AnnaGee skrev 2008-01-06 20:45:49 följande:
Hej! Vad schysst att du svarade. Jo, men rädslan handlar om det mesta. Först är jag livrädd för missfall och sedan att må väldigt illa. Har nog läst lite för mycket här på FL om störtblödningar osv. Sedan är jag rädd för förlossningen, att tappa kontrollen och inte klara av smärtan. Allra mest oroar jag mig nog för att graviditet skulle ge mig så stark ångest, att jag inte fixar vardagen och i mina allra värsta fantasier, till och med blir psykiskt sjuk. Detta för att jag är livrädd redan nu, fastän jag inte är gravid!Samtidigt är längtan efter ett barn jättestor och har en man som kommer att stötta mig. Det här känns så jäkla skamfyllt när vänner undrar hur det kommer sig att vi inte har barn när de vet hur barnkär jag är. Endast familjen och närmsta vännerna vet.Grattis till din graviditet! Vilket mod att du vågade och framför allt, en stor seger över rädslan. Jag drömmer om att vara lika modig. Måste bara fråga en sak, slår oron fortfarande till ibland och tänker du på något särskilt sett då för att bli lugnare?
jag var rädd för EXAKT som samma som du!
Men illamående har jag inte känt av alls (30 % mår faktsikt inte illa alls)och ångest har jag inte heller(hade det dock innan jag blev gravid)..förlossningen tänker jag inte ens på just nu konstigt nog och jag har vart extremt rädd för den....
hur gammal är du??
jag har oxå en underbar sambo som stöttar och jag kan prata om alla konstiga tankar och känslor med honom..inget är fult och man måste våga sätta ord på det man känner..
klart du ska skaffa barn! det är max 1 år av ditt liv du behöver ha krämpor, tänk så..vad är det va hela ditt liv?
jag givk och pratade med en kurator innan jag blev gravid på kvinnokliniken på sös sthlm..det var guld värt!
dessutom har jag berättat för min bm om mina rädslor innan jag blev gravid och att jag måste ha stöd om jag ska kunan fixa detta-no problem! hon ska ha extra koll på mig..
och du, skulle du mot förmodan bli deprimerad el så så finns det medeciner och hjälp mot det oxå vettu
så, du kommer inte undan
Stor kram!!