Inlägg från: figurehead |Visa alla inlägg
  • figurehead

Erfarenhet av Demodex?

Det finns en del som tyder på att min hund har demodex. Ringde till en veterinär och rådfrågade. Hon tyckte det lät som demodex och ville att jag skulle komma in och ta skrapprov.

Nu ska man inte måla fan på väggen innan jag fått definitivt besked men jag vill ändå veta lite mer om hur det var för er.

Någon som har erfarenhet av sjukdomen?

Berätta gärna om hur behandling och sånt går till.

• Svar på tråden Erfarenhet av Demodex?
  • figurehead

Joppis,

Ok, det låter ju bra att det går förhållandevis snabbt att bota.

Märktes det på nåt övrigt sätt att din hund var "sjuk"?

För min är precis som vanligt, Märks inte alls på honoom.

• figurehead

MillanB

jag har adopterat min hund från ett hundhem. Han har blivit omhändertagen som valp då den som ägde hunden misskötte sig.

Han är ju en blandras och hanen som betäckte tiken fins det inget spår av. Tiken däremot vet jag var den finns.

Han är en Amstaffblandning och hud är ett välkänt problem för de hundarna inte minst i form av demodex.

Ska som sagt se vad veten säger imorgon. Man ska visst lätt kunna se om hunden har demodex via skrapprov så får jag ju det svrt på vitt.

tack till er som svarat.

• figurehead

Har varit hos veterinären och tagit skrapprov på Bosse idag och han testade positivt för demodex.

Ska nu bada honom 2 ggr i veckan och lägga ett medel som heter advocate mellan skulderbladen som sen tränger in i huden

Har bokat in nytt besök hos vet om en månad för nytt skrapprov.

• figurehead

Zanna83

jag beklagar det som hänt dig och din hund. Inte alls kul när det måste bli så.

Hoppas det funkar på min vovve...

• figurehead

Vill bara nämna till alla snälla människor som svarade mig i den här tråden att Bosse, min vovve klarade skapet vid första återbesöket. Inga kvalster hittades på de ställen det hittades vid första besöket. Nu är det ett nytt återbesök bokat om 1 månad och hittar de inget då heller så blir han friskförklarad.

Har gett honom en ny kur med advocate och ska fortsätta att tvätta honom (vilket han inte gillar )

Svar på tråden Erfarenhet av Demodex?