Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

tuvali1 skrev 2012-03-22 06:50:25 följande:
    Något är väldig fel här... Sonen har vaknat exakt en gång i timmen sedan läggdags igår kl 20. Jag har inte fått en blund. Tassat, tassat, tassat. Men det känns meningslöst!!! Kl tre gav jag välling och tog över honom till mig. Inte för att det blev bättre precis. Både han och jag sover lika dåligt ändå. Nu sitter jag på sängkanten och lipar, trött och ledsen! Känns som om jag förstört alltihopa. Får dåligt samvete och känner mig värdelös. Varför kan jag inte få honom att sova!!? Idag blir jag ingen bra mamma. Bara gråter nu. Är så trött.
    Det finns tusentals anledningar till att de plötsligt vaknar i perioder, du är så otroligt orolig och osäker av dig att dina inlägg nästan känns jobbiga att läsa. Ta inte allting så otroligt hårt. Jag skulle tolka så här många uppvak i första hand som hunger, i andra hand som smärta/oro, han kanske håller på att få tänder? Det kan vara fruktansvärt smärtsamt och våra har vaknat i ren smärta hela nätterna när det varit som värst. Det kan också vara separationsfasen som är på intågande, vilket för de flesta resulterar i massor av uppvak en kort period för att sedan lugna ner sig igen helt automatiskt. Du måste faktiskt lyssna på ditt barn, och inte ställa alla dessa frågor på ett forum. Det är bara han som kan svara på de flesta frågor du har här... om du vill att det ska bli rätt! Funkar det inte att samsova i samma säng så gör inte det då! Det kanske funkar bättre att låta honom ha en egen säng men intill er, då slipper du som sagt åtminstone springa upp hela nätterna när det är som värst.
  • skogsvitter
    tuvali1 skrev 2012-03-24 16:14:44 följande:
    Skogsvitter; som osäker och orolig mamma blir man inte gladare av att du skriver att mina inlägg är jobbiga att läsa och att du antyder att jag inte skulle lyssna på mitt barn.
    Det är inte vad jag antyder, däremot verkar det ju inte vara tillräckligt för dig.

Är "metoden" lyhörd så räcker det med att stå fast vid den, men en metod är oftast inte särskilt flexibel och då är det ingen bra metod, då blir det automatiskt att du kommer att sluta lyssna på honom och istället lyssna på fyrkantiga råd från någon på ett forum. Därmed inte sagt att du nu inte lyssnar på honom (det vet jag att du gör, annars skulle du öht inte fråga en massa) men din osäkerhet gör att du tar råden här och inläggen alldeles för bokstavligt! Följer du då dem i blindo så kommer det bli så att du missar det allra viktigaste.

Ingen vinner något på att vara stenhårt konsekvent, alltid, de bästa rådgivarna här och överallt annanstans är de som kan se utanför ramarna och som kan vara flexibla och inte vara så konsekventa i alla lägen (ex inlägget ovan om att ni kanske ska ta en paus och acceptera samsovning m.m.).
  • skogsvitter
    tuvali1 skrev 2012-03-25 09:13:48 följande:
    Skogsvitter; det var ju precis vad du antydde. Det kan du inte skylla ifrån dig. Tydligen räcker det inte med att bara "lyssna" på min son, eftersom han inte sover. Hade det räckt så hade jag givetvis gjort det. Det är kanske när det inte räcker som man börjar fundera på att göra på ngt annat vis.
    Och du, är inte ett forum till för att ställa frågor? För BVC ska man ju enl. dig inte ställa frågor till?!
    Sen undrar jag om du själv någon gång har ställt en enda fråga här på FL? Eller ger du bara råd? Du är så trygg och säker mamma och känner redan att du kan allt allt allt??? Jag har få inte sett att du ställt en enda fråga.
    Det är ju synd att du tolkar det så.
    Ja visst har jag ställt frågor, men mest diskuterat, dvs det är inte alltid det finns en given fråga med ett givet svar. Om jag undrar något konkret så googlar jag...

Jag undrar lite hur bra din son måste sova för att du ska känna att det är ok. För jag tycker han har ett fullkomligt naturligt mönster med fler uppvak ibland och ibland sover han ju hela nätter! Så jag antar att jag helt enkelt inte förstår hysterin. Jag insåg ett misstag vi gjorde med första dottern, vi försökte alldeles för mycket och gjorde det bara jobbigare för oss själva på det sättet.
  • skogsvitter

Jag tycker tassmetoden är jättebra och den funkar för många, men man måste inse att barn är olika och alla kan faktiskt inte sova identiskt med varandra. De har olika förutsättningar och vissa sover av naturen sämre oavsett hur man gör. Det verkar ju funka bra med tassmetoden även för dig, bara för att bebisen sover sämre någon natt behöver man inte få panik och vända hela världen upp och ned.

