Trombyl, progesteron
Är läkarna vanligtvis restriktiva kring att skriva ut trombyl och progesteron? Skulle gärna prova ta dessa läkemedel då jag har 3 upprepade missfall i bagaget.
Är läkarna vanligtvis restriktiva kring att skriva ut trombyl och progesteron? Skulle gärna prova ta dessa läkemedel då jag har 3 upprepade missfall i bagaget.
Skickar ett mail till dig.
Ja, gör gärna det.
På en sida som heter osynligabarn.se där är det en barnmorska som svarar på frågor, hon tipsar om att man ska ta 1/4 barnalbyl så får man i sig rätt mängd av den verksamma substansen (samma som i trombyl).
Precis. Innehållet i barnalbyl är precis samma som i trombyl. De trombyl man får innehåller 75mg och en barnalbyl innehåller 250 gram. Man ska ta en trombyl om dagen, så det är ju enkelt att självmedicinera med 1/4 barnalbyl istället.
Tack!
hej! jag har läst här och i din "andra" tråd och ville bara nämna att min läkare säger att barnambyl/trombyl inte hjälper mot "allt" när man har haft upprepade mf, och att det finns andra antikoagulanter (t.ex. Heparin) som man bör ta istället vid vissa problem. Jag hade nog kontaktat landstinget/en annan privatgyn och gjort en missfallsutredning där om jag var du!
lycka till!!
Min erfarenhet är att de inte är restriktiva med det som de anser sig behövs. Min läkare påstås vara snål med trombyl men jag fick det utan att be om det.
Jag kan inte rekommendera någon att äta barnalbyl eller något annat läkemedel utan att rådgöra med sin läkare. Det kan försvåra om det krävs operation. Jag fick ta extra prover för att kolla om jag kunde vara lokalbedövad under snittet. Det kunde jag men det krävdes en liten utredning pga Trombylen.
Enligt BM på www.osynligabarn.se så är mängden så liten att det inte ska påverka blödningsrisken vid ev. operation.
bubbla, jag vet att vissa läkare är restriktiva eftersom behandlingen (vid upprepade missfall) inte är evidensbaserad... men som sagt, många läkare har positiva erfarenheter så det är olika från fall till fall!
lillaD: vet du någon bra läkare i stockholm som kan sånt här?
ljusets krigare: jag går själv nere i skåne, men jag känner till några här på fl som fått hjälp på lucinakliniken (www.lucinakliniken.com). Vissa av dem hänger i denna tråd, titta gärna in: www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
tack lillaD, jag ställde samma fråga i din gästbok. kommer gärna in i tråden!
välkommen!