• imsel

Skillnad på Schäslong och Divan!?

På vissa soffor heter delen som går ut schäslong, på andra divan.

Vet du om det är skillnad?
    Vad säger du?

• Svar på tråden Skillnad på Schäslong och Divan!?
  • MammatillMeja

det stavas annorlunda Cool

naevars jag har ingen aning,jag trodde det var samma sak..ska folja traden har,for nu blev ja nyfiken!

• Tindra Maria Rosanna

Bra peka att du startar en tråd så vi kan gå till botten med detta så vi slipper bråka om det sen.
    Hoppas nån kan svaret på denna gåta

• jeikei

skillanden jag får fram när jag goolar är att en divan har löstagbara kuddar i ryggstödet medans en schäslong har betydelsen "lång stol" och kommer från franskan "chaise longue" och har fast ryggstöd... om de stämmer eller ej låter jag vara osagt *S*

• imsel
    jeikei skrev 2008-01-25 21:32:09 följande:
    skillanden jag får fram när jag goolar är att en divan har löstagbara kuddar i ryggstödet medans en schäslong har betydelsen "lång stol" och kommer från franskan "chaise longue" och har fast ryggstöd... om de stämmer eller ej låter jag vara osagt *S*
    Här har vi en smart en som googlar..
    Dumma vi är som inte ens testat..
    Ska glo lite på soffor så får vi se om någon löst våran gåta!
  • imsel

Njä, det verkar inte stämma..om man ska lita på MIO.
    Tänkte att olika butiker säger olika..men inte.
    Kanske tillverkarna som får "välja" vad de ska heta..
    Eller..ja, ingen som KAN ?!
    Eller kan låtsas veta

• jeikei
    imsel skrev 2008-01-25 21:41:21 följande:
    Njä, det verkar inte stämma..om man ska lita på MIO.Tänkte att olika butiker säger olika..men inte.Kanske tillverkarna som får "välja" vad de ska heta..Eller..ja, ingen som KAN ?!Eller kan låtsas veta
    Som sagt... om de stämde eller inte lät jag vara osagt... men de var svaret jag fick vid googling *ler*...
    Vill oxå veta svaret :).. vi får hjälpas åt att hålla tråden ajour...
  • siamusen

schäslong= en fotôlj med ryggstôd och fôrlângning fôr benen

divan- long sits utan ryggstôd eller armstôd som kan änvândas som sâng

• Tindra Maria Rosanna

Ja imorgon måste jag kanske googla mer i detta område. Peka vi får ta en tur till Mio och kolla vad dom säger där.

• imsel
    siamusen skrev 2008-01-25 22:33:20 följande:
    schäslong= en fotôlj med ryggstôd och fôrlângning fôr benendivan- long sits utan ryggstôd eller armstôd som kan änvândas som sâng
    Vars hittade du det?
    detta stämmer inte heller om man tittar på soffor.
    kan ju vara så att tillverkarna själv inte har någon koll på vad som är vad..?
  • siamusen
    imsel skrev 2008-01-25 22:56:02 följande:
    Vars hittade du det?detta stämmer inte heller om man tittar på soffor.kan ju vara så att tillverkarna själv inte har någon koll på vad som är vad..?
    Det hittade jag i Micro-Robert's franska uppslagsbok.
  • jeikei

Fick svaret av en vänninna som nyligen köpt ny soffan att skillanden har med bredden på "sittdynan" att göra... alltså det var vad dem på MIO sagt till henne när hon frågade...
    Orkar inte kolla upp detta heller så därför låter jag sanningshalten vara osagt *s*... men någon annan får gärna kolla och jämföra å meddela mig resultatet ;)

• Atamon

En divan är en lång soffa med lösa dynor eller kuddar istället för ett fast ryggstöd.
    sv.wikipedia.org/wiki/Divan_%28m%C3%B6bel%29

Schäslong (av franska chaise longue, "lång stol") är ett slags vilsoffa med karm vid ena ändan.
    sv.wikipedia.org/wiki/Sch%C3%A4slong

Enligt bilderna så har en modern schäslong ingen karm, då liknar den en divan lite mer.
    Sedan finns det ju ottomaner också. Och de kan ju vara i storlek från fotpallar till längre soffor, nästan som en divan.

• Tindra Maria Rosanna

Så alltså är det ingen divan som sticker ut på sofforna eftersom dom inte har löstagbara kuddar.
    Haha Peka jag hade rätt! :-P

• imsel

Tindra Maria Rosanna skrev 2008-01-26 14:38:26 följande:

Så alltså är det ingen divan som sticker ut på sofforna eftersom dom inte har löstagbara kuddar. Haha Peka jag hade rätt! :-P
    va? hur tänker du?
    Båda finns ju på soffor!
  • Tindra Maria Rosanna

Ja men det är inte en riktig divan ju.

imsel skrev 2008-01-26 16:17:29 följande:
    Tindra Maria Rosanna skrev 2008-01-26 14:38:26 följande:
    va? hur tänker du?Båda finns ju på soffor!
  • Atamon

Alltså jag tror att det är ganska godtyckligt vad en tillverkare kallar den utstickande delen på moderna soffor, antingen så kallas de divan eller schäslong beroende på tillverkarens humör. Divaner och schäslonger är egentligen fristående möbler. Det är ju först under senare år som soffor kommit med en sådan del.

• imsel
    Atamon skrev 2008-01-26 18:32:41 följande:
    Alltså jag tror att det är ganska godtyckligt vad en tillverkare kallar den utstickande delen på moderna soffor, antingen så kallas de divan eller schäslong beroende på tillverkarens humör. Divaner och schäslonger är egentligen fristående möbler. Det är ju först under senare år som soffor kommit med en sådan del.
    Jo, det är väl så jag menar.
    jag har aldrig sagt att det "heter" just divan, jag menar att de soffor jag sett förut, har det stått att det var divan.
    kan inte minnas att jag sett många där det stått schäslong..
Svar på tråden Skillnad på Schäslong och Divan!?