Inlägg från: Tessie tessie |Visa alla inlägg
  • Tessie tessie

sammandragningar v.24

Ni som blivit sjukskrivna utan att tappen vartit påverkad har ni väldigt påfrestande jobb o så då eller? Tycker det verkar vara väldigt olika beroende på vilken läkare man träffar. Jag ska till läkare på torsdag pga att jag har väldigt mycket sd. Får även ont av dom ibland och det känns inte som att det är ok. Får sd utan minsta ansträngning. Räcker att jag vänder mej i sängen. Hur är det för er? Kommer sd även under vila?

• Tessie tessie

Jag tycker att det är helt sjukt det där att fk kan vägra att betala ut pengar. Man tycker ju att läkaren borde veta bättre vad som är bäst för mamman o bebben i magen.
    Visst...man är inte sjuk för att man är gravid. Men jag tycker att jag har känt mej mer sjuk än sprudlande gravid under de här första månaderna.
    Ni som är sjukskrivna...sitter ni hemma hela tiden eller är ni ut på ärenden bland? Orkar ni det? Kan tänka mej att det gäller att hitt apå en hobby eller nåt aå att man inte blir galen på att bara stirra i taket:)

• Tessie tessie

Jag var hos läkare idag och blev sjukskriven i 2 veckor. Ska dit igen om 2 veckor och göra undersökning för att se om tappen har blivit påverkad. Så nu är det soffan som gäller för mej. KÄnns skönt att vara sjukskriven och slippa oron att gå till jobbet och känna att allt inte är bra i magen.
    Nu ska jag försöka släppa all oro o stress o se om mina sd lugnar ner sig. Med lite tur så kanske det bara är kroppen som vill ge mej en varning just nu men att det egentligen inte är så "farliga" sd.

• Tessie tessie

Jag försökte städa lite igår men då är det kört på en gång. Magen knyter sig och sd ger sig inte förrän jag lägger mej och tar det lugnt igen.
    Det som är mest frustrerande är att inte veta om det är "normala" sd eller inte. Hoppas att det går bra för dej nasse82 hos läkaren på torsdag och att du får nåt bra svar vad det kan bero på. Om jag ska börja jobba igen om 1½ vecka så vill jag veta att det är helt ok och att jag inte behöver gå och vara orolig varje dag.
    Isa83 har du träffat nån läkare eller så?

Hmm...undra vad man ska hitta på idag då...blir nog att läsa en bok tror jag:)

• Tessie tessie

Jag har känt av korsryggen lite och sammandragningarna har även börjat göra mer ont ibland...lite som mensvärk. Det onda i korsryggen kan ju även vara foglossningen... svårt att veta.

Isa83 jobbigt att inte få tag i bm. Det är jobbigt att inte få prata med någon. Jag tror ju att mina sd blivit värre av att jag gått och oroat mej massor. Nu när jag fått min sjukskrivning så kan jag ändå slappna av lite... har inte märkt någon skillnad än på att det lugnat ner sig men jag hoppas att det gör det. (Har ju bara vart hemma sen i torsdags)

Prillan hur länge är du sjukskriven?

• Tessie tessie

Igår fick jag ont i magen på kvällen och det höll i sig hela natten (som mensvärk). Kände även av korsryggen. Nu har det dämpat sig lite och jag känner mej inte lika orolig. Men det var konstigt att det kom så plötsligt och att det förvunnit nu igen. Vi får se hur det utvecklar sig under dagen. Har inte haft så jätte många sd idag. Kanske funkar det ändå att ta det lugnt.

Hur går det för er andra?
    Vad gör ni när ni är hemma på dagarna? Igår läste jag ur en bok...har inte samma lust att läsa även idag. Får så ont i ryggen när jag sitter här vid datorn...så det kan jag bara göra korta svängar.

• Tessie tessie

Jag tror att det är sammandragningar jag har...men jag har ingen aning egentligen vad det är för skillnad på förvärkar och sd. :)

Hade en kass läkare när jag var och blev sjukskriven så jag fick inte svar på några frågor då heller.

• Tessie tessie

Att ha sammandragningar efter v 20 ca är helt normalt. Men man ska inte ha jätte ont av dom eller att det uppstår någon blödning. Att ha jätte mycket sd även i vilande läge är heller inte bra. Men om man anstränger sig o promenerar eller dyligt så är det helt normalt att det kommer. Om man saktar ner på tempot lite så brukar det gå över.
    Om ni är oroliga tycker jag att ni ska prata med er bm.

• Tessie tessie

Man kan föda för tidigt om det är "onormala" sammandragningar. Men som sagt inget du behöver oroa dej för om du bara känner av det ibland... så traska på du:)

• Tessie tessie

Nasse precis så tycker jag att mina sammandragningar har ändrats också sista veckan. Kommer inte lika ofta men gör ondare o trycker mer. Skulle åka o handla idag o när jag gick mellan affären o bilen så fick jag jätte ont i magen...så ont har jag aldrig haft av en sd innan. det var lite otäckt. Fattar inte hur jag ska kunna börja jobba igen om en vecka om jag ska få så ont varje steg jag tar. Förut kunde jag simma o promenara iaf även fast sd kom o gick...men nu kan jag inte göra nåt utan att det kommer sammandragningar o dom gör ont. Kan väl inte va bra??? Känner mej lite orolig.

