Moster Ia:
Haha, hördi bördi knäckebröd... det msåte jag börja köra med. Ja jag misstänker att det är ungefär så svenska låter när man inte kan det:)
Har iaf lyckats lugna ner bilsnacket nu! Jag kom hem igår och var plötligt positiv! typ "det kalrt vi kan köpa bil, men det kostar så här mycket" och så ahde jag gjort en uträkning på vad han skulle ha kvar varje månad efter hyra, räkningar mat och bil var betalt... Då var det inte lika roligt längre. och så sa han "men då kan vi ju inte spara något " nej det kan vi inte. "om vi ska köpa bilen måste vi ta av dina sparpengar och då finns inga pengar kvar till att åka till Tz nästa år och inte att bygga hus till mamma". Nej det skulle det inte finnas då, men om du hemskt gärna vill ha en bil så kan vi börja titta efter en... då backade han en hel del och tyckte att vi skulle vänta. och började snacka om att skaffa ett jobb till... gärna för mig :)
Jag hoppas att mitt barn ska kunna få hemspråksundervisning på Swahili i framtiden. men det beror ju på hur många fler som pratar det och tillgång på lärare. Så vi får se. Ska uppmuntra till att läsa de få barnböcker på swahili som Stadsbiblioteket i malmö har iaf :)
Just nu har vi ett rätt stort språkproblem. Det är nämligen så att min sambo blev misshandlad och nedslagen förra veckan. Så nu ska vi gå igenom en hel svensk rättsprocess med förhör och åtal och rättegång och allt vad det är (de grep tre på plats så med största sannolikhet går det till åtal). Jag påpekade att vi behöver tolk på Swahili då. De frågade om det går bra på engelska men ajg sa att nej, ajg tror inte det.
Vet till exempel ni vad till exempel målsägandebiträde heter på engelska? Jag gör det inte och absolut inte min sambo... suck!
Men han har ju rätt till tolk på swhaili så det är ju bara för dem att leta upp en, men jag får nog tjata lite...
Vi fick åka till akuten efteråt också, och första mötet med svensk sjukvård var också intressant. Det går låååångsamt på akuten på MAS i malmö mitt i natten! efter fyra timmar började han klä på sig kläderna och skulle gå hem "för han tänkte minsann inte vänta mer, och det var precis lika dåligt som i tanzania!"...
SOm tur var kom doktorn med röntgensvaren just då och de visade som tur var varken på skallskador eller revbensfrakturer så vi fick gå hem. Hurra!....
I övrigt har ajg kommit på att om vi nu ska prata engelska hemma i familjen också, och det lär vi bli tvungna till, så MÅSTE jag skärpa till min engelska! Jag har bott i London, jag KAN vettig engelska, men när ajg pratar med sambon blir det lätt "afrikansk engelska". De liksom förenklar. Istället för where are you going? så blir det where you go?. Det är INTE bra. Skärpning jag! (sambon kan ju inget annat än sån engelska så han kan ju vara förlåten och ska för örigt snacka swahili ändå annars blir jag arg...haha)
oj det är blev lååångt! sorry!