• skogsvitter
    Sarus85 skrev 2012-03-26 10:04:07 följande:
    Hej, vi har kört tass metoden i 3 dagar nu och det går bra. Men har lite frågor. Min pojk är 11 månader nu så vi börjar rätt sent så jag räknar med att det tar längre tid för han att lära sig de nya rutinerna än om han varit mindre. Första natten tog läggning 2 h och han vakna lika ofta det vill säga en gång i timmen. Nu tredje natten tog läggning 25 min och han vaknade ungefär med två-tre timmars mellanrum. På natten brukar det hjälpa att bara gå in lägga ner och stoppa om och sen gå ut direkt. Men det känns som han behöver oss för att somna om. Är detta nått som försvinner av sig själv ju mer han blir trygg i sin säng/sömn eller måste vi börja vänta innan vi går in till honom? Nu går vi in så fort han skriker, går ut, han skriker, vi går in...
    Tack tack
    Det blir bättre och bättre allt eftersom och redan nu somnar han ju om utan er hjälp, men de uppvaken märker ni ju inte Men kom ihåg att lyssna av skriket först, särskilt när han är så pass gammal, så att ni inte springer in vid minsta pip varje gång han vaknat. Låt honom få chansen att komma till ro själv. Det hörs ju väldigt snabbt om man behöver gå in eller ej. Men fortsätt som ni gör, gå ut, gå in och tassa och gå ut igen osv.
  • skogsvitter
    Isola80 skrev 2012-03-26 11:14:02 följande:
    Är min känsla rätt att pojkar oftare sover dåligt och behöver "metodas" för att sova hela natten?
    De allra allra flesta "behöver" naturligtvis inte alls metodas för att sova hela natten, men jag har inte märkt att just pojkar skulle vara särskilt struliga på nätterna. Vi har två flickor och de har periodvis sovit riktigt uselt oavsett vad man gjort.
  • skogsvitter
    tuvali1 skrev 2012-03-27 13:54:08 följande:
    Du skriver att man inte ska göra ngt alls. Jag ska alltså tassa och ta bort sen när han skriker så tassa igen? Så kan jag få hålla på hela natten då? Han kan vara tyst 20 min sen börjar han igen så tar det en kvart innan han somnar, bökar utan ljud i tio min sen gny och skrik igen. Så håller det på... Men det finns väl ingen genväg? Av vilken anledning skulle det ta en månad för just oss?
    Om ett barn ligger och bökar en hel natt utan att komma till ro och utan att somna så är det ju något som fattas. Modesty skrev inte att du inte ska göra något alls, hon skrev att man då måste lyssna av bättre. Något stör ju så pass att bebisen inte kan somna. Hungrig, ont i magen, ont någon annanstans, för varmt osv.

Och hon skrev anledningen till varför det kan ta en månad, eftersom ni provat så många olika saker och kontinuiteten inte finns där ännu.

Hur var det, hade ni provat mjölkfritt till honom ännu?
  • skogsvitter
    Sarus85 skrev 2012-03-28 10:18:16 följande:
    Men gäller ju att sluta innan han somnar, vilket inte alltid är det lättaste!
    Varför innan han somnar?
  • skogsvitter
    Sarus85 skrev 2012-03-28 14:18:05 följande:
    Skogsvitter, som Tuvali1 skriver för att han ska somna själv. Är vi där när han somnar förväntar han sig att vi ska va där när han vaknar och har svårare att somna om själv.
    Jaha, fast så är det ju inte. Han somnar redan om själv på nätterna, det gör också barn som sövs i tex famnen på kvällarna. Fast det märker du ju såklart inte

De kan naturligtvis somna själva även om man vid behov råkar stanna kvar tills de somnar, man märker ju vad som behövs och inte. Det lät på dig som att det är en viktig regel som är väldigt svår att hålla på vissa gånger och då tycker jag man försvårar för sig själv, det är verkligen inte hela världen om barnet skulle råka somna om ni har en jobbig kväll...
  • skogsvitter
    fuchsian85 skrev 2012-03-29 17:08:00 följande:
    Hej! Jag har en son på 3 månader som jag snart ska försöka få till lite nattningsrutiner med. I dagsläget somnar han enbart i famnen och vill sedan fortsätta sova där. På dagtid är det omöjligt att lägga ner honom, men på nätterna fungerar det oftast bra. Nu samsover vi, men jag skulle gärna vilja att han sov i sin egen säng. Jag spänner mig så när vi sover ihop att jag nu bitit sönder en tand! Är det verkligen för tidigt att börja med tassmetoden när de är 4 månader? Jag läste någonstans att mellan 4-6 månader var en bra tid att skapa läggningsrutiner.
    Jag försöker läsa på lite om olika metoder innan jag börjar, så jag har några frågor som jag skulle vilja ställa.
    Ammar ni fortfarande? Hur vet ni när barnet vaknar på natten om det ska tassas eller tas upp för att äta?
    Hat massa mer frågor egentligen, men jag vet inte hur jag ska formulera mig så jag börjar såhär! Tack!
    Varför kan ni inte börja med rutiner ändå? Jag menar, en metod är ju inte nödvändigt bara för att man vill skapa lite struktur... läggningsrutiner kan man börja med så fort de får en tydligare dygnsrytm och det sker tidigare än så, mellan 2-4 månader brukar man säga att man kan börja med läggningsrutiner. Därmed inte sagt att du ska använda en metod för att åstadkomma rutinerna, du måste ju naturligtvis följa barnet och utgå ifrån det.
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola