Inlägg från: tjötas |Visa alla inlägg
  • tjötas

Kristna se hit del 11

Jag är här

Ber för er alla, även de böneämnen jag inte hann kommentera i förra tråden.

Orzia: Helt otroligt att det har gått så bra, jag är också övertygad om att Gud vakar över Idun. Tänk att vi bad för enstaka dagar då för flera veckor sen, och nu är hon snart helt fullgången. Gud är god!

• tjötas

jo anna skrev 2008-01-05 10:52:51 följande:

God fortsättning alla vänner här inne!! Då jag inte tillhör någon församling och ingen i min familj delar min tro känns det bra och spännande att läsa här i tråden. Har ju också fått hjälp av er med böneämnen!!En del i min familj reagerar stark om jag någon gång går till kyrkan eller om man nämner nångång att man hoppas och tror att det finns en god gud. Då känns det extra bra att ha er att diskutera med ibland. Jag började jag på yoga i höstas. Där pratade yogaläraren bl.a om helande genom yoga...om man tex hade ont i halsen kunde man ha ett blått halsband etc. Jag bara tycker att det är så himla konstigt. Ingen verkar tycka det är direkt konstigt, lite flummigt kanske men det var en stor grupp och bl.a vår familjeläkare gick där. Men om någon säger att man tror på en gud som kan göra under och hela då är man knäpp i huvudet.Mycket märkligt eller vad tycker ni?Orzia: Det är härligt att läsa att lilla Idun är kvar i magen och att hon nu kan komma ut när hon vill! En mysig lördag på er alla!
    Det där är faktiskt väldigt intressant för andra grejer kan vara huuur flummiga som helst utan att nån tycker det är märkligt medan den kristna tron är jätteprovocerande för många. Varför kan man inte tro att man kan be till Gud och bli helad om man skulle kunna ha ett blått halsband för att bli av med halsont?!

På samma sätt kan tusentals människor stå och skrika och vara helt uppfyllda av en fotbollsmatch men om man går till kyrkan och ber högt och sjunger lovsång då är man med i en sekt .
  • tjötas

Välkommna nya, så härligt med tillskott i tråden!!

Har en bra, energifylld och glad period nu. Alla är friska, jobbet är roligt, jag är inte lika trött längre, äter sunt och motionerar lagom. Helt enkelt balans i tillvaron, det är underbart! Är så tacksam till Gud som är med mig i allt det svåra och allt det lätta. I balans och obalans.

• tjötas

Hiinner inte läsa ikapp, ska göra det imorgon men slänger in en liten fråga:

Är det någon som har den svenska texten till "His eye is on the sparrow", jag tror den heter "hans öga följer sparven". Vore jättetacksam för den!

• tjötas

Nu har jag läst ikapp och ber för allas böneämnen. Har börjat be ordentligt på mornarna i bilen, kör ca 30 min till jobbet så det är underbart att sitta i lugn och ro, utan att kunna göra något annat, och be och sjunga lovsång. Härlig start på dagen! Längtar också efter nya bilen (som kommer på torsdag) med cd-spelare i, då ska jag plocka med mig massa härlig kristen musik och gapa med i. Har också en del skivor med predikningar osv som jag ju kan lyssna på. Pendlingstiden har aldrig varit så lockande!

• tjötas

För några år sedan lyssnade jag mycket på den amerikanska gruppen Avalon och vi hade även denna låt på vårt bröllop

kan verkligen rekommendera gruppen, måste nog undersöka de senaste skivorna litegrann också...

• tjötas
    gresligagreta skrev 2008-01-21 20:57:51 följande:
    Hej har inte läst tråden så mycket men vill ändå fråga om man kan konfirmera sig i vuxen ålder? egentligen ville jag vara anonym, tror ni folk kommer skratta åt mig`?
    Tror inte att någon kommer skratta åt dig!

Jag vet faktiskt inte hur det funkar med konfirmation i vuxen ålder. Det bästa är nog att fråga i den kyrka du går i/är intresserad av.

Det finns ju även så kallade Alphakurser. Det finns i de flesta kyrkor (både frikyrkor och svenska kyrkan). Det är som en slags konfirmationskurs fast för vuxna. Man går igenom grunderna i kristen tro helt enkelt. Dock är det ingen konfirmationsceremoni eller så, men det är väldigt lärorikt och intressant. Jag kan verkligen rekommendera det!

Kolla mer på www.alphasverige.org

Konfirmationen är ju det tillfälle då man konfirmerar, dvs bekräftar sitt barndop, sin tro. Som vuxen kan man ju även låta döpa sig (vuxendop) för att visa att man vill leva som troende. Så det beror lite på vad det är du vill ha ut av konfirmationen, hoppas något av alternativen ovan känns bra!
  • tjötas

jo anna skrev 2008-01-22 18:59:54 följande:

En fråga, var inne o läste om alphakurser här i min stad. Vad står ELF för?
    Googlade fram det här, vet inte om det är rätt

"Lutherska Missionshuset ägs av ELF - Evangelisk-Lutherska Föreningen i Hässleholm - en kristen förening inom svenska kyrkan. "
Svar på tråden Kristna se hit del 11