Inlägg från: Anonym (Knarkare?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Knarkare?)

Har tagit Efedrin. Är det en drog?

Jan H skrev 2008-01-03 01:53:30 följande:

Efedrin är ett läkemedel, kan du inte hävda att du är tjock och provade det för bantning så skulle han säkert kunna plocka fram fakta för att visa att du är missbruksbenägen..
    Exet vet att jag är en renlevnadsmänniska som varken röker eller dricker alkohol, så missbruksbenägen är ju det sista jag är... Förutom av mat då...

Men han själv är missbrukare, så han vill väl sänka mig för att framstå bättre...
  • Anonym (Knarkare?)

Jan H skrev 2008-01-03 02:08:09 följande:

Är ditt ex missbrukare själv så kanske han avstår att prata missbruk med dig i rätten. Efedrin blev inte ett läkemedel förän 2005. Tror inte att du behöver oroa dig om du i övrigt är en renlevnadsmänniska. Efedrin används av många för att banta med och förekommer i en del hostmediciner.
    Rättegången är en vårdnadstvist, så det kommer ju att handla om hans missbruk till största delen. Därför vill han ju att jag oxå ska se lite dålig ut i deras ögon. De känner ju inte mig och kan inte veta om det han säger är sant eller inte. Jag tror ju inte att det kommer att stanna vid efedrintabletterna, men det är det enda som eventuellt är olagligt som jag har gjort.

Men om det inte var ett läkemedel 2003, vad var det då?
  • Anonym (Knarkare?)
    hailey skrev 2008-01-03 02:18:01 följande:
    Hej, skrev ett langt inlagg men blev utloggad. Nu vill jag bara forst skriva ett och saga att det det lugnt, ditt barns pappa verkar bara vilja att du ska ma daligt.
    Det vill han förmodligen, men jag vill ju inte att de ska tvivla på mig, varken som vårdnadshavare eller på mitt ord.
  • Anonym (Knarkare?)

Jan H skrev 2008-01-03 02:20:49 följande:

Hur det klassade innan vet jag inte, men det var en tillsats främst i hostdämpande mediciner. Sedan kom det en massa bantningspiller, bl.a "Helsingörspillerna" som innehöll efedrin. Fruktansvärt jobbigt tycker jag, vill inte ha något med efedrin i eftersom hjärtat bankar våldsamt..
    Så kände jag det också...
  • Anonym (Knarkare?)
    Rosenöga skrev 2008-01-03 02:31:57 följande:
    Men kära nån, Efedrin finns ju i många läkemedel. Tittade i FASS under Efedrin och hittade detta:"Innehåll (Läs mer om innehåll) Verksamt ämne: efedrinhydroklorid 50 mg/ml. Övriga ämnen: vatten.Verkningssätt (Läs mer om verkningssätt) Efedrin verkar slemhinneavsvällande och luftrörsutvidgande. AnvändningsområdeLuftrörsastma. Inför ryggbedövning (epidural bedövning).Efedrin NM Pharma ges enbart av sjukvårdspersonal, som kan lämna närmare information.Förpackningar, priser och förmånInjektionsvätska, lösning 50 mg/ml Injektionsvätska, lösning10 x 1 milliliter ampull, receptbelagd, 159.50 kr, ej förmån"Efedrin fick barnen förr vid astmaanfall. Men det ger hjärtklappning som biverkan och anses numera inte vara så bra eftersom det påverkar hjärtat. Har ni aldrig gett era barn Lepheton som är hostdämpande? Det innehåller efedrin.Sedan ska man nog inte använda det som bantningsmedel men missbruk är väl ändå att ta i.
    Jag vet att det är en ingrediens i läkemedel, men är det lagligt att äta läkemedel utan att ha recept på det? Jag har ju inte missbrukat det, utan tagit fem tabletter, men jag undrar om jag har gjort något olagligt när jag åt dom? De är ju inte narkotikaklassade, men har tydligen blivit dopingklassade...

