~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
Här kommer ytterligare en trött förälder till tråden.
Vår dotter är åtta månader och hon har sovit ganska dåligt sen hon föddes. Hon har tidigare nattammat/snuttat ca tio gånger på natten (vi har samsovit) och somnat om då. Den senaste tiden har det slutat fungera att få henne att somna om genom amning och hon har röjt väldigt mycket i sängen om natten. Droppen var när hon kröp ur sängen och ramlade ner på golvet härom natten. Det gick bra då hon landade på kuddarna som vi hade barrikaderat med och som hon först lyckats putta ner på golvet. Att jag inte vaknade när hon vaknade gjorde mig både rädd och besviken på mig själv. Det fick oss dock att inse att det inte fungerar att fortsätta så här. Dels ur ren säkerhetssynpunkt men även att jag nu är så trött att jag inte längre vaknar av minsta rörelse från henne.
De senaste nätterna har vi kört någon form av tassmetod utan att veta om det.
Vi har flyttat över henne i egen säng och mannen och jag har turats om att klappa, vyssja, trösta och killa henne i nacken. I går natt gick det ganska bra men i natt var hon vaken mellan halv tre och fem. Vid fem gav jag upp, tog upp henne och gick och satte mig i soffan och ammade henne. Hon somnade genast vid bröstet och sov till åtta.
Ska under dagen och kvällen läsa in mig ordentligt på tassmetoden och jag tar gärna emot tips och pepp inför natten...
Mitt mål var från början att inte amma mellan kl 01-05. Ska jag sikta högre eller är det ett bra första delmål?