Inlägg från: backtimjan |Visa alla inlägg
  • backtimjan

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Jag tycker att det verkar vara en bra "metod"! Fast jag tror ändå inte den hade funkar på min unge. Hen skulle nog ha skrikit upp sig rätt fort och sedan fått panik av fasthållningen och skrikit ännu värre. Jag vet, för jag testade en fast kram några gånger och det blev inte alls bra.

Så som alla metoder kan man inte köpa den rakt av och tro att den passar alla.

• backtimjan

Så ens barn ska ha panik 500 gånger tills det ger upp? Ja, nu låter det metodaktigt för mig.

"Håll tight upprätt intill kroppen" låter väldigt mycket som håll fast för mig.

• backtimjan

didilej - både jag och mkvp skriver om panikgråt - och då skriver du "inte alls klarar av att höra henne gråta" eller att man inte har hållt på tillräckligt länge. Hur var det nu med att höra skillnad på gråt och gråt?

• backtimjan

Aha, då missförstod jag modellen. Om man inte skulle hålla fast barnet i famnen utan bara ta upp barnet i famnen är det en annan sak. Då känns det som väldigt naturligt - duger det inte att trösta barnet liggande tar man upp hen och tröstar i famnen tills hen har lugnat sig, då lägger man ner hen igen innan hen somnar, tar upp igen om hen blir ledset igen osv. Så att man successivt vänjer av vid att somna i famnen. Det är mycket likt "somna utan gråt"s förslag på att vänja av vid att somna vid bröstet genom att amma det vakna barnet, koppla loss hen innan hen somnar, ge bröstet igen _om_ barnet blir ledset och så upprepa 500 gånger eller så tills barnet fattar att man somnar liggande i sängen utan att amma till sömns. Man får gärna amma, men man ska inte behöva göra till sömns. Typ.

Det låter nästan som samma metod, förutom att barnet i ena fallet är vant vid att somna i famnen, men man vill lära hen att somna i sängen, och i andra fallet att barnet är vant vid att somna i sängen men ammandes, och man vill lära barnet att somna i sängen ej ammandes. Samma slutresultat också - barnet ska somna liggande i sängen utan assistans.

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola