~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
jag är så glad så glad för att jag fann den här tråden!
först lite om vårt: L är 6 1/2 mån - lugn och trygg och har alltid sovit relativt bra. jag har ammat mycket mycket men de senaste 2 mån dragit ner lite iom att hen nu äter lite mat, hyfsat bra med gröt och ibland välling. nekar aldrig bröstet på dagen men hen har hittills inte "krävt" att få det heller. ägnar mycket tid åt henom, vi myser och gosar mycket på dagarna. från 5 mån märkte jag att hen inte längre verkade hungrig på natten utan bara ville snutta för att somna om, varannan timme - ibland oftare. hemskt trött som jag var/är letade jag efter hjälp och hamnade här.. började tassa förra veckan, lite smått för att se reaktionen. det har funkat bra på dagen, absolut inte alls på kvällen och ibland på natten. på kvällen har jag gjort så att hen får amma tills avslappnad och sedan tassar jag. på natten har sambon tassat med hyfsad framgång. bäst har det gått om vi är konsekventa, lugna och själva trygga i det vi gör. hen märker DIREKT när vi tvekar.. jag känner ändå att vi har lång väg kvar till målet (få sova ) och vill gärna få pepp av andra som håller på nu. tråden verkar ha stannat av lite men kanske någon hörsammar..?
tranan79--> L är inte så vild annars men när jag har börjat tassa istället för att ge bröstet har det varit högljudda protester och hen puttar bort tassen och har mycket svårt att komma till ro i famnen om jag bara står och håller. hittills har jag tänkt att jag så här i början gungar (ibland ganska kraftigt) då det verkar hjälpa men så lite (kort tid och sällan) som möjligt och med målet att göra det mindre och mindre. jag har så svårt att stå ut med att hen gråter så ledset.