• Marleen

Nu är tiden knapp

Nu är det snart dax för mig att genomgå det jag har fruktat så länge nu.
    bara tre veckor till sen så ska vi in för att bli igångsatta med lillasyster. Jag är så sjukt rädd.

hade en lååång hemsk förlossning med min son o hade inga bedövningar alls eller nån smärtlindring alls... tog 32 timmar av pina innan han var hos oss.

ska ha Epidral denna gången + en lokalbedövning soms ka läggas i slidöppningen i slutskedet. nån som haft dessa två kombinationer?

eller bara de ena som kan ge mig lite hopp om att de blir lättare med detta... vill bara få allt detta överstökat nuuuuuuu......

• Svar på tråden Nu är tiden knapp
  • Gladhannapanna

Det vanligaste är ju att andra förlossningen går snabbare så det få´r vi hoppas på!

JAg använde mest profylaxandning när vår dotter föddes, det var det enda som faktiskt funkade! Mådde illa av lustgasen och fick eda försent.

• solstraalen
    Marleen skrev 2008-01-14 09:45:32 följande:
    Nu är det snart dax för mig att genomgå det jag har fruktat så länge nu.bara tre veckor till sen så ska vi in för att bli igångsatta med lillasyster. Jag är så sjukt rädd. hade en lååång hemsk förlossning med min son o hade inga bedövningar alls eller nån smärtlindring alls... tog 32 timmar av pina innan han var hos oss. ska ha Epidral denna gången + en lokalbedövning soms ka läggas i slidöppningen i slutskedet. nån som haft dessa två kombinationer? eller bara de ena som kan ge mig lite hopp om att de blir lättare med detta... vill bara få allt detta överstökat nuuuuuuu......
    Sån där första förlossning hade jag oxå, precis lika istort sätt!!

Kan ge lite hopp till dig

Med mitt andra barn sattes jag igång i 38+4 och allt som allt så var dotten född på 5 timmar!!
    Fick EDA då, inte bedövningen i slidan i slutskedet dock, hanns inte med, gick sååå fort
    Hon flög ut på 2 krystvärkar =)

Håller tummarna att de går lika bra för dig =)
    Mamma till Anton 9910-,Saga 0512- och Josef 0706-
  • Marleen
    solstraalen skrev 2008-01-14 09:49:32 följande:
    Sån där första förlossning hade jag oxå, precis lika istort sätt!!Kan ge lite hopp till dig Med mitt andra barn sattes jag igång i 38+4 och allt som allt så var dotten född på 5 timmar!!Fick EDA då, inte bedövningen i slidan i slutskedet dock, hanns inte med, gick sååå fort Hon flög ut på 2 krystvärkar =)Håller tummarna att de går lika bra för dig =)
    jag kommer också att vara i v 38+ när jag föder er exakt i v 38+2 blir det.... hoppas att jag har turen som du o får en sån bra förlossning som du fick... blev du igångsatt med tvåan?
    funkade eda bra? va den nått att ha? blev det mycket smärtlindring av den?
    va allt lättare andra gången?
  • solstraalen
    Marleen skrev 2008-01-14 09:52:12 följande:
    jag kommer också att vara i v 38+ när jag föder er exakt i v 38+2 blir det.... hoppas att jag har turen som du o får en sån bra förlossning som du fick... blev du igångsatt med tvåan? funkade eda bra? va den nått att ha? blev det mycket smärtlindring av den? va allt lättare andra gången?
    Det var 1000 ggr lättare att föda andra gången.

Jo jag blev igångsatt, var redan öppen 3cm då pga sammandragningar å skit.

Just under den förlossningen behövde ja inte haft EDA, hann ha den ca 45min innan de va dags å krysta. Hade skippat den om ja hade vetat att de skulle gå så fort

Men med min 3a så hade ja Eda och hann ha den några timmar iaf, å då var den super =)

