• Anonym

Har tagit Efedrin. Är det en drog?

men hur är det nu då? Knark eller ej???

• Anonym

Centralstimulantia [redigera]

Centralstimulerande preparat ökar den psykiska energin och aktiviteten och minskar hunger, trötthet och sömnighet. Bland de kraftigare finns kokain, en raffinering av kokablad, och de syntetiska drogerna amfetamin och metamfetamin vilka är de starkaste. Amfetaminlika preparat och efedrin förekommer i läkemedel, det förra förskrivet bara under mycket speciella omständigheter. Men andra mildare stimulantia är khat och kokablad som tuggas, och vanligast och mildas av de alla, koffein, som är centralstimulerande och finns både som huvudsaklig substans och som hjälpämne i en del läkemedel, i halstabletter och många läskedrycker samt naturligt i té och kaffe.

sv.wikipedia.org/wiki/Drog

• Anonym

påfågelöga; Ok, så alltså ej narkotikaklassat men ett dopingpreparat? Har jag fattat det rätt nu?

• Anonym
    Rosenöga skrev 2008-01-03 12:53:59 följande:
    Läs inlägg 48 utdrag ur sida från Läkemedelsverket. Ej narkotikaklassat.
    Det är ändå en centralstimulerande drog. Det är en drog oavsett vad läkemedelsverket säger.
  • Anonym

Anonym (Knarkare?) skrev 2008-01-03 18:09:05 följande:

Om man ska ha den diskussionen vad som är en drog, om man inte räknar den juridiska definitionen, så kan i princip allt räknas som en drog. Alltså cigaretter, kaffe, vin mm. Den diskussionen kan bli evighetslång och är inte det jag frågar efter, utan den juridiska definitionen, då jag ska på en rättegång.
    skillnaden är att det du tog är likadant som amfetamin.
  • Anonym
    Cinzano skrev 2008-01-03 18:22:36 följande:
    TS - Det går inte att lagstifta retroaktivt så om det inte var ett receptbelagt preparat eller annars olagligt år 2003 så kan du inte dömas för det.
    det går visst att lagstifta retroaktivt, se på förlängningar av preskribtionstider tex.
  • Anonym

nej det stämmer ej, gå in på flashback.info!

Spelar ingen roll om man tagit 1 eller 100 tabletter, vet man inte vad det är så är det jävligt korkat.

• Anonym

du visste ju inte DÅ vad effedrin vad, det har du ju fattat först nu om man ska tolka alla dina inlägg. Även om jag vet att det heter voltaren innebär inte det att jag för det vet vad det kan göra med min kropp..
    Du säger ju emot dig själv

Anonym (Knarkare?) skrev 2008-01-11 10:40:47 följande:

Anonym (Överdrivet) skrev 2008-01-11 10:12:45 följande:
    Jag förstår inte varför så många här inbillar sig att jag har ätit något jag inte vet något om. Jag är fullt läskunnig och har givetvis kollat upp massor om vad som står om efedrin och dess biverkningar. Jag anser att det var lagligt att äta år 2003, dels för att det ännu inte var läkemedelsklassat då och dels för att en rikskriminalare har sagt att det är lagligt att äta. De som anser sig ha annan kuskap skulle kanske kunna skriva vad det är de vet och kanske tom. hitta en pålitligare källa än Flash Backs, som jag anser är helt eget tyckande och inget annat.
  • Anonym

Det ÄR farligt och dödligt som alla annan medicin och preparat så länge man INTE vet hur man ska använda sig av det. Har tre vänner som fått hjärtstillestånd då dom chansade och inte visste hur mycket dom klarade av, alla klarade sig som tur var. En på gymmet dog för ett år sen efter användande av både effedrin och ephedra under en KORTARE tid. Så om man är okunnig tycker jag inte att man ska uttala sig och säga att det är ofarligt om man inte själv har erfarenhet av det. Som jag skrev innan använder jag mig av det vid deffning för att få bort dom sista kilona och min kropp mår INTE bra av det, men det är ett val jag tar. En nära vän blev beroende av det då det har en centralstimulerande effekt och det tog 2 år att bli av med beroendet helt.

Anonym (Överdrivet) skrev 2008-01-11 10:12:45 följande:

Efedrin är inte alls så farligt som många här påstår, visst är det inte bra, men inte heller särskilt dödligt. Jag tror det är 2 personer som dött i samband med efedrin-missbruk, och då är det fler som dött av flygande champagne-korkar. Efedrin i sig är väldigt uppiggande, och kan i lite större doser ge hjärtklappning och sömnlöshet. Man får också väldigt svårt att äta, därför har det förekommit efedrin i bantningsamammanhang. 5 tabletter är inte alls farligt, men sedan kan man ju fråga sig om det är moraliskt rätt att knapra tabletter som man inte vet vad det är för något.
  • Anonym

Varför ringer du inte ex polisen anonymt och frågar än sitter här och frågar folk som egentligen inte vet, och dom som faktiskt vet verkar du ju ändå inte lyssna på..

• Anonym

Men duu.. ring en läkare då, har inte den tanken slagit dig? Eller gå in på FASS eller myndighet och skriv ut. Finns ju riktiga källor på nätet. Bara att söka eller ska vi behöva göra det åt dig?

Anonym (Knarkare?) skrev 2008-01-12 18:56:25 följande:

Visst skulle jag kunna ringa polisen och fråga, men jag skulle vilja få en skriftlig källa som är trovärdig, för att kunna använda den vid rättegången, eftersom nämndemännen inte alltid är så duktiga på lagen. Det räcker ju inte att säga vid rättegången att det har jag hört...Jag lyssnar på vad alla säger, men eftersom folk säger två olika saker så lyssnar jag mest på dem som har kommit med en existerande och trovärdig källa.
  • Anonym

Snälla alla där ute!! jag bryr mig inte om ifall det är lagligt eller inte, eller hur ni får tag på det!!
    Men det kan ge allvarliga konsekvenser, det finns många som har dött av det.
    Visst kan man gå ner i vikt, men tänk på hur preparatet påverkar hjärtat!!
    man ska ej ta sånt här utan en läkares översikt!!!!

• Anonym

jag håller med..efedrin används i största utsträckning för att gå ner i vikt, jag kan inte tänka att den skulle vara bra till något annat med tanke på biverkningarna..och då är det ju helt galet att ta det när man är gravid...fy skäms

• Anonym

Alltså drogerna har inget o göra med vad du är för sorts människa! Om du är en dålig mamma osv. OM du inte låter dem gå före dina barns behov och välmående. Det är den du är inuti som avgör vem du är!

Dock måste man tänka över konsekvenserna över sitt eventuella drogmissbruk, hur det påverkar ens familj, sina barn osv.

Att du tagit effedrin tycker inte jag påverkar ditt omdöme som mor! Absolut inte! Så länge du har huvudet med dig och tar ditt ansvar!

MEN visst var det oansvarigt att du tog det när du hade barn då det kan få jobbiga konsekvenser om du tex åkt fast. Säg att du tex hamnar i en vårdnadstvist nån gång så kommer ALLT tas upp som kan vara emot dig , och bevisa att du är en dålig mor. 

Mene ffedrin gör väl bara att man blir pigg ?? Typ som koffein??

Vet en som köpte nåt smärstillande som var lagligt DÅ men blev olagligt en kort tid efter, åkte därför fast och fick samhällstjänst...

• Anonym

Det är inte olagligt att köpa Efedrin. Det är läkemedelsklassat och läkemedel är inte olagliga att köpa.

Hur tänkte du nu? Efedrin är knappast något man kan köpa utan recept. Att köpa mediciner som är belagt med recept olagligt är inte lagligt. I sådana fall kan man ju köpa rohypnol och genotropin(tillväxthormon på gatan utan att det är olagligt?

Svar på tråden Har tagit Efedrin. Är det en drog?