• Sarus85

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Hej, vi har kört tass metoden i 3 dagar nu och det går bra. Men har lite frågor. Min pojk är 11 månader nu så vi börjar rätt sent så jag räknar med att det tar längre tid för han att lära sig de nya rutinerna än om han varit mindre. Första natten tog läggning 2 h och han vakna lika ofta det vill säga en gång i timmen. Nu tredje natten tog läggning 25 min och han vaknade ungefär med två-tre timmars mellanrum. På natten brukar det hjälpa att bara gå in lägga ner och stoppa om och sen gå ut direkt. Men det känns som han behöver oss för att somna om. Är detta nått som försvinner av sig själv ju mer han blir trygg i sin säng/sömn eller måste vi börja vänta innan vi går in till honom? Nu går vi in så fort han skriker, går ut, han skriker, vi går in...

Tack tack

• Sarus85

Bäbis sov från 19.20 till 02.00 vaknade sen 2 gånger och gick upp för dagen kl 06.45. Så en bra natt :)

Vi tog bort napp för en vecka sen men nu i natt hittade han fingrarna. Så jag undrar ska vi låta han suga på fingrarna eller åter införa nappen? Hur hade ni gjort?

Jag upplever att han sover bättre på förnatten och efter 03.00 sämre och svårare att somna om. Men det är väl bara fortsätta så blir det väl bättre på natten.

Han har alltid stigit upp kl 6 på morgonen men vi tycker det är tidigt och skulle hellre se att han går upp 7-7.30. Ska vi tassa han på morgon då, fungerar det för att skjuta på morgonen?

Hoppas på en bra natt och att alla andra föräldrar och barn oxå får sova gott

• Sarus85

Han är lite allt möjligt :). Först ledsen när vi kommer in. Sen arg för att han ska sova, typ ligger och "pratar" "svär". Sen ledsen och reser sig, vi tröstar och lägger ner. Då kan han prata för sig själv. Och sen fortsätter det så. Tar ca en timme att få han att somna om.

• Sarus85

Igår natt vaknade han 02.00 somna om snabbt och sen vakna 02.55 somnade om 04.15 och sen vaknade han 06.40 :/

Tuvali har han napp?

• Sarus85

Läst lite mer av dina inlägg Tuvali och nappen verkar ju inte va boven. Men för oss hjälpte det att ta bort den. Innan vaknade han var 20 e minut och när vi tog bort nappen sov han 1 h ungefär och nu sover han oftast 2,5-3 h i sträck.

Tycker ni ska han i ett annat rum kan ju va så ni stör varandra. När min lille är orolig lägger jag han på mage (Han har andningslarm) sen trycker jag med handflatan på olika ställen längst ryggen och benen samt armarna. Som massage för att lugna. Och innan han somnar stoppar jag om honom och går ut. Han tycker om det och blir avslappnad. Men gäller ju att sluta innan han somnar, vilket inte alltid är det lättaste! Sen om han vaknar stoppar jag bara om han och går ut. Känns som att det är lättast så för då har han kommit i rätt stämning.

Sen har jag inga mer tips. Får som sagt inte min kille att sova heller :)

Lilleman somnade på 5 min när vi la han för kvällen så han somna 19.00 och vaknade 06.45. Och däremellan vaknade han 8 gånger. Men vi är bara inne på dag 5, sen vi börja tassa. Så räknar med en månad innan vi ser ett resultat som håller i längden.

• Sarus85

Skogsvitter, som Tuvali1 skriver för att han ska somna själv. Är vi där när han somnar förväntar han sig att vi ska va där när han vaknar och har svårare att somna om själv.

• Sarus85

Nu har vi bara gjort detta i 5 dagar så skulle nog inte kalla det regel men för oss är det viktigt. S sov innan i 20 minuters intervaller och då sommar han inte om själv. Nu är det bättre. Nu är min lille lite äldre 11 månader och väldigt medveten om jag är i rummet eller inte. Jag vill få han bekväm med att vara ensam i rummet utan att få panik över att mamma eller pappa inte är där. Så jag går ut. Men går direkt in om han gråter, ibland hinner jag inte till dörren innan han gråter. Men jag vill ge han budskapet: det är okej att sova här, det är inte farligt att vara ensam, mamma kommer direkt om det är nått.

