Inlägg från: Love4cats |Visa alla inlägg
  • Love4cats

Varför skaffa barn???

Har också svårt för det uttalandet, för man kan ha hur fin kvalité som helst i livet och njuta av att vara själv och bara ha sig själv att tänka på...

Men däremot kommer driften som många talat om vid olika tidpunkter...mig sköljde det bara över från en dag till en annan...

Just nu...vill jag ha barn...för att jag vill ha barn Jag vill ha någon mer än mig att ta hand om. Jag har gjort "klart mitt" och är redo att ta hand om en annan individ.

Alexiaa skrev 2008-01-05 15:10:21 följande:
    Håller inte med dig när du skriver "Det är när man får barn man verkligen börjar leva...meningen med livet"...det tycker jag är fel, för jag tror inte barn behöver vara meningen med livet.Jag tror inte människor utan barn är olyckligare och jag tror inte man blir lyckligare i sig själv med barn!Vissa gör nog det, men att säga att man inte lever före man fått barn förstår jag inte!
    Varje steg är ett steg närmare...och möjligheterna oändliga...
  • Love4cats

Precis Jag kan förstå det du skriver om att när man fått barn vill man kanske inte gärna vara utan det och att bara styra livet utifrån barnperspektiv, umgås med barnens kompisars föräldrar och inte se något annat utanför ramarna, det låter väldigt trist faktiskt. Det finns så mycket annat att se och uppleva.

Jag befinner mig lite mitt mellan i debatten men känner ändå ganska bestämt att jag inte kommer göra ALLT för att få barn. För flera passar det alldeles ypperligt att vara själv och utveckla sina intressen, singel eller par..och de sörjer inte utan glädjs åt det de har.

Därmed är det väldigt svårt att se meningen utan barn när man är barnlös, men jag tror bestämt att det går det också, fast sorgen bär man med sig och lär sig leva med. Har man inte haft "driften" någonsin, då sörjer man ju inte alls för hur kan man göra det?

Alexiaa skrev 2008-01-06 11:01:08 följande:
    Så är det nog också, det kanske kommer olika i livet (om det kommer) för sånt kan man ju inte veta men samtidigt vet vi inget om framtiden.Dessutom är det ju inte så att om man saknar barn så har man bara sig själv att tänka på, man kanske har en sambo eller är gift och har massor med vänner runtomkring sig.Själv var jag bara 21 när jag fick min son, men hade aldrig under mina 21 år tänkt hur det skulle vara att ha barn...aldrig längtat efter barn och när jag såg en barnvagn tänkte jag mest "vad jobbigt, stackare".Men ett liv utan min son idag är otänktbart, för han finns ju och som jag älskar honom!Men tror inte jag hade haft ett sämre liv om jag inte hade haft honom, då hade jag bara gjort andra saker helt enkelt.Sedan tycker jag det verkar tråkigt med folk som skaffar barn, köper hus och sedan är nöjd och inte forsätter utvecklas speciellt mycket och ens vänskapskrets är barnens kompisars föräldrar! Det tycker jag verkar ensamt, men det är ju bara hur jag ser det från mitt håll...för vissa är säkert det ett toppenliv.
  • Love4cats

Det finns olika tolkningar av tex "Livet innan det finns inte,man börjar ett helt nytt liv"

Läser man ordagrannt, då tänker jag spontant; "Fanns det inget annat innan barnet?" men antar att jag får se den dagen den sorgen, men jag vill inte helt glömma bort mig själv i rollen som mamma.

• Love4cats

Många vill ju ha barn "för att alla andra har". Det ska väl vara av rätt anledning, för att man själv vill och inget ha-begär?

Skråla Häckvift skrev 2008-01-06 11:32:35 följande:
    Menar du att man bör tänka sig för om man har det som ett barn behöver, ekonomin osv.?
  • Love4cats

Det oxå

idiblon skrev 2008-01-06 11:34:58 följande:
    Skråla Häckvift skrev 2008-01-06 11:32:35 följande:Nej, jag menar att vissa, främst kvinnor då, vill ha barn utan att bry sig om hur förhållandet till den andre parten ser ut och att många ej heller bryr sig om hur samhället barnet ska växa upp i ser ut. Jag menar att många blir blinda och låter drifter utan förnuft styra.
  • Love4cats

Precis Och man förblir en stor egoist som bara har sig själv och sitt bästa i huvudet ..*skrattar gott*

ict skrev 2008-01-06 11:42:53 följande:
    Det är intressant.Enl en del på FL...lever inte jag, mitt liv är inte utvecklande, inte meningsfullt...osv osv osv. Undrar vad min familj säger..! De älskar mig med eller utan att jag ev får barn eller inte. Fascinerande va?!
  • Love4cats

Otroliga argument här...Inte undra på att "driften" att "skaffa" barn sitter djupare än man kanske trott själv från första stund. Inte bara biologiska men ur samhällets fortsatta stenålderstänk och ur psykologisk aspekt. Det bränner sig djupt in i flertalet så jag förstår absolut varför många går i kras om de inte lyckas.

Då det förväntas från många fortfarande i samhället att man bara ska få barn!
    Inte undra på att man känner sig nästan abnormal av en del inlägg.

Men jo, anser att det är egoistiskt att "skaffa" barn för jag vill ha de. Sen att de skänker glädje till andra, en bonus, men först och främst, vill jag ha de.

I mångt och mycket känner jag att "JAG ÄR BÄST" har sunda värderingar och spontant känner jag stort medlidande med de som räknar kallt med barn och inte tar barn som en gåva, de som skriver att barn är meningen med livet, innan barn, vad fanns då, vad var jag?

Sorgligt för att ställa mig helt på andra kanten...

Varje steg är ett steg närmare...
  • Love4cats

Jag känner inte att jag lägger samma vikt kring barn som jag gjort men omgivningens kommentarer ibland..tja vad säger man...Känner att de är totalt insnöade i deras tänk "Så ska det vara" och tänker efter det vi gått igenom "Så behöver det inte alls bli, det finns andra nyanser". Känns otroligt att man har förmågan att se annat än antingen svart eller vitt för annars hade man nog inte orkat.

JAG är BÄST skrev 2008-01-06 21:14:53 följande:
    Nä nu har det snurrat på fl dubbelrodnar nuMIN andra komplimang
     Håller med dig och tack för bekräftelsen. Ibland behövs den . Tycker också att det är väldigt konstigt att skriva så...oavsett anledning till varför man inte "skaffar" barn.
    Alexiaa skrev 2008-01-06 21:12:27 följande:
    Du ska då absolut inte känna dig abnormal...de människor som skriver att det är konstigt att inte skaffa barn vet ju inte vad de talar om.Det är snarare konstigt att skriva så...tycker också "JAG är bäst" har rätt sunda åsikter.
  • Love4cats

Tänkte spontant när jag läste detta;

*flinar gott nu* många får ju mellan 5-12 barn i en och samma familj så då fyller de upp för andra som av olika anledningar inte har barn

Eisa skrev 2008-01-07 11:29:47 följande:
    Grejen är: människosläktet ska ju inte dö ut, det vore ju dumt, så skaffa barn måste man göra. OCH! Man kan försöka uppfostra dem till så kärleksfulla varelser som möjligt så att världen blir en bättre plats att leva på
  • Love4cats

Visst finns det kanske en del av en som reagerar instinktivt vad gäller att vilja ha barn men jag tror inte det riktigt så enkelt. Och att jämföra med tidigare...Förr var det väldigt tabu att inte "skaffa" barn men människan kan stå över, handlar om ett eget val. Vi är inga grottmänniskor längre .

• Love4cats

Lite förtydligande; En jämförelse...en katt tex styrs otroligt av instinkterna och tänker; "Para sig" då de beter sig som galningar under våren och hittar snabbt en partner..

Jag tex tänkte inte så här när jag träffade min man "Han vill jag "para mig med" .

• Love4cats

Tänkte samma när man läser en del argument...Visst,

Lady Sylvana skrev 2008-01-08 16:50:22 följande:
    Konstigt skäl att skaffa barn, för att föra människosläktet vidare.
Svar på tråden Varför skaffa barn???