• Kärleksförklaring

SNITT!!!

hej på er alla i familjelivs härliga forum. Jag är en mamma på 26 år med en liten son på 6 månader. Trots att lillen inte är så gammal ännu har vi börjat fundera på ett andra barn. Mitt STORA problem ligger i att jag hade en fruktansvård förlossning (enligt mig) som tog ca 35 timmar och tillslut fick sugklockan tas fram. Jag skulle inte för mitt liv vilja gå igenom en sådan förlossning igen och skulle aldrig mer vilja ha barn igen om det ska gå till på det sättet. Innan jag blir gravid vill jag veta om det är någon som vet om man kan kräva ett planerat snitt för att man är så otroligt rädd???????????.....tacksam för alla svar..

KRAM

• Svar på tråden SNITT!!!
  • Jaylin

Hej!

Jag hade också en jättejobbig förlossning och det har tagit mig 6 år att våga bli gravid igen.

Idag var jag på mitt första aurora-samtal för förlossningsrädsla och det var så bra.

Det ska du absolut gå på om du blir gravid.

De lovade mig snitt om jag vill, alternativt att jag försöker föda "vanligt" men får så mycket smärtlindring jag vill, när jag vill, och att jag närsomhelst kan avbryta och bli snittad.

Det känns som en otroooolig lättnad!!!

• Kärleksförklaring

..jag tackar dig för ett bra svar..=)..hoppas att jag får lika bra hjälp som du fått och önskar dig all lycka i din "förlossning".

jag undrar också hur "svår" eller jobbig en förlossning ska ha varit för att få den hjälpen som du fått?

kramar

• roxxbury

Jag har fött vaginalt två gånger och snittad tredje gången pga rädsla/medicinska skäl. Första förlossnigen sattes igång när jag hade oregelbundna pinvärkar, var överburen 42+3, och det tog ungerfär lika lång tid som för dig, undefär 2 dagar med dropp och div värkstimulerande metoder. Efter krystvärkar i 2,5 timma tog dom sugklockan. Hon mådde inte bra så dom gick iväg henne då och min moderkaka satt fast så mig körde dom till op o sövde mig. Tappade mycket blod och var så slut efteråt att jag inte kunde lyfta armarna eller hålla min lilla tjej. Amningen funkade inte heller. Var kvar på bb i 5 dagar innan jag ens orkade åka hem. Andra förlossningen gick jag på KLARA samtal o ville ha snitt men dom lyckades övertala mig om att föda vaginalt, det händer inte igen sa dom. Men allt hände igen, vart igångsatt tidigare eftersom det var ett krav från mig, i v 40 men det tog 4 dagar på bb innan dom kunde ta hål på hinnorna så vattnet gick. Moderkakan satt fast o jag tappade ca 3,5 liter blod o vart även denna gång sängliggandes ett tag efteråt m blodtransfusioner o div. dropp, även denna lilla tjej fick bo ute hos personalen under bb tiden. Till tredje o sista barnet vägrade jag föda vaginalt och fick planerat snitt utan problem! Det var det absolut bästa jag gjort! Jag var uppe o gick samma dag som jag snittades och åkte hem efter 3 dagar så fort pku testet tagits, visst var det lite jobbigt att komma hem nysnittad med en bebis o två ganska små barn till men det gick så bra så!

Tror säkert du kan få snitt nästa gång, stå på dig! Jag grubblar fortfarande mycket över min första förlossning och dom funderingarna kommer säkert att finnas med ett tag till. Ångrar också att jag gick med på att föda vaginalt andra gången men det som är gjort är gjort!

Lycka till!

• Jaylin

Jag tror faktiskt inte att man måste ha haft en skräckförlossning för att få snitt. Är man tillräckligt rädd så får man det nog ändå tror jag. Det är ju inte bara omföderskor som får bli snittade, utan även förstföderskor.

Lycka till säger jag också

• Kärleksförklaring

..jag ska stå på mig..vill absolut inte gå igenom en likadan förlossning som sist!! 3 timmar med krystvärkar och en bebis som sitter fast är inte mitt mål..=)

tack för alla svar. känns mycket bättre nu!!!

ha en bra dag.

• Jaylin

Tack detsamma!

Vi får väl trösta och stötta varandra här.

• indianflicka

Jag kände precis som dig TS i början , krystade i nästan 3 timmar och hhon satt fast, fast det slutade i akutsnitt.

i början av den här graviditeten trodde jag att jag bara ville ha planerat snitt, men nu börjar jag tänka om, ska ha en till bebis i mars.

Risken är inte alls så stor att det händer samma sak igen för mig, man räknas ju son imföderska och jag har vänner som säger att deras andra försossning har gått mycket smidigare än första. Inte heller kul att komma hem snittad till en snart tre åring som vill bäras.
    Men jag ska på sk Aurora samtal i februari och då kommer det att avgöras, beroende lite på vad läkaren säger och vilken plan jag får för en vaginal förlossning!

• cameron

Det stämmer det Jaylin skrev ang att man inte måste haft en skräckförlossning för att få ett planerat snitt beviljat. Jag blev snittad med mitt första barn pga förlossningsrädslaGlad Visst fick jag kämpa för att få snittet beviljat (auroraterapi samt flera jobbiga läkarsamtal) men till slut gav läkaren med sig och beviljade mig mitt snitt. Nu är jag gravid igen och ska träffa läkaren under nästa vecka för snittdiskussion. Enl min Bm kommer det att gå lättare att få snittet bevilajt den här gången iom att jag nu redan fött med snitt en gång. Stå på er tjejer om det är snitt ni vill ha!

Världens bästa Olivia 060524. I maj får hon en lillasyster!
  • Kärleksförklaring

..underbart med folk som förstår..=).. tack för allt!!=)

• MsX

Jag krävde ett planerat snitt med min dotter för jag var rädd för o föda vanligt.. så det går.. o har man som du upplevt nåt sådär fruktansvärt så tror jag nog att det ska gå bra o få snitt. Du kan ju prata m en BM o säga att ni funderar på barn igen o förklara hur rädd du är o så.. så du har nån o prata med o få svar av INNAN ni ger er på o försöka så ni vet säkert då.

Svar på tråden SNITT!!!