat!