• jordgubbsbåge

Större risk för utomkvedshavandeskap om man haft klamydia?

Ja som rubriken lyder.

Är det stor risk att få de om man haft klamydia?

• Svar på tråden Större risk för utomkvedshavandeskap om man haft klamydia?
  • mitchi

nej det tror jag inte. är du gravid? misstänker du att du har det eller har du det? prata i så fall med din barnmorska om det.
    klamydia är en sorts bakterie som behandlas med antibiotika och som man blir kvitt. så det är nog ingen fara.

• jordgubbsbåge
    mitchi skrev 2008-01-06 18:39:24 följande:
    nej det tror jag inte. är du gravid? misstänker du att du har det eller har du det? prata i så fall med din barnmorska om det. klamydia är en sorts bakterie som behandlas med antibiotika och som man blir kvitt. så det är nog ingen fara.
    Nej jag är inte gravid. Har haft klamydia, och hade det i ungefär ett år innan jag fick reda på de, och dom säger ju att det kan bli ärrbildningar eller liknande på äggledaren då.
  • mitchi

aldrig hört. men du kan ju alltid ringa och rådfråga med en barnmorska eller en läkare. man kan ju oxå ringa vårdguiden. hoppas inte att det är så för din del. lycka till med allt.

• Sasser

Jo, det stämmer. De påstår att det är större risk om man haft klamydia...men vet inte riktigt varför. Jag fick utomkvedes ändå, och jag har aldrig haft klamydia.

• klurifax

Ja, risken är större eftersom att klamydian kan angripa äggledarna och tom helt täppa igen dem. Man kan ju dessutom bli steril av klamydia om man gått länge med det (så att äggledatrna är helt igentäppta).

• Jenka25

Hade klamydia i tonåren och gick ganska länge med det. Fick en son på första försöket, men nu har det tagit lite tid, tror ni att det kan påverka nu eller inte eftersom det inte var några problem ned första.

• jordgubbsbåge
    Jenka25 skrev 2008-01-16 21:12:32 följande:
    Hade klamydia i tonåren och gick ganska länge med det. Fick en son på första försöket, men nu har det tagit lite tid, tror ni att det kan påverka nu eller inte eftersom det inte var några problem ned första.
    Känns skönt att höra att du kunde bli gravid efter klamydian! Hur länge hade du de? Ja vet faktiskt inte om det kan ha påverkat nu, tror inte de, eftersom du kunde få barn förut, men det finns flera här inne som har svårare för tvåan, tror inte du behöver oroa dig
  • Jenka25

Oj jag vet inte hur länge jag gick med det, men ganska länge var det allt, dom hade fel på datorn sa dom på mödran så jag fick inte svaret när jag skulle.

• Tookan

Skäms inte över mitt utomkvedshavandeskap, men däremot över att jag haft klamydia. Detta var ju längesen. Men det kanske satte sina spår.

Jag känner i mitt hjärta att det är därför jag fick mitt utomkveds. Klart man är orolig över hur det är med den andra äggledaren.

Kan man kolla detta på nått sätt, förutom den dagen man blir gravid igen?

Svar på tråden Större risk för utomkvedshavandeskap om man haft klamydia?