• Komänglar

Hur ont gör det att ta EDA och andra bedövningar??

Hej, jag undrar hur det olika bedövningarna känns...jag är mer orolig för dom, än för själva förlossningen, som jag också är väldigt orolig för. Jag har har bestämt att jag ska börja med lustgas, men blir det för jobbigt, så kan jag även tänka mig att prova annan smärtlindring, men är så rädd att de där grejerna in i ryggen gör sååå ont:(

//Jenny

• Svar på tråden Hur ont gör det att ta EDA och andra bedövningar??
  • Kenzie

För mig gjorde det inte ont alls, jag kände bara en obehaglig ilning i ryggen (lite som när man borrar hos tandläkaren).

Älskade Theodor 060329
  • BellaMaxi

Jag tyckte inte heller det gjorde ont, kändes mest obehagligt men jag hade så ont av värkarna då så jag brydde mig inte.

• Liselottang

håller med ovanstående. DEN smärtan av nålen var befriande, var så lättad att de fick dit den, de stack mig 5 ggr innan den hamnade rätt, då hade jag fruktansvärt ont av värkarna.

• Liselottang

nålen man får i handen därimot, AJ

• Hanna36

Att få en droppinfart i tex handen gör MYCKET ondare än att få EDA! Tycker jag iaf..Glad

• smilla 1

de bedövar huden innan de sätter in nålen osv i ryggen, så det ska inte kännas så mycket!

• Bettanspettan

Och innan kanylen till eda sätts in blir du ju lokalbedövad där dom ska sticka så det gör inte ont. Det blir ett starkt tryck på ryggen och det kan faktiskt låta lite otäckt, typ krasande, men gör inte ont, tyckte inte jag iaf. Särskilt inte jämfört med värkarna.
    Jag fick PCB vid min andra förlossning, livmoderhalsbedövning, det gjorde lite ondare att få, fyra små stick i livmoderhalsen, men började verka nästan direkt och var väldigt effektivt.

• Kenzie
    Bettanspettan skrev 2008-01-19 11:03:04 följande:
    Och innan kanylen till eda sätts in blir du ju lokalbedövad där dom ska sticka så det gör inte ont. Det blir ett starkt tryck på ryggen och det kan faktiskt låta lite otäckt, typ krasande, men gör inte ont, tyckte inte jag iaf. Särskilt inte jämfört med värkarna.Jag fick PCB vid min andra förlossning, livmoderhalsbedövning, det gjorde lite ondare att få, fyra små stick i livmoderhalsen, men började verka nästan direkt och var väldigt effektivt.
    Hjälpte det mot krystvärkarna?
    Älskade Theodor 060329
  • Bettanspettan
    Kenzie skrev 2008-01-19 11:36:00 följande:
    Hjälpte det mot krystvärkarna?
    Ja alltså, jag kände ju trycket nedåt och inpulserna att krysta, men smärtan när huvudet går ut den finns det nog inte nån bedövning som biter på...
  • LindaHo

Jag använde lustgas och eda, lustgasen tyckte jag inte om då jag bara kände mig berusad som jag inte alls tycker om. Eda var rena drömmen, äntligen fick jag chansen att slappna av och vila innan krystvärkarna satte igång, Jag tyckte inte alls att det kändes när dom satte EDA men vet att vissa har sagt att det gör ont!

• Komänglar

Tack för alla snabba svar...känner att jag kanske inte behöver vara så rädd för EDA ändå...alla känner vi ju olika inför smärta, så man vet ju inte hur man kommer känna själv, men det verkar iallafall så att dom flesta tycker att EDA inte gör ont.

• Tigerwoman

Man tar ju inte EDA om man inte har ordentligt ont, och i jämförelsen med den smärtan så märker man inte ens vad dom gör i ryggen..... Själv märkte jag ingenting, det var bara superskönt att veta att jag snart skulle kunna slappna av.

• Disan

Kvaddlar gör fördjävluskt ont att ta om man tar dem fler än en gång!! Första gången kändes, men inte såååå farligt, men den andra och tredje gången jag tog dem gjorde det väldigt ont!! Jag kommer nog inte att ta kvaddlar nästa gång... Så farligt var det inte med värkarna....

Tänk att man kan vara så här lycklig!!
  • mirakelasta

EDA ges när värken är som intensivast. Man måste få en liter vätska som dropp innan man får EDA, eftersom jag kände mig hysterisk andra gången bad jag om droppet direkt, bara trygheten att de kunde sätta i EDA gjorde att jag avstod och använde bara lustgas. Om jag inte har fel så får man inte vara öppen hur mycket som helst och de stänger av den innan krystvärkarna för de kan bli overksamma.

Bäst är att ta reda på vad man kan få i de olika skeendena så man slipper stress och oro när man väl känner att man vill ha ngt.

Är man spruträdd kan man ju ta sig en titt på nålen som används vid bäckenbottensbedövning. Jag höll på att svimma när de plockade fram den under förlossningen.

• Buus85

Jag tyckte att det mest var obehagligt att få en nål i ryggen, lite ont gjorde det också men mest obehagligt.
    Men det var helt klart värt det, så skönt.

• Casper2004

Att ta EDA gjorde inge ont...men kommer aldrig ta den igen för jag åkte på helvetes huvudvärken efteråt som 1 av 100 får!så jag var sängliggandes min sons första vecka i livet!Aldrig mer säger jag!men den är säkert bra på dom som de funkar på!
    På mig hjälpte den inte heller..så det var inge roligt!

Casper 4 år och bebis i magen bf 080615
  • Lily38

EDA gjorde inte ont, det var bara sååå efterlängtat så jag tänkte bara hur skönt det skulle bli när det var klart! Lustgasen däremot tyckte jag var fruktansvärt obehaglig så den tog jag inte.

• Bodi

Jag kände ingenting när jag fick in nålen i ryggen.
    Man har ju så jäkla ont så jag var beredd att göra vad som helst för att det onda skulle försvinna.

Stella 060601 och lilla bus i magen
  • Aros

Fick både eda och bäckenbottenbedövning. Edan kändes inte alls och bäckenbottenbedövningen var som ett myggstick. Ändå har jag fobi för vassa föremål (främst då sprutor).  Sen att edan inte tog alls är en annan historia.

Aros - stolt mamma till ♥ Agaton ♥
Svar på tråden Hur ont gör det att ta EDA och andra bedövningar??