Precis Jag kan förstå det du skriver om att när man fått barn vill man kanske inte gärna vara utan det och att bara styra livet utifrån barnperspektiv, umgås med barnens kompisars föräldrar och inte se något annat utanför ramarna, det låter väldigt trist faktiskt. Det finns så mycket annat att se och uppleva.
Jag befinner mig lite mitt mellan i debatten men känner ändå ganska bestämt att jag inte kommer göra ALLT för att få barn. För flera passar det alldeles ypperligt att vara själv och utveckla sina intressen, singel eller par..och de sörjer inte utan glädjs åt det de har.
Därmed är det väldigt svårt att se meningen utan barn när man är barnlös, men jag tror bestämt att det går det också, fast sorgen bär man med sig och lär sig leva med. Har man inte haft "driften" någonsin, då sörjer man ju inte alls för hur kan man göra det?
Alexiaa skrev 2008-01-06 11:01:08 följande:
Så är det nog också, det kanske kommer olika i livet (om det kommer) för sånt kan man ju inte veta men samtidigt vet vi inget om framtiden.Dessutom är det ju inte så att om man saknar barn så har man bara sig själv att tänka på, man kanske har en sambo eller är gift och har massor med vänner runtomkring
sig.Själv var jag bara 21 när jag fick min son, men hade aldrig under mina 21 år tänkt hur det skulle vara att ha barn...aldrig längtat efter barn och när jag såg en barnvagn tänkte jag mest "vad jobbigt, stackare".Men ett liv utan min son idag är otänktbart, för han finns ju och som jag älskar honom!Men tror inte jag hade haft ett sämre liv om jag inte hade haft honom, då hade jag bara gjort andra saker helt enkelt.Sedan tycker jag det verkar tråkigt med folk som skaffar barn, köper hus och sedan är nöjd och inte forsätter utvecklas speciellt mycket och ens vänskapskrets är barnens kompisars föräldrar! Det tycker jag verkar ensamt, men det är ju bara hur jag ser det från mitt håll...för vissa är säkert det ett toppenliv.