Inlägg från: Ambivalencia |Visa alla inlägg
  • Ambivalencia

15-17åringa dotter gravd?

Jag är själv tonårsmamma, blev gravid när jag var 17 år.
    Idag är min dotter 16 år och hon har varit tillsammans med en kille i 1 års tid. Jag fixade p-piller åt henne men trots detta så blev hon gravid 2 ggr inom loppet av några månader. Då "bestämde" jag att skulle hon fortsätta att vara sexuellt aktiv så var hon tvungen att sätta in en p-stav. Håller 3 år och hon behöver inte tänka på det mer. Det vart lite gnäll om att det var äckligt att ha nåt under huden men efter lite diskussion så sitter nu p-staven där den sitter. Om 3 år hoppas jag att hon är mogen nog att besluta själv i frågan.

Jag vill bara tala om att jag tvingade henne inte till abort utan det var hennes eget val.

• Ambivalencia

Vill även tillägga att min mamma sa till mig att det är mitt val om jag vill behålla eller inte. Nu i efterhand skulle jag önska att hon hade försökt övertala mig att göra abort. Vill inte att det ska låta fel, för min dotter är det bästa som hänt mig men trots detta så var jag verkligen inte mogen att skaffa barn och det visste nog min mamma. Även om hon rabblade upp fördelar och nackdelar så skulle jag nog inte ha lyssnat på henne, jag var väldigt naiv och så "inne i min värld". Jag tycker att hon borde ha försökt med alla medel att få mig att göra abort. Jag var så omogen att det gick ut över barnet, och det är ju aldrig bra. Jag ville gå ut och festa, så min mamma fick ta väldigt stort ansvar. Det är inte förrän min dotter blev stor jag verkligen känner mig som en mamma och kan tänka utifrån hennes behov. Men som sagt, lite sent nu. Nu har jag väl haft tur och lyckats ganska bra ändå men det har varit blod, svett och tårar. Men jag har förlorat så mycket som jag aldrig kommer få igen. T.ex kunde jag inte uppskatta småbarnsåren på ett sätt jag skulle göra idag. Då var det mesta till besvär men man pallrade sig igenom det.

Svar på tråden 15-17åringa dotter gravd?