När jag tog dem var de tydligen inte ens läkemedelsregistrerade, men jag förstår inte vad det innebär. Vad var dom då?
  • Anonym (Knarkare?)
    Jordgubbsflickan skrev 2008-01-03 08:22:53 följande:
    Men snälla du! Det rör sig om 5 tabletter! 5!Det är inget missbruk. Dessutom tog du dem i "god tro" att de var lagliga.Tror ni alla verkligen att 5 st tabletter efedrin skulle påverka en vårdnadstvist? Äh skärp er!
    Tack! Det var precis det svaret jag önskade mig, men man blir tveksam när man hör att de är dopingklassade... sen tog jag fem stycken, men vet ju ine hur många han tänker säga att jag tog. Känns som om han tänker ljuga för att få vad han vill.
  • Anonym (Knarkare?)
    Zone skrev 2008-01-03 10:44:37 följande:
    Japp, centralstimulerande, ger exakt samma biverkningar ....Det är med andra ord en ganska tung drog du "råkat" köpa TS.Även om det inte är missbruk så tyder det ju på ett otroligt dåligt omdöme om man som mamma säger: neeej jag hade ingen aning om att det var olagligt så jag stoppade glatt i mig de här vita pillrena, det slog mig aldrig att efgtersom de inte fanns i sverige så var de läkemedelsklassade!"Låter det bra?
    Men är det narkotikaklassat..? Någon annan skrev att det var dopingklassat... De är läkemedelsklassade idag, men var inte det när jag tog dem...
  • Anonym (Knarkare?)
    Rosenöga skrev 2008-01-03 10:54:36 följande:
    EFEDRIN ÄR INTE NARKOTIKAKLASSAT.Här är ett utdrag ur Läkemedelsverkets information:"HÄLSO- & SJUKVÅRD ALLMÄNHET FÖRETAGHem / Sök efter läkemedel och mediciner i Läkemedelsfakta / ProduktinformationGrundläggande information om produkten Produktnamn Efedrin Merck NM Historiska namn EFEDRIN, Efedrin NM Pharma Aktiv substans Se produktresumé Beredningsform Injektionsvätska, lösning Styrka 50 mg/ml ATC-kod R03CA02 Kategori Humant Receptstatus Receptbelagt Narkotikaklassning Ej narkotikaklassad Registreringsstatus Godkänd Utbytbart Nej Tillståndsinnehavare Merck NM AB Ombud -- Godkännandedatum 1973-06-15 MT-nummer 8792 NPL-id 19730615000017" Eller gå in själv på sidan och se: www.lakemedelsverket.se/Tpl/ProduktInfoPage__...=
    Tusen tack! Då VET jag åtminstone det.
  • Anonym (Knarkare?)

Det stod ju inte heller att de var dopingklassade... Det kanske är helt lagligt, precis som jag trodde först.

• Anonym (Knarkare?)

Anonym (Stopp nu) skrev 2008-01-03 11:07:10 följande:

Jag förstår att du är rädd att förlora ditt barn i en vårdnadstvist! Har jag förstått rätt då? Det behöver du absolut inte vara, är din man missbrukare så finns det förmodligen dokumenterat någonstans. Du är verkligen ärlig må jag då säga, o det räcker med det. O du är ingen dålig mamma, sluta med det genast. Om vi skulle ta pulsen på alla oss mammor, så nog har vi nog med lik i garderoben, 5 djävla piller för att gå ner i vikt o för flera år sedan, inte spelar det någon roll. Du följer inte något mönster av att vara en missbrukare. Jag hör ju att du ångrat dig förtvivlat, så sluta slå på dig själv nu, det räcker. Din man är förmodligen bra på att hota o ljuga när det handlar om att få sin vilja igenom, men han kommer att bli genomskådad. Tingsrättsdomare har mer än erfarenhet, så försök att lugna ner dig o koncentrera dig på att vara mamma istället. Glöm inte bort att leva i nuet. Snälla du!! Var snäll mot dig själv nu, o ta inte ut några sorger i förskott. Lycka till!Lätt för mig att säga, men jag tror verkligen inte du har något att oroa dig för.
    Tack, det var jättesnällt skrivet och jag ska försöka att inte ta ut sorgen i förskott, men jag vill veta så mycket som möjligt den dagen jag sitter i tingsrätten och lugnt kunna säga att det jag gjort inte är olagligt.
Svar på tråden Har tagit Efedrin. Är det en drog?