• Ariel o Melodys Mom

Vad är din åsikt angående sexköpslagen?

Tycker Du att det är rätt eller fel att det är olagligt att köpa sex? Tycker Du att det är rätt eller fel att det är lagligt att sälja sex?

Anledningen att jag frågar är för att jag strötittar på debattprogrammet som går på tv just nu och blev nyfiken på var Ni vanliga människor ställer Er i frågan.

Tacksam för svar! Trevlig kväll dessutom.

• Svar på tråden Vad är din åsikt angående sexköpslagen?
  • jennie ellie

Jag tycker att det är fel

• danitra

Jag är lite kluven, men framförallt väldigt oinsatt.

Men jag funderar lite på hur man moraliskt kan döma dom som säljer sex när man inte dömer dom som säljer sin kropp och själ för att göra annat. Telefonförsäljare t ex.

• homemade

Ja jag tycker att det är fel, men egentligen har det ingen betydelse för min del för jag kan inte ta emot fler kunder ändå för jag har fullt trots att det är förbjudet att köpa sex.

• Butterscotch

Jag är också väldigt oinsatt. Rent spontant tycker jag att det borde antingen vara olagligt att både sälja och köpa, alternativt lagligt att både sälja och köpa. Väldigt konstigt som det är nu, att det är ok att sälja men inte att köpa.

• Fru U

Jag tycker vi borde ha statliga bordeller. Sex har sålts i alla århundraden och kommer alltid att säljas och då är det bättre att kontrollera verksamheten (se till så att ingen smitta förekommer och få in skatt)

Live and let live
  • Miss Cee

Jag tycker att det är bra som det är.

Det är etiskt riktigt att markera att det inte är okej att köpa någon annas kropp och utnyttja personens svaga situation.
    Samtidigt är det rätt att inte kriminalisera de prostituerade, eftersom det gör det lättare för dem att söka hjälp utan att riskera åtal.

• Fam Edbom

Är ganska oinstat i ämnet men jag ser inget fel med det.
    Det finns väll både för o nackdelar med det antar jag.

Men vill en kvinna sälja sin kropp för pengar ser jag inte varför hon inte ska ha rätt till det.
    Och om en man sedan vill betala för det (helt galet att vilja enligt mig) så kan väll han få göra det!

• Ariel o Melodys Mom

Tack till Er alla som tog sig tid att dela med sig av sina åsikter och funderingar kring ämnet.

• Eisa

Äh förbjud båda delarna annars blir det ju lite dubbelmoral.

• Frantic

Jag tycker att det är fel att lagstadga kring sexköp. Det blir väldigt svårt att bevisa ibland. Det är ju inte alltid det är fråga om en knarkartjej som hoppar in i en bil i 15 minuter och kommer ut med pengar i fickan. En bekant till mig arbetar som gynekolog och har en patient som är en frisk univeristetsstudent som träffar en man en gång i månaden på hotell, de käkar mat, tar en drink och går upp på rummet och har snäll-sex, så betalar han en massa saker åt henne och ger henne saker. Är hon en hora eller en älskarinna? Vem skulle polisanmäla?

• Ariel o Melodys Mom

Jag har en fundering. Ponera att det skulle vara lagligt att köpa sex, skulle då antalet prostituerade öka? Eller skulle antalet köpare av sex öka?

Frantic: Utmärkt exempel! Var drar man gränsen för vad som är prostitution och inte? Är det alltid fel att "sälja sig"? Vantrivs alla som är prostituerade? Vantrivs de mer med sin situation än andra personer med mindre ansedda arbeten?

Hur stor roll spelar trafficing in i hela sexköpslagen-diskussionen?

• appapp2

Jag tycker man kan dra paralleller till huligan-domarna som just kommit. Eftersom frivillig, överrenskommet våld mellan vuxna går att förbjuda, ser jag inga problem med att förbjuda sexhandel. De få som inte är i ett underläge får rätta sig efter en lag som skyddar det svaga flertalet. På samma sätt som våldsförbudet skyddar till exempel kvinnor, barn och vi som inte gillar att få spö.

• Jan H

Vilka lagar man än stiftar så kommer aldrig prostitutionen att upphöra.

Sedan ska man ju fråga sig vad som ska räknas som prostitution... Är det bara de som går på "gatan" eller innefattas alla som tar emot något för att sedan ha sex, räcker det med en öl på krogen eller ska det vara en guldring... Måste det vara rena kontanter...

Är den som väljer ett ons några gånger i veckan/månaden bättre än den som tar betalt direkt...

• jojogelf
    Hej alla föräldrar och andra trevliga själar. Min dotter skriver ett arbete inom juridiken och behöver hjälp med att svara på frågor om sexköpslagen. Jag skulle inte be er här men hon har tyvärr svårt att nå en stor mängd människor och dela gärna till vänner om ni vill!

Tack på förhand.

https://sv.surveymonkey.com/r/B9GWF22

Skriv gärna åsikter här i kommentarsfältet då jag kommer låta min dotter läsa igenom responsen!
Svar på tråden Vad är din åsikt angående sexköpslagen?