• twinstar

Hård i magen av Baby Semp?

Vår tjej, född vecka 34, fick de första veckorna bara Baby Semp innan min mjölk kom igång. Vi har sen varvat bröstmjölk och babysemp ett tag och det har fungerat bra tycker vi tills för några dagar sen.

Hon är extremt gasig i magen, hårda gaser som verkar göra ont och hon får kämpa för att bajsa.

I natt somnade hon till och från mellan 12 och 03 och sov oroligt i 10-minutersperioder för att sen vakna och GALLSKRIKA klockan 3 och skrek och skrek tills hon lyckades bajsa två överfulla blöjor innan vi lyckades somnade utmattade på soffan hon och jag halv fem i morse!

Blir era såna när ni gett ersättning? Misstänker att det kan vara den!? Det måste vara den...men hon har ju grejjat den förr?

Hon är elva veckor idag. Fem veckor korrigerat.

• Svar på tråden Hård i magen av Baby Semp?
  • morsa06

Det är den, min son äter BabySemp och han är hård i magen.. jag ringde sjukvårdsrådgivningen igår och frågade om man kunde ge laktulos för det när han är så liten och då sa hon att dom kan bli hårda i magen av BabySemp!

Men jag rekomenderar varmt laktulos, det funkade jättebra på min son i alla fall! Fick bajsa ett dygn efter jag gett honom laktulosen och då var det inte hårt.. För han skrek precis som ditt barn när han skulle bajsa förut.. tyckte så synd om honom Men dom kan bli lite gasiga av laktulos och kanske lite gnälliga för det då, men dom får i alla fall göra laggår´n

• Snorkis

Köp NAN, den är mycket snällare mot magen än Sempen...

• miagab

är hon skrikig och verkar ha ont i magen också?
    så var min lilla, skrek på hela em och kvällen, åt lite och skrek, styrig alltså. fick baby semp, körde med bifidus och laktulos utan helt tillfredsställande effekt. kom sedan fram till att hon var mjölkallergisk, byte till nutramigen och hon har varit bra imagen och skriker inte alls ( inte mer än vad en liten gör )

• twinstar

Hon skriker bara när gas är på gång, så det går i vågor...hon är helt lugn och avslappnad efter att hon bajsat eller fisigt...så går det några minuter och så sätter det igång igen!

Jag har uteslutit mjölk helt ur min kost när hon var 3-4 veckor och vi märkte ingen skillnad, dock hjälpte ju MInifom då....ska man öka på Minifomdosen?

• miagab

hur mycket miniform ger du då?

• miagab

när v trodde att lillan hade kolik gav vi först 10 drp men efter råd av bvc gav vi 30 drp, kan ge upp till 40 drp utan att det är farligt fick vi till svar. nu hjälpte det ju dock ej för oss men det hjälper ju många som har kolik. så om du inte ger uppåt 30 drp vid varje mattillfälle tycker jag att du ska göra det.

• jennyfannyemil

Jag tycker också att just baby semp gav mycket mera magproblem än Nan.
    När jag bytte från semp till nan fick jag mkt gladare bebisar

• Ann84

något man också kan göra är att lägga i en tesked messmör i sempen, det funkar för hårda magar. jag har precis börjat göra det till min påg. han har bajsat bra både i dag o i går. ger även miniform sammtidigt.

• miagab

om man ska lyssna på bvc ska man ej börja med messmör innan 6 månader då den innehåller för mycket salt. men jag gav mina andra barn det med god effekt, min flicka nu får majsolja i vällingen då hon ej tål mjölk.

• Ann84

jaha det visste jag inte. Har hört detta på många olika håll plus att jag läste det i min bok som är för hemvård osv. Det stod inte att de skulle vara över 6 månader.
    Men han bajsar i alla fall. Det är svårt när man hör olika. Till slut vet man ju inte vad man ska göra:/
    Man vill ju att ens barn ska må bra alltid:)
    Vi mammor kommer nog ständigt gå med oro och ånges för våra barn oavsett åldern.

• miagab

ja alla säger olika ang messmör, när mina andra var små så sades det inget om detta salt. men allt ändras ju. bra effekt hade det i allafall.
    ångest ja det har man ständigt över något, att de är arga, ledsna att man inte räcker till, för sträng ......ja att vara mamma är inget ätt jobb......menklart att deär värda det Skrattande

• lillvilda

vi fick råde att använda NAN då den är mildare mot magen.

• twinstar

Vi ger 10-20 droppar miniform.

Jag tror nog det var ersättningen. Nu har hon varit utan ett tag och det är mycket bättre!

Ska testa med NAN istället!

• Ann84

kan man gå direkt från semper till nan?

• lillvilda

syrran bytte till sin dotter från semp till nan och jag tror hon nästan bytte rakt av. Hon sa att efter 2 dagar var lilltjejen bättre i magen.

• CvW

Min baby var hård i magen efter att ha ätit Sempers ersättning. Vi fick då rådet av BVC att ge honom Bifidus. Dvs att byta ut ett av målen under dagen mot Bifidus. Nu fungerar magen jättebra på honom. Bifidus finns på apoteket och är även den en ersättning men den är milt laxerande.

Svar på tråden Hård i magen av Baby Semp?