Så jag rekomenderar den, även den där bedövningen man får i slidan precis innan man ska krysta, de hade ja med 3e barnet.
  • Marleen
    solstraalen skrev 2008-01-14 09:58:40 följande:
    Det var 1000 ggr lättare att föda andra gången.Jo jag blev igångsatt, var redan öppen 3cm då pga sammandragningar å skit. Just under den förlossningen behövde ja inte haft EDA, hann ha den ca 45min innan de va dags å krysta. Hade skippat den om ja hade vetat att de skulle gå så fort Men med min 3a så hade ja Eda och hann ha den några timmar iaf, å då var den super =)Så jag rekomenderar den, även den där bedövningen man får i slidan precis innan man ska krysta, de hade ja med 3e barnet.
    va de bra o ha sen i slidan? hjälpte de? vill ju inte känna när huvet kommer :(. uch får rysdningar
  • solstraalen
    Marleen skrev 2008-01-14 10:07:56 följande:
    va de bra o ha sen i slidan? hjälpte de? vill ju inte känna när huvet kommer :(. uch får rysdningar
    Alltså du känner huvudet komma, men du känner inte den brännande känslan isf.
    Så var de för mig. Den gör ont å få ( bedövningen ), man får 2 sprutod i slidan under en värk, men de var de värt tycker jag =) De va skönare å föda med bedövningen än utan =)
  • Marleen
    solstraalen skrev 2008-01-14 10:10:43 följande:
    Alltså du känner huvudet komma, men du känner inte den brännande känslan isf. Så var de för mig. Den gör ont å få ( bedövningen ), man får 2 sprutod i slidan under en värk, men de var de värt tycker jag =) De va skönare å föda med bedövningen än utan =)
    du ger hopp :). ser nästan lite fram emot att föda nu :).
  • solstraalen
    Marleen skrev 2008-01-14 10:12:40 följande:
    du ger hopp :). ser nästan lite fram emot att föda nu :).
    hehe

Bara inboxa mig om du har fler funderingar
  • Babysugen

Jag har samma panik och skräck som trådstartaren här inne. Nu är det bara 33 dagar kvar till BF och jag är verkligen orolig. Den dagen värkarna börjar kommer jag få panik. I natt hade jag massor av förvärkar och jag var så rädd så jag grät.

• Marleen
    Babysugen skrev 2008-01-16 08:22:43 följande:
    Jag har samma panik och skräck som trådstartaren här inne. Nu är det bara 33 dagar kvar till BF och jag är verkligen orolig. Den dagen värkarna börjar kommer jag få panik. I natt hade jag massor av förvärkar och jag var så rädd så jag grät.
    hej hej.
    jag vet hur de känns, själv så har jag en amssa SD och så har jag massa foglossningar också och ett tryck neråt... inget skoj alls.
    man vill ju bara att detta ska vara över. vill ju inte vara med om själv förlossningsbiten alls.

ska du ha några bedövningar?
    jag kan säga av egen erfarenhet att jag rekomenderar dej INTE att vara utan bedövning under förlossningen om du är rädd. det var jag med min son som jag födde augusti 06.

går du o pratar med nån om detta?
    själv gick jag o samtal med en KLARA-BM som har hjälpt mycket faktist, fick hjälp både med att få info o stöd + att hon fixade så att jag ska få bli igångsatt i v 38+2.

skickar med en styrkekram... hure de nu på morronen då?
  • Babysugen

Jag har också en son sedan innan född feb 2006. Jag hade bedövning då, EDA. Vet inte hur jag ska göra denna gång. Vill verkligen prata med någon BM. Skulle också vilja bli igångsatt så jag vet exakt när jag kan räkna med smärta. Varför får du bli igångsatt? vilken dag är det sagt?

Jag mår bättre på morgonen men trött efter att inte fått sova

• Marleen
    Babysugen skrev 2008-01-16 11:34:30 följande:
    Jag har också en son sedan innan född feb 2006. Jag hade bedövning då, EDA. Vet inte hur jag ska göra denna gång. Vill verkligen prata med någon BM. Skulle också vilja bli igångsatt så jag vet exakt när jag kan räkna med smärta. Varför får du bli igångsatt? vilken dag är det sagt?Jag mår bättre på morgonen men trött efter att inte fått sova
    jag blir igångsatt just p g a att jag har en svår förlossningsrädsla... bara för att jag ska ha ett datum att jobba emot och så... och så är det ju så att blir man igångsatt så brukar det ju vara så att förlossningen går snabbare och jag vill att det ska gåså snabbt som de bara kan då jag låg i 32 timmar med min son :(. utan bedövning :(.

jag ska in den 5 feb för bedömmning, och e de så att tappen e mogen så blir jag igångsatt den dagen eller dagen efter, min BM sa att till 99,9 % så blir det på den dagen :).

så jag har två veckor till att jobba emot.
  • Babysugen

Marleen: Jag ska träffa en läkare på förlossningen idag och diskutera fram till ett beslut. Hur ska jag lägga fram min rädsla så de förstår att det är allvar. Som du säger igångsättning är bra för då kan jag förbereda mig. Jag behöver verkligen det. Hoppas du hinner svara.

Svar på tråden Nu är tiden knapp