• ict

Varför skaffa barn???

För egen del, så hade jag inte någon barnlängtan alls förrän vid 27-28.

När jag var strax över 30 träffade jag x:et, som jag trodde mig skulle få barn med. Han gjorde slut för snart ett år sen.

Nu är jag 33 och singel.

Jag pratade en del me den klasskompis om det...hon och hennes sambo planerar giftemål och barn- inom några år.

Hon har "fiskat" lite om mig, mina tankar kring att träffa ny kille och ev barn...och detta med att jag trots allt kanske inte har alltför många fertila år framöver.

Sa till henne...att barn är inte det jag absolut helst vill ha. För vissa kvinnor är det annorlunda- av flera anl, att de vill/måste ha barn.

Hon sa bl.a till mig om att ev inte ha partner på "många år" (vem vet när jag träffa nästa man?) "det blir ju ensamt".

Nej... det måste inte bli det.

Jag kan tänka mig barn för att det är fantastiskt att se dom utvecklas, deras syn på det mesta...leka...umgås...ja. Men, jag måste inte ha egna barn. Ev att jag träffar någon som har barn sen innan- helt ok.

Några tankar från mig...

• ict

För egen del vill jag inte ha barn nu...dels pluggar jag, vill jobba nåt år...och förhoppningsvis träffa en man jag vill ha barn med- om jag vill ha egna barn.

Det är fler o fler kvinnor som får barn själva- jag är inte insatt i allt runt det...men, jag kommer vänta ett tag med att forska i det.

För egen del ligger det närmare till hands (nu i tanken iaf) att bli "bonusmamma" igen, istället för att bli ensam förälder. Jag var det under några år med xx:et.

Men, man vet aldrig!

Alexiaa skrev 2008-01-05 13:40:37 följande:
    ict- Ok, på så vis!Idag finns dock möjlighet att få barn utan en kille om man verkligen vill också, men det finns ju de som absolut inte vill ha barn också.De som frivilligt väljer bort barn, inte för de inte kan få barn utan för att de inte vill ha ungar.
  • ict

Det var inte den tanken jag tänkte, rent spontant.

idiblon skrev 2008-01-05 13:42:38 följande:
    ict: Det ser jag som härligt icke-primitivt. Problemet är bara om de som kanske är de som egentligen ligger högst intellektuellt inte är primitiva. Vad får vi då för slut för befolkning, rent genetiskt?
  • ict

Jodu! Om ändå fler vore/gjorde så!

idiblon skrev 2008-01-05 13:54:01 följande:
    Nej, det menade jag absolut inte heller. Det jag menade är att det är uppfriskande att se när folk tänker och inte bara gör.
  • ict

Det är intressant.

Enl en del på FL...lever inte jag, mitt liv är inte utvecklande, inte meningsfullt...osv osv osv. Undrar vad min familj säger..! De älskar mig med eller utan att jag ev får barn eller inte. Fascinerande va?!

Alexiaa skrev 2008-01-06 11:34:46 följande:
    Säger man att meningen med livet är att skaffa barn, och att man inte lever före man har barn!Innebär det att era barn inte heller har ett riktigt liv före de själv är stora nog att skaffa barn då=?
  • ict

Jupp!

Love4cats skrev 2008-01-06 11:45:32 följande:
     Precis Och man förblir en stor egoist som bara har sig själv och sitt bästa i huvudet ..*skrattar gott*
  • ict

Precis! Jag tar vara på allt det bra jag har- och jobbar på att få "det dåliga" till det bättre!

Perry the Platypus skrev 2008-01-06 11:50:17 följande:
    Det finns många sätt att leva ett liv och bli lycklig.
  • ict

"Tror att många inte ens tänker på varför de väljer att skaffa barn, det är så naturligt och bara "är så"."

Xx:et är/var (han lever vad jag vet...) 16,5 år äldre än mig- och växte upp liite i annat samhälle- dock i Sthlm som jag. (Han är född 58).

