• Angelinna

Livrädd.. gnäll varning

Riktig gnäll varning!!
    Jag har under hela graviditeten försökt att "glömma bort" själva förlossningen.
    Men nu går det inte längre...
    Jag är så oerhört orolig, och ska träffa min BM i början av året för att försöka lösa detta.
    Men hur kan man lösa en förlossnings skräck??
    Bara tanken på att dom kommer att sätta en nål i handen får mig att må illa... och jag vet till 100 % att om dom kommer att försöka sätta den i handen så kommer jag att få panik. Jag vet jag låter säkert jätte fåning men det här med nålar har jag alltid haft problem med.
    Sätter man en droppnål i armen så kan jag klara det, då man enkelt kan dölja den så att jag slipper se den. men i handen :s ska jag ha vantar på mig under förlossningen??
    Min mamma klarade inte av lustgasen och risken är därför stor att jag inte heller kommer att klara av den. Men jag kommer iallafall att ge det ett försök.
    Själva epuidralen vågar jeg heller inte ta då jag blev fel stucken när man skulle ta ett ryggmärgs prov på mig för 2 år sedan. Jag fick ligga inne på sjukhus 2 månader längre än beräknat för att jag fick problem med att röra mina ben.
    Jag vet att oddsen är minimala att det ska hända, men det sitter så djupt att en nål i ryggen kommer inte att komma på tal, såvida jag inte är totalt ned sövd.
    Men ett snitt då? Ja om jag får vara helt nedsövd så skulle det kunna fungera men jag har inte en så speciellt stor lust att missa den första tiden i lillens liv.
    Gud vad jag tycker att detta är jobbigt... Jag kan väl inte vara ensam om att tycka att sånna här saker är jobbiga??

• Svar på tråden Livrädd.. gnäll varning
  • Shirley

Dropp behöver du inte ha om det nu int sker nåt som gör att du måste få det... eda måste man inte heller ha om man nu inte vill... lustgasen kan ju funka på dig även om den inte funkade på din mamma...
    Hoppas att ni kommer fram till nån bra förlossningsplan.
    Det enda jag tänkte säga var egentligen att välj inte frivilligt att sövas och bli snittad.... tänk va tråkigt att missa hela upplevelsen. Nu kanske inte alla tycker så men för mig vore det katastrof att sova när barnet föds..

• Niinaaa

Nej du behöver ju inte alls få en nål i handen. Jag tycker det är superläskigt med nål i handen så jag fick en nål i armvecket istället

• SIN74

Det är fullt normal att vara nervös!
    Jag tror nog du kan få droppnbålen i armen. Det fick jag. Det finns nämligen bara ett ställe som går att sticka på. Stå på dig!!!
    Du kanske klarar lustgas alldeles utmärkt. Använd positiva tankar, bestäm dig för att det ska fungera. Ge inte upp efter ett par andetag utan håll på en stund. Lustgas går väldigt snabbt ur kroppen så om du får en jobbig känsla är den snabbt över.
    Tänk dig att du ska fixa detta, du ska få möta din bebbe. Underbar känsla! Lycka till!!

• johandra

Men oj!

Först o främst,bara för att din mamma inte klarade gasen,så finns det inget som säger att DU inte kommer klara den! Så lita på att den blir toppen du

Och sen då...Jag e oxå en nålrädd person,eller rättare sagt,jag klarar inte att se när huden går sönder,oavsett om det är ett sår eller bara en nål som sticks igenom..

Jag var jätteorolig över hur jag skulle klara just nålbiten inför första förlossningen,men det visade sig inte vara några som helst problem...Den gången fick jag ingen kanyl i handen,men de stack mig med livmodersammandragande direkt när min dotter kommit ut,men den sprutan minns jag inte ens..

Nu andra gången fick jag en kanyl,men då hade jag så ont så jag hade inte tid att fokusera på den...

Lita på att du kommer klara din förlossning galant,och om du behöver ta en spruta eller ej,det kan du ta ställning till när du väl är där...

Lycka till!

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • Toka2

Jag är livrädd för nålar, ville I-N-T-E ha någon när Alvin föddes. Men på vårt sjukhus måste alla ha en, för OM man tex får en störtblödning så kan de ha väldigt svårt att sätta nål i det läget. Jag fick inskrivet i min journal att jag var nålrädd, så de passade på att sätta nålen mitt under en värk när jag var hög på lustgas.

Jag lyckades stå ut med lustgasen, övervägde faktiskt EDA på slutet, men tackade nej.

Lycka till!

En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • tamate

jag gillar inte heller nålar. Var in på vändningsförsök och då vill dom sätta nål i handen direkt man komemr in för sökerhetskull men jag sa blankt nej utan dom fick sätta in nålen vid akut fall. Vet inte om dom mindes hur bestämd jag var (blev aldrig vändning då hon låg rätt) men det var inte ens prat om nålar under förlossningen. Skulle vägrat. Inget som inte hör hemma i min kropp skall föras in så vidare inte jag anser att det finns en orsak till att den bör välkomnas.

Jag har också förlossningsskräck men av andra orsaker (har komplikationer i familjen vid förlossningar) men jag fick kontakt med en hjälpgrupp så prata med din BM om att du vill prata med förlossningsrädsle gruppen, dom var jätte trevlig. Tyvärr var dom på semester unde rmin sista del och det var först då jag vågade säga något om rädslan men det var någon som ringde från sin semester och pratade med mig ändå.
    Prata gärna med din BM om din rädsla om du har en vettig en så hjälper hon dig =)

- det som inte dödar härdar!
  • pesonen

Lider med dig. Inte för att jag hade någon förlossningsrädsla, men tanken på att ha det måste vara outhärdlig! Usch!

Men, det där om nålar, alltså dropp? Vart har du hört det? Jag hade inget dropp alls.

• Meli

Vet inte om detta tröstar, men själva förlossningen för så ont att jag inte tror att du kommer att tänka på nålar och såna "småsaker".... men jag förstår dig, väntar 3an och jag är livrädd med, för smärtan.

• Shirley

prcis jag menar det jag med.. alltså, allt annat gör så ont så en nål känns knappt, m man äns märker det!

Meli skrev 2007-12-30 20:09:29 följande:
    Vet inte om detta tröstar, men själva förlossningen för så ont att jag inte tror att du kommer att tänka på nålar och såna "småsaker".... men jag förstår dig, väntar 3an och jag är livrädd med, för smärtan.
  • Kitte2

Stackars dig - inte kul att ha sånn ångest, och känna att alla smärtlindringsmetoder är oaktuella av olika orsaker!

Jag VAR också rädd för nålar, men det har gått över för mig, och jag har fött 2 barn.

Vet inte om det är sån för alla, men för mig blev det så här: Några dagar innan förlossningen blev jag jättefokuserad på det som skulle komma, och när det väl började kom ett slags lugn och fokus och en stark kraft och vilja att KLARA AV över mig. Precis så mycket att jag kunne stå ut med att stickas i handen (men om det är som dom andra säger, att man kan få kanylen i armen istället, så vore det ju klart bättre!). Och när det blev dags för epiduralen, så var värkarna så smärtsama och intensa, och jag var så inställd på att få "hjälp", att det inte var något större problem att stickas i ryggen. Har inte haft dina negativa upplevelser kring detta, men var självklart orolig på förhand - för att man inte skulle klara att ligga stille när dom stack. Men tro mig, någon smärta kring sticket kan jag inte minnas att det fanns.

Det kommer att gå bra - se till att det står i din journal om dina tankar kring detta, så vill personalen ta hänsyn till dig! (Och upplever du att du får en barnmorska som inte alls funkar för dig, så be att få byta!)

Kitte

Svar på tråden Livrädd.. gnäll varning