helena29 skrev 2012-07-21 11:52:07 följande:
Det jag konkret undrade över är hur man gör på morgnarna? Bestämmer man en tid det är "ok" att det är morgon? Idag tex. vaknade han 05.45. Jag försökte tassa, men höll på i nästan en timme och han kunde verkligen inte somna om. Men vid 06.45 är det ju tid att gå upp. Så det blev välling i vår säng. Men då avbröt jag ju tassandet! Var jag okonsekvent nu då? Ska man fortsätta när man börjat? Det är väl inte meningen att man ska få välling för att man skriker tillräckligt länge?
Min andra fråga var ang. resa. Hur gör man med tassandet då? Om barnet inte har varken egen säng eller rum.Man vill ju kanske inte störa de andra! Oftast brukar det ju vara oroligare sömn när de är borta också...Brukar det ta lång tid att hitta tillbaka till rutinerna hemma sen?
Vi hade lite samma problem med vår dotter, att vi inte visste när vi skulle sluta tassa och acceptera att det var morgon. Jag tycker inte alls det är fel att försöka styra barnens dygnsrytm lite (går det så är det ju jättebra och går det inte så får man väl acceptera tidiga mornar ett tag). För oss gjorde tassningen snabbt skillnad - från ca 6-8 uppvak per natt blev det bara ett enda inom ett par nätter. Men då när hon vaknade kunde det ta någon timme innan hon somnade om, och det var ju jobbigt. För oss tror jag att det som gjorde skillnad var att ta bort all nattmat. När vi började tassa nattammade jag fortfarande - en gång sent på kvällen och en gång vid 5-5:30 på morgonen. Jag ville sluta amma men kände inte alls för att kliva upp så tidigt, hela poängen med den där morgonamningen var ju att få sova ett par timmar till. Så jag slutade med amningen och tassade några mornar tills hon sov fram till sjutiden av sig själv. På väldigt kort tid sov hon hela nätterna (inom 1,5 vecka från att vi börjat tassa). Nu vaknar hon i och för sig vid sextiden på morgnarna, men det kan vi ta eftersom vi äntligen får sova hela natten!
Jag kanske ska lägga till att vår dotter var ca 11 månader när vi började. Vi försökte oss på tassmetoden när hon var ca 7 månader men då var hon helt hysterisk och gallskrek i flera timmar varje gång vi försökte så vi gav upp Det blev alltså mest steg 4 med skrikande bebis i ett par timmar i sträck mitt i natten, flera gånger per natt, så vi gick tillbaka till att samsova och nattamma i några månader till . Om någon annan har samma problem med hysterisk skrikbebis skulle jag tipsa om att inte bli avskräckt utan försöka igen några veckor senare. Vår dotter har sovit väldigt struligt periodvis men vi hade säkert kunnat få ordning på sömnen lite tidigare än vid 11-månaders ålder om vi bara försökt igen och inte skjutit på det så länge. Eller så var hon inte redo för att sova genom natten förrän nu, man vet ju inte.
Angående resor så har vi sovit borta några gånger under månaden som gått sedan vi började tassa och vi har inte märkt någon skillnad alls. Hon har sovit i resesäng och sover ca 20-06 varje natt var vi än är. Nu har det bara gått en månad så vi får se om det håller i sig, men vi är otroligt nöjda med hur bra det har funkat!