Han berättade att när han och hans fd fru och en del andra runt dom fick barn i 17-25 års åldern...var det några som egentligen inte ville ha barn...de hade ingen större lust...men- de gjorde barn ändå- för att de hade för stark press på sig från andra. Kan det ha med "vår tid" att göra nu, att det ev är "lättare" att välja att inte ha?

Skulle det ev vara svårare på (ex.vis) 40-50 talet att säga att man "inte ville"? Mina föräldrar är födda 39 och 46- och jag tvivlar lite på att om de varit gifta utan barn...så hade andra ev "undrat"? Min faster (född innan 39) har inga egna, men, hon har inte varit gift- minns inte om hon haft sambo el likn heller. Men, det var ingen som "ifrågasatte" heller.

Maia skrev 2008-01-06 12:09:49 följande:
    Att skaffa barn är väl det naturligaste som finns. Om alla slutade att skaffa barn för att det sågs som egoistiskt så skulle framtiden få ett slut ganska snart. Tror att många inte ens tänker på varför de väljer att skaffa barn, det är så naturligt och bara "är så".
  • ict

Det som är "normalt" för dig...kanske inte är det för andra.

Och...vad är "normalt"? Men, det kanske blir lite för OT.

bebbe made in italy skrev 2008-01-06 14:45:40 följande:

Tycker man är mer normal om man skaffar barn än om man helt frivilligt väljer att inte göra det....
  • ict

Ibland känner jag att jag inte vill leva i vår värld...krig, rasism, svält, naturen mår dåligt...osv.

Men, jag tänker fortsätta leva MITT LIV iaf.

bebbe made in italy skrev 2008-01-06 15:28:01 följande:

jag ser det inte som egoistikt, jag ser det som att ge en annan människa chansen att få leva ett liv i vår värld....
  • ict

Ja...jag gissar att jag förstår en del vad du menar. För mig är inte mycket "normalt"...

Dorian Ertymexx skrev 2008-01-06 15:31:04 följande:

Don't get me started on "normal"... Ett av mina favoritgrälobjekt, vad "normalt" är och vad det betyder.
  • ict

Jaherregud...alla ser olika på "normalt"...det jag menar är att du och jag har antagligen inte alls samma syn på det.

..."tjing"...

bebbe made in italy skrev 2008-01-06 15:31:32 följande:

om du tar dig tid att läsa i tråden så har jag redan förklarat hur jag menar... Tjing tjing...
  • ict

"Kan man inte ge barnet trygghet, kärlek och stabilitet så är det enormt egoistiskt och i mina ögon rent förkastligt."

Jag förstår vad du menar...men, "dessvärre" vet man inte alltid hur livet blir. De som blivit utsatta för ex.vis incest...trodde nog inte ena föräldern att det skulle hända osv.

Ingen neg kritik om hur du menar.

VulgusProfanum skrev 2008-01-06 15:31:34 följande:
    Jag förstår hur du tänker Och jag tänker inte bråka med dig om det.Min tanke är denna att vi trots allt väljer att skaffa barn. Handlingen väljer vi- och barnet kommer till världen därför att vi ville.Det är i sig en egoistisk tanke- MEN- inte förkastlig.Därför om vi inte vore egoistiska ibland så skulle inga barn födas till världen och det vore väl trist.Sedan så blir det ju en bonus i sig för barnet att få chansen att leva ett liv i vår värld_om_livet som sådant blir bra och tryggt.Kan man inte ge barnet trygghet, kärlek och stabilitet så är det enormt egoistiskt och i mina ögon rent förkastligt.
  • ict

Sant.

Det är ba att kunna vara överens om att man inte är överens.

Alexiaa skrev 2008-01-06 15:53:34 följande:
    Man måste acceptera hur folk väljer att leva!Bara för att det andra är ontänkbart för en själv betyder inte att det är "fel" utan att den personen har hittat något annat.Man behöver inte heller tycka exakt lika, för vore det så skulle ju alla människor faktiskt leva på exakt samma sätt...
  • ict

"bra" såklart...

ict skrev 2008-01-06 15:55:53 följande:
    Sant.Det är ba att kunna vara överens om att man inte är överens.
Svar på tråden Varför skaffa barn???