Inlägg från: Anonym (Knarkare?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Knarkare?)

Har tagit Efedrin. Är det en drog?

Självklart ska jag aldrig mer prova dem! Jag fick hjärtklappning av dem och ändå tog jag bara en om dagen. Rekommenderad dos var nog tre eller fyra... Det tyder ju på att det inte är nyttigt.

• Anonym (Knarkare?)
    JsL skrev 2008-01-06 17:09:33 följande:
    i sverige så klassas efedrin som ett dopingprepparat! det är olagligt att ta det, det finns imindre mängder i vissa hostmediciner samt i näsdroppar. sv.wikipedia.org/wiki/Efedrin
    Som jag har förstått det är det bara olagligt att ta efedrin i tävlingssammanhang. De som har tagit och tävlat blir alltså bara avstängda från tävlingar och ej dömda enligt dopinglagen. Eller har jag tolkat det fel?
  • Anonym (Knarkare?)

Anonym (Ärlighet) skrev 2008-01-07 18:29:16 följande:

TS:Var ärlig från allra första början i rättegången, och säg att du vid ett tillfälle 2003, tog 5 tabletter för att gå ner i vikt. Eftersom du (verkar det som) inte har något mer "negativt" i bagaget kommer rätten att anse dig som trovärdig, vilket är något bland det viktigaste i en rättegång. Lycka till!
    Ja, det ska jag göra. Jag tror också på ärlighet och hoppas att det faktiskt lönar sig. Egentligen skulle jag kunna sitta och neka i rättegången, eftersom det inte finns några som helst bevis, men jag tror att det skulle verka konstigt med en människa som aldrig har gjort något fel. Eftersom pappan kommer att hitta på en massa saker om mig, tror jag att det är bättre att vara ärlig när det stämmer och erkänna det och neka när det är lögner.
  • Anonym (Knarkare?)

Ja, jag har anlitat en advokat, men inte diskuterat just detta än. Finns så mycket andra frågor också... Jag är ju inte orolig att på något vis mista vårdnaden, utan vill i stället få ensam vårdnad.

• Anonym (Knarkare?)
    Anonym skrev 2008-01-11 08:37:34 följande:
    nej det stämmer ej, gå in på flashback.info!Spelar ingen roll om man tagit 1 eller 100 tabletter, vet man inte vad det är så är det jävligt korkat.
    Jaså? Blir tabletten mindre farlig om man vet vad det är?

Nu var det inte så att jag inte visste vad det var jag åt, utan min fråga gäller om det är lagligt eller lagligt att äta.
  • Anonym (Knarkare?)
    Anonym skrev 2008-01-11 10:59:12 följande:
    du visste ju inte DÅ vad effedrin vad, det har du ju fattat först nu om man ska tolka alla dina inlägg. Även om jag vet att det heter voltaren innebär inte det att jag för det vet vad det kan göra med min kropp..Du säger ju emot dig självAnonym (Knarkare?) skrev 2008-01-11 10:40:47 följande:
    Och var i mina inlägg säger jag att jag åt det utan att veta vad det var? Det är inget jag har tagit reda på i den här tråden utan det gjorde jag 2003 INNAN jag åt dem. Nu tycker jag att det är rätt ointressant vad det har för biverkningar eller hur farligt det kan vara eftersom jag aldrig mer tänker äta dem.

För mig har den här tråden HELA tiden handlat om huruvida jag har begått ett brott eller inte, eftersom jag ska upp i en rättegång. Medlet har klassificerats sedan 2005 och jag undrar vad det kan innebära för mig. Jag har hittills inte sett ett enda inlägg som styrker att det skulle vara olagligt att äta, mer än i tävlingssammanhang.
  • Anonym (Knarkare?)

Anonym (Överdrivet) skrev 2008-01-11 10:45:40 följande:

Anonym (Knarkare?) skrev 2008-01-11 10:40:47 följande:
    Vad är det du undrar över då? Om det är farligt? Olagligt?
    Ja, jag ska svara på den frågan ännu en gång, för det verkar som om många inte anstränger sig såpass mycket att de läser min fråga i trådstarten. Jag undrar om det är olagligt att äta efedrin!
  • Anonym (Knarkare?)
    tröllkäringa skrev 2008-01-11 12:20:45 följande:
    alltså det är väl en astmamedicin egentligen?och det enda olagligt med effedrin är väl att du kan åka dit på det vid en ev dopningskoll om du tävlar.'har själv aldrig tagit det med funderade ett tag på det när jag var överviktig men vågade inte för jag hörde om hjärtklapppning o sånt...är du fortfarande överviktig så kanske du kunde prata med en läkare om reductil istället? det äter jag nu och det funkar kanonbra. man måste dock ha ett visst bmi för att få börja med dom.
    Tack för svaret! Nej, jag har inget problem med övervikt, utan det var 2003 jag hade svårt att sluta äta efter att jag hade slutat amma.
  • Anonym (Knarkare?)

