Livrädd.. gnäll varning
Stackars dig - inte kul att ha sånn ångest, och känna att alla smärtlindringsmetoder är oaktuella av olika orsaker!
Jag VAR också rädd för nålar, men det har gått över för mig, och jag har fött 2 barn.
Vet inte om det är sån för alla, men för mig blev det så här: Några dagar innan förlossningen blev jag jättefokuserad på det som skulle komma, och när det väl började kom ett slags lugn och fokus och en stark kraft och vilja att KLARA AV över mig. Precis så mycket att jag kunne stå ut med att stickas i handen (men om det är som dom andra säger, att man kan få kanylen i armen istället, så vore det ju klart bättre!). Och när det blev dags för epiduralen, så var värkarna så smärtsama och intensa, och jag var så inställd på att få "hjälp", att det inte var något större problem att stickas i ryggen. Har inte haft dina negativa upplevelser kring detta, men var självklart orolig på förhand - för att man inte skulle klara att ligga stille när dom stack. Men tro mig, någon smärta kring sticket kan jag inte minnas att det fanns.
Det kommer att gå bra - se till att det står i din journal om dina tankar kring detta, så vill personalen ta hänsyn till dig! (Och upplever du att du får en barnmorska som inte alls funkar för dig, så be att få byta!)
Kitte