fia sthlm skrev 2008-01-05 15:31:22 följande:
Jag menar att risken är stor att man blir helt ensam har sett det många gånger.När man blir äldre dör ens föräldrar syskon ens vänner och kanske ens partner.Har man inga barn har man ofta ingen alls.Att ha en familj att älska tycker jag är jätteviktigt och dom flesta andra.Tycker inte man är självisk eller egositisk för att man vill skaffa barn för sin egen skull?Man skaffar ju inte barnen för barnens skull?
Jag menar inte att själviskhet alltid är uselt, du blir ingen sämre människa.
Men de flesta handlingar en människa gör är ändå lite själviska och tror skaffa barn är enbart en egoistisk tanke...till en början.
Men jag tycker det är viktgit att man har ett fungerande liv med vänner, intressen och meningsfulla saker...det är då man inte blir ensam.
Säg att du har en son/ dotter som flyttar till Japan när den är 25 och kommer hem mer och mer sällan, då är du ändå ganska ensam.
Alltså behövs ett eget liv med intressen och meningsfulla saker...
Därför tycker jag vänner kan vara lika viktiga som en familj i längden!
Jag tror inte människor utan barn är olyckliga, jag skulle inte vara olycklig utan min son men jag älskar min son och ett liv utan honom idag är otänkbart.
Men hade jag inte honom skulle jag inte vara mindre lycklig, må sämre eller ha mindre att leva för.