Inlägg från: Pimpinellan |Visa alla inlägg
  • Pimpinellan

Kan man ha endometrios i knäna?

Skulle inte tro det eftersom du garanterat inte har livmoderslemhinna i knäna! Men för att prata allvar: Endo. är ganska lätt att misstänka om man har eftersom symtomen är så tydliga,men för att definitivt få det diagnostiserat krävs en titthålsoperation. Din värk i knäna kan vara nästan vad som helst,men mycken värk blir sämre i samband med mensen så det kan nog stämma. Hormoner påverkar ofta hela kroppen. Endo.brukar bli bättre efter en graviditet så att du skulle fått det efter ditt barn föddes låter osannolikt. Har du endo. har du nog haft det i många år. Dina andra skumma symtom skulle vara lätt för en gynekolog att konstatera om det beror på endo. eller inte. Jag har själv haft endo. och det var ingen tvekan om saken! Vill du verkligen kolla upp detta så gå till en gynekolog och beskriv precis alla symtom och att du misstänker endo. Om du har endo. är det bara att gratulera till att ha kunnat bli gravid så lätt! Min endo. täppte till äggledarna så jag måste göra ivf.

• Pimpinellan

dallas: må så vara,men jag är HELT symtomfri sen 14 år!! Det är skillnad som natt och dag nu mot förr. I många år efter open hade jag inte ens minsta lilla mensvärk och det lilla jag har nu kan inte jämföras samma år med så djävulskt ont jag hade innan! Jag har läst vilka symtom man ska ha vid endo och jag har inga alls.

• Pimpinellan

Hjartesjalen: Denna titthåls var för att spola äggledarna. Hon såg lite gamla endo.rester,men inga färska alls. D.v.s jag ÄR utan symtom nu! Det konstiga med denna op. var att det fanns passage i äggledarna till skillnad mot förra spolningen då två läkare sa att det var stopp i båda äggledarna. Så antingen har stoppen kommit o gått eller också var det så lite klägg i dem att det räckte med bara lite ordentlig spolning denna gång.
    Jag har som sagt så lite ont vid mens nu att det är försumbart. Innan åkte jag in flera gånger på akuten och ingen värkmedicin hjälpte ett dugg. Sååååå skönt att slippa ha så ont!

• Pimpinellan

Min första spolning var via vul och med kontrastvätska som spolades upp i livmodern. Misslyckades totalt som sagt. Via röntgen är de få som brukar göra så jag vet inte om det är effektivare än vul. Titthålsspolning är bäst eftersom de då kan spola med mycket högre tryck än i vaket tillstånd. Ifall det är lite motstånd om man gör det i vaket tillstånd så gör det jätteont och är man sövd så kvittar det ju,då kan de spola för fullt och ev. t.o.m. få upp ett stopp.
    Under titthåls är man alltid sövd så jag förstod inte riktigt vad det är du ska göra nu? Min op. finns också på film så det hade vart kul att se så här efteråt!

• Pimpinellan

Alltid bra med ett second opinion! Jag ville först inte göra titthåls och läkaren tyckte också det var onödigt eftersom hon också trodde det var stopp,men jag ville också veta definitivt. Nu efteråt är jag tacksam att jag gjorde det nu när det visade sig inte vara stopp alls! Och 100% säker på att det är totalt stopp kan man sällan vara. Det är bara om de är trasiga eller sammanväxta man kan säga att det är helt kört. Även med lite stopp finns det de som blivit gravida. Lycka till!

Svar på tråden Kan man ha endometrios i knäna?