• Mamma till viljestark dotter

Någon som gjort/gör IVF och är svårstimulerad?

Håller på med mitt första IVF-försök och började spruta med Puregon 150 IE den 9/1. Gjorde vul igår som visade två äggblåsor på 8 mm och en på 10 mm på vänster sida, höger sida hittade inte doktorn... Fick höja dosen till 200 IE och nytt vul på måndag.

Finns det fler som är svårstimulerade? Hur höga doser har ni varit tvungna att ta? Hur många äggblåsor har blivit tillräckligt stora? Är livrädd att jag inte ska komma ens så långt som till ÄP. Hur länge kan man fortsätta spruta innan man måste avbryta behandlingen och börja om?

• Svar på tråden Någon som gjort/gör IVF och är svårstimulerad?
  • Masse

Här är en till som är svårstimulerad.

2005 gjorde vi 2 ivf med Puregon resp. Menopur (300). Andra ggn. lyckades vi bli gravida och fick en dotter. Mycket bättre resultat med menopur. Nu sprutar jag igen med Menopur samma dos, för att försöka få till ett syskon.
    Vet inte om åldern gjort att jag svarar sämre denna gång. Vul på torsdag och lite nervöst.
    Håller med Felicia om att det är extra tungt med ivf som svårtstimulerad. Ett extra moln på himlen liksom. Men då är det skönt att veta att man kan ändra behandlingen om det behövs.

• tickan

Masse: Långa eller korta metoden? Hur många äggblåsor fick du med Puregon resp Menopur? Minns du? Gör du ditt första VUL nu på torsdag.

• Felicia34

Masse: En till hoppingivande historia : ) Hur många äggblåsor, ägg hade du när du blev gravid? Hur såg delningen ut på det ägg du fick tillbaka? Eller fick du två tillbaka?

• Leiben

hej!

jag fick bara 2 äggblåsor nu vid första vul efter 150 puregon så jag fick abryta behandlingen, inget äp och det kändes tungt. det var mitt första ivf och nu är jag orolig att det ska vara svårt. Jag frågade henne om det var det här som kallas svårstimulerad och det ville hon inte riktigt kalla det eftesom det var första försöket. Nu har jag frågor.

1. VArför inte bara fortsätta med sprutandet några dagar till med höjd dos? Är det för att de två som fanns var stora som hon sa?

2. Märker de inte på blodprovet de tog 3 dagar innan hur hormonvärderna ser ut och kan korrigera med höjd dos?

3. Kommer det alltid vara färre ägg för mig?

4. Vad är alternativen om man får få ägg?

• Leiben

Mamma till viljestark dotter skrev 2008-01-18 22:11:37 följande:

Håller på med mitt första IVF-försök och började spruta med Puregon 150 IE den 9/1. Gjorde vul igår som visade två äggblåsor på 8 mm och en på 10 mm på vänster sida, höger sida hittade inte doktorn... Fick höja dosen till 200 IE och nytt vul på måndag.Finns det fler som är svårstimulerade? Hur höga doser har ni varit tvungna att ta? Hur många äggblåsor har blivit tillräckligt stora? Är livrädd att jag inte ska komma ens så långt som till ÄP. Hur länge kan man fortsätta spruta innan man måste avbryta behandlingen och börja om?
    Hoppas du får fortsätta till äp. jag undrar dock varför du får fortsätta spruta men inte jag. Jag började spruta 10/1 och jag hade ju också bara två äggblåsor men jag vet inte storleken på dem.

Finns det liksom en maxstorlek som inte är bra att överskrida.
  • Lilla Hönan

Hej! Tänkte skriva lite om mig, jag fick börja på en absolut minsta dosen man kan 75ie menopur i 3dagar sen höjdes den till 112,5ie, efter 7 dagar va jag på vul o hade 60 små blåsor o en som va 12mm. Snacka om att man tappa hoppet för en sekund. Jag fick höja dosen till 150ie o tillbaka på vul efter 4dagar. Då hade jag fått 4 på 14mm o en på 12mm, resten va ca 50 små blåsor.Fick behålla dosen i 2 dagar sen tillbaka på vul (tur att man har nära) o då minsann hade dom växt -lite. Det va 2 på 18mm o 3-4 på 15-17mm. Så jag fick minska dosen till 112,5ie igen o sen tillbka för ÄP 5 dagar senare. Fast efter dom kontrollerat mina egna hormonvärden så inte risken fanns att jag skulle få ägglossning av mig själv.
    Så lite halv besviken va jag faktiskt när jag åkte in för ÄP, kände om det verkligen va lönt där va ju inte så många ägg ändå. Men trots att jag kände mig som i ett berusat tillstånd precis efter ÄP så kunde jag inte fatta att dom hade fått ut 13ägg. Så överlycklig va jag.
    Dagen efter så fick ja reda på att inga av dom 6 IVF äggen hade blivit befruktade, men 4 av 6 ICSI äggen va befruktade. Besviken igen -men nu fattade vi varför vi inte blivit gravida vid inseminationerna. Efter ytterligare en dag så va 3 st 4celliga, o nästa dag va det 2 som var 8 celliga. Ett till mig o ett till frysen, o nu är jag på ruvardag 4 o hoppas o hoppas av hela mitt hjärta att det lyckas.
    Anledningen till att jag fick börja så lågt är att jag är en högrisk patient att bli överstimulerad eftersom jag har pco o har väldigt många ägg i äggstockarna redan innan hormonbehandling. Läkaren ville inte ha 50ägg men inte heller 1 ägg så därför så fick hon krypa fram med dosen. Men den lyckades ju bra till slut ändå.
    Oj va långt det blev

• Leiben

VAd bra att du fick ut så många ägg i alla fall. 60 småblåsor!!?? Hur många är medel? Jag är helt ny åp det här och fattar inget om ägg och blåsor och anlag och storlek.
    Lycka, lycka, lýcka till med det fina i magen!

• Leiben

Mamma till viljestark dotter skrev 2008-01-20 18:20:58 följande:

lilla hönan - jag har också pco men är tydligen svårstimulerad ändå... Är så orolig inför imorgon...
    Hoppas att allt går bra för dig? Ska hålla tummarna. Vilken tid är det du ska dit?
  • tickan

Leiben: De vill förstås försöka skapa så goda förutsättningar för dig innan ett äggplock, dvs så många äggblåsor som möjligt av samma storlek. Du kan mycket väl få fler ägg med högre startdos, det kommer du säkert att få prova nästa gång. Jag förstår att det är tungt att avbryta (jag befarar att det kan hända mig i veckan som kommer och jag ligger redan på maxdos) men samtidigt är det ju bra att du inte slösat bort ett gratisförsök (eller betalar du själv?).

Svar på tråden Någon som gjort/gör IVF och är svårstimulerad?