• PrincessSandy

Plötslig spädbarnsdöd??

Hur länge ska man behöva oroa sig för plötslig spädbarnsdöd? Någon sa till mig att det var tills dom var 9 månader och vid det laget kan ju barnen vända sig hur som helst ju, ska man då hålla kolla så att dom inte sover på mage hela den tiden då??
    eller hur länge ska man egentligen oroa sig för plötslig spädbarnsdöd och hålla alla regler med att ligga på rygg osv osv??

• Svar på tråden Plötslig spädbarnsdöd??
  • Me o Mike

Ja det bästa är ju att inte oroa sig alls!
    Jag har hört om det på en 3-åring! Vilket iofs låter märkligt eftersom dte heter plötlsig SPÄDBARNSdöd..
    Tänk att dte är SUUUUUUPER ovanligt...

• Snorkis

Upp till 18 månader är det risk....

• PrincessSandy

jag är inet så orolig, jag menade mera när det slutar lixom eller vad man ska säga. Oj 18 månader!! Det låter ju skiitlänge!!!???

• snuttP

Min mammas vännina son dog i plötslig spädbarnsdöd han va över 7 år gammal. Hur det nu kan va det.. men i vilket fall.. Mitt råd, försök att inte oroa dig, varken du eller barnet mår bra av en massa oro.

• stayinshape

Hej!

Enligt mina källor så är det absolut vanligast mellan 3-6 månader, men det finns än miniminimal risk ända upp till 12 månader.

Det är dock oerhört sällsynt om man inte ligger i/utsätter barnet för de kända riskfaktorerna:

- För tidigt född

- Ammas ej

- Mamman är rökare

- Barnet utsätts för rök

- Barnet sover på mage

- Barnet blir alldeles för varmt

Utan dessa är risken obefintlig och även om barnet utsätts för ovanstående så är risken väldigt liten.

Mvh En Nyfiken Pappa

• PrincessSandy

oj min dotter ammas inte för ja hade ingen mjölk och kudn einte få igång det heller, och hon är en månad för tidigt född, hjälp..hihi..nämen jag oroar mig inte så mcyket, men ändå finns det ju i bakhuvudet...

7 år och dör i plötsligspädbarnsdöd låte rju konstigt, då e man ju inte ens spädbarn??

• Me o Mike

Hmm ja det lät VÄÄÄLDIGT märkligt..

PrincessSandy skrev 2008-01-28 18:28:49 följande:
    oj min dotter ammas inte för ja hade ingen mjölk och kudn einte få igång det heller, och hon är en månad för tidigt född, hjälp..hihi..nämen jag oroar mig inte så mcyket, men ändå finns det ju i bakhuvudet...7 år och dör i plötsligspädbarnsdöd låte rju konstigt, då e man ju inte ens spädbarn??
  • PrincessSandy

men hur ska man sen göra då när hon vänder sig tillmage av sig själv?? ska man hela tiden vänta tillbaka å så eller hur gör man då??

• Me o Mike

Nej du kan itne göra nåt åt det..

PrincessSandy skrev 2008-01-28 18:34:57 följande:
    men hur ska man sen göra då när hon vänder sig tillmage av sig själv?? ska man hela tiden vänta tillbaka å så eller hur gör man då??
  • snuttP

Ja eller hur.. det är jätte konstigt, men det va läkarnas svar till henne.

Men som jag sa.. försök att inte oro dig, inget blir bättre av det. =)

Svar på tråden Plötslig spädbarnsdöd??