• Svar på tråden bjursta matbord
  • MotherOfTwo

Måste bara kommentera lite kring att fanér mörknar. Fanér mörknar inte mer än trä i allmänhet. Även ett massivt träbord mörknar.
    För att förhindra att det mörknar så hjälper inte UV-lack. UV-lack betyder att man vid tillverkningen av bordet ytbehandlade det med UV-härdande färg/lack. Det har inget att göra med att det förhindrar mörkning eller tar upp UV-ljus.

Jo lite besserwisser kan jag vara ibland men det är inget illa ment...

• klurifax

Vi har största modellen, två barn, varav ett i "banka" ålder, inte ett märke i bordet. Vi hade ett massivt bord innan och i det var det massor av märken och jack efter första barnet, vi hade fått hyvla ner 6-7 mm för att få det bra igen.

Sen kostar ju borde inte mer än att man kan köpa nytt när barnen är större. Kanonbord till kanonpris!

• Emeraldy

Vi har haft Bjursta i flera år och vi är supernöjda. Ett av de bästa köp vi har gjort. Så smart att man kan lägga iläggsskivorna i bordet.

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • lampalampa

Vi har Bjursta-bordet i ek med Egon-stolar till och jag ÄLSKAR båda, de är sååå fina och tåliga! Ett mycket bra köp om man frågar mig!

• PisseMugg

Vi har det mörkbruna/svarta bjursta! Är jättenöjda! Ett stabilt och bra bord, särskilt när man är många och vill duka långbord. Kanon med de två extra bordsskivorna som ligger under bordet!

• Tina83

vilket arv bjursta borden är mest slitstarka? Ek ? Björk, eller vad?

fina är dom !

• oxytocin
    Tina83 skrev 2008-01-19 18:15:09 följande:
    vilket arv bjursta borden är mest slitstarka? Ek ? Björk, eller vad? fina är dom !
    Ek är hårdare än björk.
  • Tina83
    oxytocin skrev 2008-01-21 10:11:13 följande:
    Ek är hårdare än björk.
    typiskt....vi har björkstolar....
  • Tina83

alltså om man inte vill byta stolar måste man ju ta björk. dyrt att köpa både bord och stolar....

• Lilla Frögurkan

Något jag har märkt av vårat bjurstabord är att de stora skivorna blir "skeva".. Dom böjer sig lite, iaf på vårat. Det syns inte om man inte tittar underifrån.. Bordet är snart fyra år gammalt..

Annars är jag nöjd, har bordet i ekfanér.

• oxytocin
    Tina83 skrev 2008-01-21 14:07:31 följande:
    alltså om man inte vill byta stolar måste man ju ta björk. dyrt att köpa både bord och stolar....
    Fast björk är ju ändå hyfsat hårt, hårdare än furu som många stolar är gjorda i.
  • lillalia

Vi har ek bordet och är super nöjda Har en kille på 2 1/2 så det bankas och spills en del men det syns ingenting

• Tina83
    oxytocin skrev 2008-01-21 14:12:35 följande:
    Fast björk är ju ändå hyfsat hårt, hårdare än furu som många stolar är gjorda i.
    vi har ett billigt nui från IKEA, kostade 800-900 hundra. det är i rent björk, men är jätteslitet. repor och djupa jack om lillen bankar med en sked eller nåt...fast det kanske det blir på alla bord.

men bjursta som kostat 1495 , är det rätt stort? vi har ett som bara är 135 långt o 74 brett nu
Svar på tråden bjursta matbord