• mjauen

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Vilken bra tråd!
    Vår kille (8 mån) har aldrig sovit hela natten. Iom att han är prematur var jag tvungen att väcka o mata honom var 3:e timme i början o han har fortsatt att äta 1-2 ggr/natt sedan det. Nu på sistone har han vaknat gråtande 5-10 ggr/natt o oftast har inget annat hjälpt än bröstet.
    Har nog tänkt att jag borde sluta amma nattetid, men på nåt sätt trott att man måste dra ner på det lite vartefter, alltså inte sluta tvärt av.
    Vi provade denna metod inatt o behövde bara vara uppe 2 ggr, kl 24 o kl 02. (han somnade strax efter 20) Sen ammade jag kl 06 o då sov han till 07.30. Alldeles lagom tid att gå upp
    Hoppas att det håller i sig nu o att han börjar sova helt utan uppvak!

• mjauen

Är nog nöjd med denna natten oxå.
    Han somnade strax efter 20 o så var jag uppe o tassade 02 o 04, första gången 10 min o andra bara 5 min. Sen ammade jag 06 o sen sov han till 07.30. Så det såg ungefär likadant ut som förra natten.
    Nu ikväll somnade han redan 19.30 (finsk tid) efte 15 min tassande jämfört med tidigare 30 min. Så som det verkar går vi mot ljusare tider!
    Hur har det gått för er andra?

• mjauen

De här senaste nätterna har gått sååå bra! Har ammat kl 06 o sen har vi stigit upp 07.45. Fast inatt ammade jag "redan" 05.30 o så steg vi up 07.15. Men hur kommer det sig att man är lika trött ändå?
    Jag är så glad att det här funkar, han har tidigare inte kunnat somna om själv men nu gör han det. Imorse hann han svänga sig till fotändan innan han somnade med huvudet på täcket som han sparkat av sig. Så sött!

• mjauen
    Anemone skrev 2008-02-13 16:11:22 följande:
    Av ren slöhet ger jag honom tutten då för då vet jag att han somnar om på 10 min.
    Det blir väl ofta så att man tar lättaste vägen ut när man är trött. Jag försökte nog nån gång att bara trösta vår kille i famnen men det var så bekvämt att amma bara 5 min så sov han. Å andra sidan sov man inte så bra själv när man var uppe så ofta o då man varje gång gick tillbaks till egen säng låg man bara o undrade hur länge han skulle sova den gången.
    Har nu tassat en vecka o endast 3 nätter har han gnällt före kl.05. Så här långa nätter har han aldrig nånsin sovit! (ca 11h)
    Lycka till sen när du sätter igång!
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola