Inlägg från: Atamon |Visa alla inlägg
  • Atamon

Varför skaffa barn???

Förr i tiden skaffade man barn också för trygghetens skull, ha någonstans att bo på äldre dagar, hjälp på gården, släktens fortlevnad osv - det är ju ingen hemlighet direkt. Det är knappast de tankarna som folk har i Sverige idag som skaffar barn, möjligen för släktens fortlevand (beroende på vad man har för släkt då) men inte för ekonomisk trygghet på äldre dagar.
    Barn måste födas på något sätt om människosläktet ska föras vidare. Om man vill att det ska föras vidare... (men det är en annan diskussion).

Personligen så tror jag att det undermedvetet någonstans finns en önskan om evigt liv hos mänskligheten - man vill leva så länge som möjligt och får den möjligheten genom att producera barn. Många (inte alla) finner det tillfredsställande att se sina egna gener i någon annan. Se släktdrag och igenkännande.

Jag uppfattar ändå att de flesta som skaffar barn gör det för att de vill bilda familj, de ser själva familjeskapandet som sin mening med livet. Vill vårda någon, tycker det är kul med barn, vill följa barn i utvecklingen, se någon växa upp osv

Tycker det är en skymf mot ofrivilligt barnlösa som verkligen längtar efter barn att säga saker som att "livet börjar när man får barn" osv Precis som om man inte hade levt innan... Däremot så finns det säkert många ofrivilligt barnlösa som också känner så, men de längtar ju också kanske efter barn av just den anledningen. Att de ser det som meningen med livet.
    Själv är jag fullständigt övertygad om att man kan leva ett bra och fullgott liv utan barn.

• Atamon

Amalthea skrev 2008-01-07 10:16:33 följande:

Man skaffar barn för att det är vi gjorda för, vi kvinnior är byggda på det sättet att vi VILL och KAN föra vår DNA vidare, för att föröka oss, vårt levende har igentligen inte större betydelse mer än att vi ska föröka oss, men personlige så tycker ju jag att man skaffar barn för att man känner att man vill ha en familj, barn som älsakr en och om man vill ha kid med sin sambo så tycker jag att skaffar barn med hoon/han är något ytterst vackert som verkligen visar att man älskar varandra och att man älskar barnet/barn..tycker jag iaf.
    Många kvinnor kanske vill skaffa barn men kan inte. Alla är INTE byggda för barn.
  • Atamon

Alexiaa skrev 2008-01-07 10:32:51 följande:

Sedan finns de dem som absolut inte vill ha barn fast de kan...
    Javisst
  • Atamon

Amalthea skrev 2008-01-07 10:38:20 följande:

Men majoritenen vill ju det.. :P dom som inte vill,.. men nej fine, klaga int epå andra som vill, och undra varför dom vill :P och dom som inte kan.. de finns alternativ för dom också.. men jag tycker det är dumt att ifrågasätta VARFÖR man vill ha barn?
    Jag har inte uppfattat att någon i tråden klagar på VARFÖR människor skaffar barn. Som jag uppfattar TS är hon nyfiken på folks anledningar till varför folk vill ha barn? Som vilken annan fråga som helst.

Man skulle ju kunna svara lika på denna fråga som den klassiska frågan om varför hunden slickar sig på ballarna. Där är svaret - därför att han kan. Och det kanske är så enkelt för många, de skaffar barn för att de kan. De hade inte så stor tanke bakom barnskaffandet. De kunde bli gravida och blev gravida
  • Atamon

Alexiaa skrev 2008-01-07 10:49:51 följande:

Precis, som sagt var en diskussion en fredagkväll!!!Bara nyfiken om hur folk kände när de skaffade barn, eftersom jag själv aldrig haft barnlängtan och blev gravid av misstag...Du förstod vad jag menade och tolkade det bra!
    Det står ju i trådstarten. Jag svarade någon gång i början men sedan har ju FL bara krånglat, så det har varit svårt att läsa och svara, men igår kväll läste jag igenom hela tråden!
    Intressant må jag säga
Svar på tråden Varför skaffa barn???