Och just eftersom vi precis börjat med detta vill jag vara så tydlig och konsekvent som möjligt. Både för hans skull och vår, ingen av oss ska tveka på vad som gäller.

Men ibland somnar han innan vi gått och då väcker vi så klart han inte! Utan då får han sova vidare men då vaknar han oftare.

Men eftersom det går bättre och bättre känns det dumt att ändra på något nu. Min förhoppning är ju att i framtiden ska jag bara behöva lägga, stoppa om och pussa och krama, sen ska han somna, trygg och lugn! Som det är nu lägger han sig, tittar upp om vi är där, om inte skriker han. Och så gör han på natten med och vi kan inte va där hela natten. Så om han kan somna utan att behöva se oss vore det ju toppen :)

Blev lite långt nu men svårt att förklara då alla situationer ser olika ut.

• Sarus85

Japp han var vaken lite mer än en timme. Jobbigt men vi försöker vara konsekventa. Visa att nu är det natt nu sover vi. Imorgon leker vi och har kul!!

Spännande att se hur natten går.

• Sarus85

Han sover i eget rum. Nej, inte så mycket att ta upp. Utan är han glad så får han sitta och "prata" men då sitter jag på en stol brevid och blundar. Ska ju va tråkigt på natten. Är han ledsen läggs han ner och vi smeker ryggen eller masserar lite. Och då kan det bli mycket lägga ner för han sätter sig upp. Då tar vi han på ryggen och han lägger sig och vi stoppar om. Och det kan vi göra många gånger!!! Men jag försöker tänka att det bara är tillfälligt. Gör jag detta i två veckor så kommer han sova hela natten sen, bara jag är konsekvent. Så tänker man bara på målet så känns det lättare att inte ta till några fusk, så som vagga eller buffa eller mat. Men vissa nätter är man ju galet trött och då hade man bara velat vagga till sömns men då känns det som man förlänger processen. Tur man är envis. Men min lille kille är aldrig panikledsen utan mer argledsen.

Igår somnade han 19.45 och vaknade nu 04.30, dock har han inte somnat om än! Men duktig han var som sov 8 h 45 min i sträck!!! Har aldrig hänt! (peppar peppar)

• Sarus85

Va skönt tuvali1! Det är ju jätte bra! 22.30-04.00! Man hinner ju nästan bli orolig eller hur? ;)

Jag tror om du bara fortsätter som du gör löser det sig själv. Hur länge har du tassat?

• Sarus85

Vi tog bort nappen och det var protester i kanske kvällar. På dagen var det lugnt och han saknade den inte. På kvällen var det mer gråt...

Men å andra sidan gråter han nu oxå :(. Vet inte vad vi gör för fel? Nu går nätter ganska bra (sov 9 h i sträck i natt) men läggningarna tar fortfarande 30-40 min och då skriker han tills han somnar, mest som han är riktigt förbannad.

Så här gör vi på kvällen;
    18.00 kvälls mat
    Efter det tvättar vi av han, bytar blöja och tar på pyjamas.
    Sen sitter vi i soffan och myser och läser sagan. Sen går vi in i sovrummet och lägger i sängen. Och då blir han ledsen direkt. Vi tassar och tröstar men han är förbannad ändå. Sen somnar han och sover.

Vill inte att han ska va så ledsen när han somnar. Vi ringde en psykolog och hon sa att det var en protest mot att han inte ville sova. Att han vill vara vaken. Men känns konstigt för han är trött så man tycker ju att det borde vara skönt att lägga sig :/

Något förslag på vad vi kan göra?

• Sarus85

3 kvällar ska det stå. Och för att förtydliga nu går det bra utan napp och vi är glada att vi tog bort den. Nu kan vi trösta istället för nappen och lättare att kommunicera med honom.

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola