Inlägg från: Rosenöga |Visa alla inlägg
  • Rosenöga

Har tagit Efedrin. Är det en drog?

Ja, TS har ju vare sig köpt eller sålt så hon har inte gjort något olagligt.

• Rosenöga

Men TS har ju inte tagit dem i berusningssyfte. Man kan bli sjuk av vad som helst om man överdoserar.

Lamilla skrev 2008-01-03 12:12:33 följande:
    Effendrin ger samma rus som kokain om det intas i tillräckligt stora mängder. Man blir glad, tappar apetiten samt känner sig som man kan bestiga berg.
  • Rosenöga

Jag vet inte vad som kan ses som en black om foten när det gäller vårdnadstvister. Man kan ju jämföra saker som att överträda hastighetsbestämmelserna, att pinka på offentlig plats osv. Det är ju olagliga saker. Sedan blir det lite värre om man kört så mycket för fort att man mist körkortet.

Om man tagit 5 tabletter som är klassade som medicin fast man inte varit sjuk, ja, det låter helt betydelselöst i mina öron.

• Rosenöga

Du har inget att frukta. Är x:et sedan knarkare så lär inte han få vårdnaden. Men han kan ju hitta på vad som helst att säga om dig. Känner du ingen "uppsatt person" som kan ge dig ett lämplighetsintyg som mamma?

• Rosenöga
    Anonym skrev 2008-01-03 12:17:29 följande:
    Anonym (Knarkare?) skrev 2008-01-03 12:15:41 följande:
    Efedrin är också narkotika, liksom koffein. Jag har lagligt amfetamin som är utskrivet by the way....
    Nej, efedrin och koffein är inte narkotika.
  • Rosenöga

TS tänker nog inte ta efedrin mer. Hon vet också att det var dumt att ta dessa 5 tabletter. Men det har blivit en höna av en fjäder.

• Rosenöga

smoothiz,
    inlägget jag skrev om hönan som blivit en fjäder, det du nämnde i inlägg 121 var absolut inte menat just till dig.

Jag menar att detta är inte något betydelsefullt och jag har inte lusläst och kollat vem som skrivit vad, så det var inte riktat till någon särkskild.

• Rosenöga

Jag tror inte det är olagligt, det var nog bara något de sa. Men det är klart att om du ger bort av din receptbelagda medicin och det skulle få oanade följder t ex skulle orsaka ett dödsfall så kanske det kunde bli något efterspel av det.

arkeologitjejen skrev 2008-01-03 14:01:17 följande:
    Vad jag vet så är det olagligt att ge bort och ta emot receptbelagda preparat oavsett vilka det är. Samtidigt tror jag nog att de flesta ser genom fingrarna om det är så lite som du tar upp här. Det rör sig ju bara om fem tabletter för fem år sedan och du handlade i god tro och själv var han medveten om vad du gjorde. Om han var medveten om att det var fel, varför stoppade han dig inte tycker jag att du ska motfråga!Olagligheten (om jag har rätt) ligger alltså i att du tog emot ett receptbelagt preparat av din kompis. Samtidigt är det vanligt. Gav sambon av min hostmedicin senast häromdagen eftersom han var sjuk och hans medicin var slut. Anledningen till att jag vet det där med olagligheten är att jag frågade på apoteket när jag hade 9 kartor med ppiller som jag ville ge min kompis som åt samma som jag och jag slutade äta dem. De sa att det var olagligt och att jag borde lämna in dem på återvinning. Tror inte du behöver oroa dig om ditt ex är missbrukare och det enda du gjort är att äta fem tabletter som du trodde var bantningsmedel för fem år sedan!
  • Rosenöga

Anonym (Knarkare?) skrev 2008-01-03 18:17:20 följande:

Det var inte ett receptbelagt preparat på den tiden som jag tog det. (2003)Inte i Sverige i alla fall. Jag vet inte om det gör det mer lagligt eller olagligt?
    TS när du skriver detta förstår jag inte vad du menar.
    Efedrin har ju varit en receptbelagd medicin i långeliga tider.

Jag har en gammal Patient-FASS sedan 1990-91 här. Där finns:

EFEDRIN receptbelagt,
    Tillverkare: Kabi,
    Läkemedelsform: Tabletter 20 mg (vita, plana, med skåra).
    Injektionsvätska 50 mg/ml.
    Innehåll: Verksamt ämne: efedrin.
    Övrigt: Tabletter: laktos 40 mg.
    Användning: Luftrörsastma, astmatisk luftrörskatarr, allergisk snuva.Efedrin verkar slemhinneavsvällande och bronkutvidgande genom att stimulera s k adrenerga alfa- och beta-receptorer. Efedrin lindrar också hosta utlöst av svullna och sammandragna luftrör. Efedrin injektionsvätska ges enbart av sjukvårdspersonal, som kan lämna närmare information. Dos: Dosen skall bestämmas av läkare som avpassar den individuellt för patienten. Vanlig dos för vuxna är ½ till 2 tabletter 1-3 gånger dagligen. osv.
    ..observera: Långvarigt och regelbundet bruk av Efedrin kan medföra vanebildning, varför man bör undvika detta.
    ... Om graviditet står det: Inga ogynnsamma effekter på fostret har påvisats..........Förpackningar och priser: Tabletter 20 mg: plastburkar à 100 st 39:40

Vidare finns det
    EFEDRIN KOMP
    receptbelagt, Tillverkare; Kabi
    Läkemedelsform: Mixtur (klar, ofärgad sirap, timjansmak)
    Innehåll: Verksamma ämnen: efedrin, etylmorfin.
    osv.

Jag tror att det senare motsvara Lepheton men det har jag inte kollat.
  • Rosenöga

Jag har också en Patient-FASS 2000-01.

Nu ser jag att där finns bara
    Efedrin NM Pharma
    receptbelagt
    Informationslämnande företag. NM Pharma
    Läkemedelsform. Injektionsvätska 50 mg/ml
    Innehåll: Verksamt ämne: efedrinhydroklorid 50 mg/ml.
    Övriga ämnen: Vatten
    Användningsområde: Luftrörsastma. Inför ryggbedövning (epidural bedövning).
    Efedrin NM Pharma ges enbart av sjukvårdspersonal, som kan lämna närmare information.

De fanns alltså inte längre i form av tabletter eller mixtur.
    Då fanns det troligen inte 2003 heller.
    Jag tror det togs bort pga biverkningarna. Som någon nämnde inträffade det några dödsfall som man trodde berodde på efedrin.

Okej TS, då är det som du säger!

• Rosenöga

TS,
    Blir förvånad när jag ser att du fortfarande undrar över om du gjort något brottsligt. Du har nu gång på gång hört att det är inte brottsligt att ta ett läkemedel som efedrin. Eftersom det är klassat som läkemedel är all försäljning olaglig men du har inte sålt det.

Det är inte narkotikaklassat.

Det räknas som ett dopingpreparat men vad jag har förstått håller du inte på och tävlar och då spelar det ingen roll för dig att det inte får användas av tävlande idrottsmän.

Så su kan vara helt lugn, du har INTE gjort något brottsligt.

Anonym (frågvis):
    www.janusinfo.se/gravXML/template/substance.xml&searchText=712&contenttype=text/html

• Rosenöga

Anonym (frågvis)
    Under hela graviditeten? Då får man väl snart se om resultatet är normalt. Hoppas det! Annars kanske du ska fråga någon som är insatt. FASS har du redan kollat antar jag.

• Rosenöga

Det är inte olagligt att köpa Efedrin. Det är läkemedelsklassat och läkemedel är inte olagliga att köpa.

Det är inte olagligt att inneha läkemedel, i det här fallet Efedrin.

Det är inte olagligt att ta Efedrin.

Man får inte ta Efedrin om man håller på med tävlingsidrott. Då är man dopad.

Det är olagligt att sälja Efedrin i andra former än som läkemedel och det är olagligt att sälja läkemedel som privatperson. Man får inte gå omkring och sälja mediciner som efederin t ex. Det är bara läkemedelsföretagen som får sälja.

Det är olämpligt att ta efedrin som bantningsmedel. Och det är vansinnigt dumt att ta en massa efedrin med avsikt att banta om man är gravid. Har man astma kan man tvingas ta efedrin men då ska läkare bestämma doseringen.

• Rosenöga

Anonym (Knarkare?) skrev 2008-01-03 01:13:54 följande:

Jag fick sju stycken av en kompis och åt fem, men fick hjärtklappning...Har inte tagit fler sen dess och detta var 2003.
    Fem tabletter år 2003 skule inte jag kalla missbruk även om TS tog dem utan att fått dem utskrivna på recept.
Svar på tråden Har tagit Efedrin. Är det en drog?