• Paninaro

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Här kommer ytterligare en trött förälder till tråden. Flört

Vår dotter är åtta månader och hon har sovit ganska dåligt sen hon föddes.  Hon har tidigare nattammat/snuttat ca tio gånger på natten (vi har samsovit) och somnat om då. Den senaste tiden har det slutat fungera att få henne att somna om genom amning och hon har röjt väldigt mycket i sängen om natten. Droppen var när hon kröp ur sängen och ramlade ner på golvet härom natten. Det gick bra då hon landade på kuddarna som vi hade barrikaderat  med och som hon först lyckats putta ner på golvet. Att jag inte vaknade när hon vaknade gjorde mig både rädd och besviken på mig själv. Det fick oss dock att inse att det inte fungerar att fortsätta så här. Dels ur ren säkerhetssynpunkt men även att jag nu är så trött att jag inte längre vaknar av minsta rörelse från henne.

De senaste nätterna har vi kört någon form av tassmetod utan att veta om det.
    Vi har flyttat över henne i egen säng och mannen och jag har turats om att klappa, vyssja, trösta och killa henne i nacken. I går natt gick det ganska bra men i natt var hon vaken mellan halv tre och fem. Vid fem gav jag upp, tog upp henne och gick och satte mig i soffan och ammade henne. Hon somnade genast vid bröstet och sov till åtta.

Ska under dagen och kvällen läsa in mig ordentligt på tassmetoden och jag tar gärna emot tips och pepp inför natten...

Mitt mål var från början att inte amma mellan kl 01-05. Ska jag sikta högre eller är det ett bra första delmål?

• Paninaro
    Isola80 skrev 2012-04-03 11:55:02 följande:
    Paninaro- jag tycker personligen att du ska köra det första sovpasset som det längsta utan amning. Vad har du tänkt göra innan kl 1? Förstår inte upplägget.

Tex om hon somnar kl 20 så tassar du så länge du orkar, helst hela natten. Om ett par nätter fattar hon läget.

Jag orkade till 3 första natten, 4 andra natten och 5 tredje natten. Sedan dess tar jag aldrig upp honom före 6/6.30. Har hållit på i 3-4 veckor. Inatt sov han 20-6.30 utan ett pip!

Glöm inte att ladda mentalt! Lycka till!
    Du har naturligtvis helt rätt angående mitt underliga upplägg. Jag har liksom tänkt att så länge hon sover mellan 01 och 05 kan jag stå ut med uppvak resten av tiden. När jag tänker efter nu så är det så klart helt fel ingång.
    Ska köra tassning direkt vid läggning ikväll. Återkommer!
  • Paninaro

Vår tjej har vägrat nappen helt och hållet så den har liksom aldrig behövts plockas bort. Flört

• Paninaro

Har en kaosnatt bakom mig. Insåg igår på eftermiddagen att min man skulle på jobbfest på kvällen så jag körde den "enkla vägen" (eller den gamla vanliga) när jag skulle vara själv hemma. Ammade flera gånger före midnatt. När hon vaknade vid 03 lyfte jag till slut över henne i sängen och försökte amma henne till sömns. Allt slutade i kaos och vi var vakna mellan 03-05.30.
    Känns ändå ganska bra att det blev en så kass sista natt innan vi nu sätter igång med tassningen på allvar. Dels för att hitta motivationen och dels för att verkligen inse att det inte fungerar som vi har det nu. Vi måste helt enkelt få ordning på sömnen på lång sikt också och det känns som om vi har hittat helt rätt här.

So far idag. Ammade tjejen vid 19 och la ner henne i sängen precis innan hon skulle somna. Hon blev lite orolig men det räckte med ett par tassningar för att hon skulle komma till ro.
    Ca 20 vaknade hon igen och blev helt vansinnig på mig när jag inte plockade upp henne direkt. Jag bytte med mannen och han fick henne att somna om på ca tio minuter utan att behöva ta upp henne. I natt är det min mans tur att ha nattansvar så jag ska förhoppningsvis få sova lite. Tror dessutom att det fungerar bättre med honom nu när vi ska få bort nattmålen.

• Paninaro

Vi har också haft bakslag. Jag vet inte om det beror på en liten förkylning hon har haft eller om det är något annat. Tre nätter i rad har hon vaknat mellan 01 och 03 och inte kunnat somna om.

Hon har blivit hysteriskt ledsen så fort vi försökt lägga ner henne i sängen igen. Vi har tassat, burit och tröstat i två timmar varje natt innan hon somnat om.
    Väldigt jobbigt! Samtidigt vet jag ju att det var likadant innan vi började tassa och jag ammade fritt på natten.

Hon skulle gärna få sova i vår säng då jag tycker om att samsova. Problemet har varit att vi haft en monsterrädd 5-åring i sängen den senaste tiden och hon fäktar så vilt om natten att vi inte vågat ha båda barnen i sängen bredvid varandra.

Nåväl, ikväll har vi jagat monster i storasysters rum och hon somnade i sin egen säng för första gången på väldigt länge. Vi får väl se hur natten blir, skulle vara skönt att få sova lite igen.

• Paninaro

Du kan ju läsa mitt inlägg lite längre upp om hur vi hade det tidigare. Vi kände att det liksom fick vara nog med ätandet på natten. Jag slutade med nattamning och började lägga henne i egen säng och tassa samma kväll.
    Nu hade vi det så kaosigt redan innan att det inte var så stor skillnad när vi ändrade. Det jobbigaste var att inte amma när jag var så van vid att försöka lösa alla sömnproblem på det viset.

Hon vande sig av vid att äta på en eller två nätter. Plötsligt fungerade det jättebra och vi sov alla så himla bra i påskas. Nu har det som sagt varit jobbigt igen i några nätter men jag är fast besluten om att inte ge henne mat på natten igen. Kan ju tillägga att vår äldsta dotter åt på natten tills hon var 1,5 år och där vill jag inte hamna igen...

Tidigare ammade jag nästan inget på dagen och massa på natten. De senaste dagarna har jag ammat mer på dagen igen då hon varit lite förkyld, gnällig och sovit dåligt. Vi försöker ta en natt i taget och hoppas att det vänder snart igen.

• Paninaro

Måste bara titta in och skriva att vi har haft en kanonnatt! Hon vaknade till två gånger före kl 21 men somnade snabbt om efter lite tassande.  Efter det, inte ett enda uppvak förrän kl 5.30! Plockade upp henne då och vi låg och gosade i vår säng i en halvtimme innan vi gick upp.
    Tar så himla mycket hellre dessa tidiga morgnar än ständiga uppvak under natten. Är en väldigt glad mamma idag! Skrattande

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola