• Muuulin

Glassbullar

Snälla äre nån som ha recept på glassbullar ??
    Som krämbullar, med nån vit kräm i ! Dom är ju beroendeframkallande goda !! ;p

Ha googlat, men recept på det finns inte :/

• Svar på tråden Glassbullar
  • Jesster

Betydligt enklare att ta hälften vaniljkräm, hälften vispad grädde

♥ v.14 ♥
  • Frostizz

Jesster..
    Tar du det så blir det inte glasskräm..

Glasskräm har vi på vårt bageri (sundsvall) En mix som vi köper på säck. O den heter glasskräm. Från kåkå. Men säcken är rätt så dyr har jag för mig.
    Man blandar 500g pulver på 1 liter vatten. Kolla m nått bageri i närheten om du får köpa själva mixen. Köp inte färdigblandad då vet man inte hur länge den stått.
    Vi gör både wienerbröd m glasskräm o karlsbaderbullar m glasskräm. man lägger i glasskrämen då bullarna är färdiggräddade o kalla.

• Laire

Frostizz: får man fråga vilket bageri som har sådana bullar, jag bor själv i Sundsvall och är en riktig fikaråtta! Dock har jag dålig koll på alla bagerier och caféer som finns...

Så blir två tre, mars-08
  • Snovit 79

Åh vad sugen på glasskräm jag blev nu, nu måste jag gå på kondis minsann. :)

• Jesster
    Frostizz: Jasså inte? Det smakar exakt likadant som på våra bagerier i.a.f.
    ♥ v.14 ♥
  • Snovit 79

Nej, det tycker inte jag heller. Då skulle nog inte bagerierna köpa hem stora säckar med mix för glasskräm om man kunde blanda vispgrädde och vaniljkräm som alltid finns färdig.

Jesster skrev 2008-01-19 08:21:13 följande:
    Frostizz: Jasså inte? Det smakar exakt likadant som på våra bagerier i.a.f.
  • Frostizz

Jag jobbar på pallas konditori. Just nu så är det mest semlor som går. Så vi har lagt glasskrämsbullarna på hyllan ett tag. Men ring in o beställ så gör vi en.
    Ja det går o beställa bara en. För det är samma bulle som vi gör wienersemlorna på. Fyllningen är annan bara.
    Så ring du.

Jesster, säger det igen.. det är inte glasskräm om man gör det utan Gräddkräm. O säger dom nått annat där så kan du be dom hoppa nånstans. Visst säcken är dyr o man kan göra egen men det gör man inte m vanlijkräm o grädde bara. Men man gör dom väl olika på olika bagerier. O vad jag sett så finns det bara en som gör glasskrämen o det är kåkå. Lätt o behändigt att bara tillsätta vatten. Vispa ett par minuter så är det klart.

• Rosana

Glassbullar?! Låter ju perverst gott, har aldrig hört talas om! Hur har det kunnat gå mig spårlöst förbi?!jag som trodde att jag hade pejl på sånt här1 följer tråden slaviskt nu..

• MaNiMi

låter väldigt likt krämkaka som fanns på ett bageri nära vår skola när vi gick på högstadiet.
    Var som en stor platt bulle med vit kräm i som sen delades i fyra
    delar.
    Försökt göra sån fyllningskräm själv men aldrig riktigt lyckats så väntar med spänning på svar här i tråden.

• Muuulin

Haha, det är ju på Pallas som jag köper glassbullarna !! ;D
    Fast va längesen ja köpte nu, men dom är ju fööör goda !
    Jasså så det är pulver man blandar.. Men då måste ja fråga efter sånt, eller så lägger ja helt enkelt latsidan till å köper ett gäng me färdiga ;)

Frostizz skrev 2008-01-19 11:19:49 följande:
    Jag jobbar på pallas konditori. Just nu så är det mest semlor som går. Så vi har lagt glasskrämsbullarna på hyllan ett tag. Men ring in o beställ så gör vi en. Ja det går o beställa bara en. För det är samma bulle som vi gör wienersemlorna på. Fyllningen är annan bara.Så ring du.Jesster, säger det igen.. det är inte glasskräm om man gör det utan Gräddkräm. O säger dom nått annat där så kan du be dom hoppa nånstans. Visst säcken är dyr o man kan göra egen men det gör man inte m vanlijkräm o grädde bara. Men man gör dom väl olika på olika bagerier. O vad jag sett så finns det bara en som gör glasskrämen o det är kåkå. Lätt o behändigt att bara tillsätta vatten. Vispa ett par minuter så är det klart.
  • Frostizz

Vi hade en svacka här över sommaren som vi inte gjorde dom. Men sen vart det fart på dom igen. Nu är det som sagt semlor som går. Men fråga efter dom så gör vi dom åt dig.
    Välkommen Välkommen
    *raggar kunder på hög nivå

• Frostizz

Nu gör vi glassbullarna igen!
    Äntligen är semlorna slut! Underbart.
    Så just nu kör vi wienerbröd m glasskräm i. Ska varva dom m karlsbaderbullar m glasskräm. Det går åt så himla mycket wienerdeg annars varje vecka. O vi är lite lata av oss HAHAHA.
    Så nu är det bara o handla.

• Docklisa

Hej

Jag vet inte om du menar de riktigt goda göassbullarna som fanns under 80 talet

Alla recept jag hittat har haft tråkig Venedig medan de riktiga var gjorda med wienerbrödsdeg.

Jag gjorde själv sådana på ett bageri där vi faktiskt själva tog fram just den varianten av glassbullen. Krämen påminner om en blandning av vaniljkräm och grädde, många verkar nöja sig med det Dock var det inte så den gjordes men lite åt det hållet. Det värmdes mjölk grädde vaniljsocker ett uns salt som sedan kyldes och blandades med rumstempererat smör sedan med vispad grädde. Har för mig att det var något mer men kommer inte på det nu. De mest magiska fikabröden som fanns. Dock har jag aldrig hittat färdiga sådana att köpa utan bara tråkiga vetebrödsvarianter med fadd vaniljgrädde i. Men det är ju gott om man inte jämför. Faktiskt kom jag på en sak nu; det finns i pulverform :"tårtfyllning" Dr Oetker tror jag som är det närmaste glasskräm jag hittat i färdig mix.

Svar på tråden Glassbullar