• Tessie tessie

Trebarnsmamma: Jag tror inte att det är jätte bra att du har så täta sd. När jag ringde förlossningen för att jag var orolig så sa dom att skulle mina sd bli regelbundna och med bara några minuters mellanrum så borde jag ringa igen och komma in på undersökning. Om du fortsätter att ha sammandragningar var 5 min så tycker jag absolut att du ska ring o höra med någon. Har du ont också???

• Tessie tessie

Nu har jag vart hos bm. Fick en tid hos läkare på tis nästa vecka. Då får jag äntligen min efterlängtade undersökning o får veta om jag behöver var orolig eller inte. Nu är det super vila som gäller i helgen så att jag inte äventyrar nåt i onödan.
    Hur har ni andra det som går hemma o e sjukskrivna? Har era sd förändrats nåt?

• Tessie tessie

Va skönt att tappen inte påverkats nåt. Fundrar också på hur det ska bli om jag måste återgå till jobbet på fredag. Får ju ont o sd på en gång jag gör nåt. Oftast går de inte över förrän jag sätter mej ner o tar det lugnt ett tag... o det kommer jag ju inte att kunna göra på jobbet. Skönt att du fick 2 veckor för att testa o se om det funkar att återgå till "normalt" liv.

• Tessie tessie

Håll min hand skrev 2008-02-08 20:46:34 följande:

Vad många som verkar ha tidiga sammandragningar.. Jag är i vecka 24 nu och har också börjat få sammandragningar. Inte så ofta som vissa av er beskriver men ändå nån gång/dag. Är det normalt att få det?
    Vissa säger att så länge man inte har mer än 10/dag så är det ingen fara. En del har fler sd än så o det är ingen fara. Om du är orolig tycker jag att du ska prata med din bm. Men om du bara har några per dag så är det helt normalt.
  • Tessie tessie

Jag åkte in till förlossningen i fredags. (hade värkar med 5 min mellan) Blev inlagd då det visade sig att livmodertappen var förkortad. Fick bricanyl sprutor och kortison för barnets lungmognad. Har legat där till idag då jag äntligen fick komma hem. Nu är det sängläge som gäller. Sd är under kontroll nu o det känns bra men sen vet man ju aldrig hur lite som behövs för att det ska köra igång igen. Vill inte att bebis ska komma än!

• Tessie tessie

Kortisonet ger dom alltid i förebyggande syfte. Dom blev oroliga att bricanylen inte skulle hjälpa o så.
    Det var ju det som var det konstigaste med allt...jag hade verkligen tagit det jätte lugnt hela dagen o så gick jag o lade mej o sov 2 timmar mellan 3-5. När jag sen vaknade så kände jag direkt att jag hade jätte mycket sd. Började klocka dom o då kom dom med 10 min mellan. Jag satte mej framför tven o tänkte att det skulle gå över men de blev tätare bara...tills det var 5 min mellan. Då ringde jag förlossningen.
    Det var nog mest att jag inte hade gjort nåt ansträngande under dagen som gjorde att jag blev extra orolig. Men det kan ju ha vart att jag inte tagt det nog lugnt dagarna innan o så. Även fast jag var sjukskriven så har jag ju vart o handlat o städat lite o grejjat hemma...alla små saker blev kanske för mycket till sist.

• Tessie tessie

Hur går det för er tjejer?

• Tessie tessie

Oj...råkade skicka iväg inlägget lite väl fort:)

Fy...va jag är avis på alla som kan va ute o promenera i det här härliga vädret! Det har bara gått 3 dagar sen jag kom hem från kk men jag är redan så trött på att sitta inne. Har öppnat dörren lite iaf för att få lite luft.
    Är ni helt liggandes eller har ni vart ut nåt på nån kort promenad? Längtar till sd blir bättre så att man kan leva ett lite mer normalt liv iaf. Jag känner verkligen att det knyter sig i magen så fort jag reser mej eller gör nån liten syssla här hemma. Kan inte ens ställa in tallriken i diskmaskinen efter mej. Ska bli spännande att åka till läkaren på tisdag o se om det blivit någon skillnad. Känns inte så med tanke på hur lätt jag får sd.

Ha nu en härlig helg o sköt om er!

• Tessie tessie

Idag har jag vart till läkaren för att se hur det gått sedan sist. Tappen hade växt ut ytterligare. Så det verkar som att det hjälper att ligga hemma o vila. Å andra sidan så har jag ju fortfarande sammandragnignar så fort jag gör mista lilla. Ska göra lite mer "test" i veckan nu o se vad jag klarar av. LÄkaren pratade om att jag kanske ska få gå tillbaka till jobbet på 25% efter sjukskrivningen som är slut 3 mars. Känns inte hundra att gå tillbaka till jobbet, kommer att vara orolig konstant att det är "farliga" sammandragnignar som påverkar livmodertappen. Vi får väl se om jag klarar av att ta lite promender o städa lite nu i veckan...då märks det ju snart om det blir värre igen eller inte.

Bennina: Det kan gå tillbaka helt som det verkar. Det har det gjort för mej. Jag låg inne med cortison och bricanyl sprutor förra helgen, då med förkortad tapp. Nu var den "normal" lång igen o jag får ju kanske börja jobba lite igen om nån vecka. Vilken vecka är du i?

Svar på tråden sammandragningar v.24