Anonym (Överdrivet) skrev 2008-01-11 12:49:14 följande:

Anonym (Knarkare?) skrev 2008-01-11 12:18:10 följande:
    Nej, det är det inte :) Det är olagligt (än så länge) att sälja samt använda efedrin/ephedraprodukter i samband med tävling. Efedrin är inte narkotiskklassat.
    Det är det svaret jag har hoppats och trott på hela tiden. Har du möjligtvis någon pålitlig källa, som jag kan hitta någonstans?
  • Anonym (Knarkare?)
    Anonym skrev 2008-01-12 12:15:58 följande:
    Varför ringer du inte ex polisen anonymt och frågar än sitter här och frågar folk som egentligen inte vet, och dom som faktiskt vet verkar du ju ändå inte lyssna på..
    Visst skulle jag kunna ringa polisen och fråga, men jag skulle vilja få en skriftlig källa som är trovärdig, för att kunna använda den vid rättegången, eftersom nämndemännen inte alltid är så duktiga på lagen. Det räcker ju inte att säga vid rättegången att det har jag hört...

Jag lyssnar på vad alla säger, men eftersom folk säger två olika saker så lyssnar jag mest på dem som har kommit med en existerande och trovärdig källa.
  • Anonym (Knarkare?)

Anonym (FD festare) skrev 2008-01-12 20:13:35 följande:

Sedan -00 är det inte bara olagligt att inneha droger och narkotikaklassade läkemedel (såklart såvida du inte fått dem utskrivna av en läkare) utan även olagligt att ha dem i kroppen (=att bruka/missbruka dem).Efedrin har sedan -05 varit klassat som ett läkemedel (ännu tidigare fick man inte sälja dem såvitt jag vet) men däremot har ephedra (örten som bla används vid framställning av efedrin) inte varit olaglig förrän på senare tid, om den ens är olaglig nu, det vet jag inte. Efedrin är till stor del syntetiskt medan ephedra är helt naturligt, en ört.Har för mig att rent efedrin har varit olaglit längre än -05 (nakotikapolisen har i alla fall satt dit folk som är påverkade av det tidigare än så), men kan ha fel...
    Men efedrin är inte narkotikaklassat, så det spelar ju ingen roll. Och narkotikapolisen beslagtar inte efedrin om det inte är så att de misstänker att det sker försäljning av dem. Man får allså inneha dem och äta dem, enligt information jag har fått från rikskriminalen...
  • Anonym (Knarkare?)

Jag tror att jag med säkerhet kan säga att jag inte begått ett narkotikabrott, men frågan är om jag har begått ett dopingbrott?

Någon som har någon källa eller information om det? Är det bara dom som tävlar som inte får äta efedrin? För de får ju inte ens ta hostmedicin eller nässpray med efedrin i, men jag hoppas ju att det inte gäller alla...

• Anonym (Knarkare?)
    drSteffo skrev 2008-01-13 18:32:32 följande:
    Nu har jag läst lite i tråden och såg att du tog några tabletter under 2003.Efedrin/Ephedra var före 1:a september 2005 förbjudet i tävlingssammanhang (och är det fortfarande). INTE under träning. 2003 är alltså före lagen kom till och man kan inte dömas retroaktivt under en lag som inte fanns när brottet begicks.Om du tog syntetiskt efedrin som varit förbjudet längre, så är brottet ringa, vilket innebär att man kan dömas till böter eller fängelse i upp till 6 månader. Preskriptionstiden för det är ett år. Eftersom du tog det under 2003 hade preskriptionstiden gått ut under 2004.Du kan alltså inte dömas för någonting.

Skönt att höra! Jag kommer ärligt talat inte ihåg exakt vad det var för tablett jag tog. Det var en liten vit rund tablett och jag minns att det var ren efedrin utan några andra tillsatser. Det var en utländsk förpackning, så det kan ha stått Efedhra på burken, men jag är osäker. Minnet är bra, men det är kort... Men skulle dom fråga på tingsrätten känns det som att det är bäst att jag svarar Ephedra... Jag är ju inte orolig att bli dömd för att ha ätit efedrin, utan för att ha begått en brottslig handling, då det handlar om en vårdnadstvist... Vill ju inte att de ska tro att jag är kriminell...

Och ni behöver inte börja moralisera om att det var korkat att jag inte kollade upp detta INNAN jag åt dem, för det gjorde jag, men minns inte längre vad de hette...
  • Anonym (Knarkare?)

Blev visst något konstigt vid citatet, men ni förstår nog var jag började att skriva...

• Anonym (Knarkare?)

Anonym (frågvis) skrev 2008-02-01 10:25:04 följande:

Tack för svaret,men detta gäller ett fall med sk supercaps flera stycken per dag under hela graviditeten.
    Jag fick i alla fall rejäl hjärtklappning och eftersom ett foster har mycket mindre organ blir effekten större på dem, så det låter ju som om det stackars hjärtat har fått slå mycket fort. Bara att hoppas att det inte finns något hjärtfel på fostret, för då kan vad som helst hända... Dessutom är det vätskedrivande och det ska man ju undvika under graviditeten eller i alla fall ta bara mycket milda preparat. Varför i all världen tar någon en sådan risk? För mig helt otroligt!
Svar på tråden Har tagit Efedrin. Är det en drog?