• häxvrål

Hur gör ni med 3 barn som ska åka till fjällen...hur löser ni packning?

Jag tar tacksamt emot alla tips. Vi ska åka till fjällen, två vuxna och tre barn (ett barn är litet och "måste" ha sin vagn med sig).
    Hur ska vi få plats i bilen? Vi har en Peugeot 407 kombi och tänkte hyra en takbox, men det känns ändå som om det blir tajt. Barnvagnen tar upp det mesta av bakluckan...och skidkläder och så är ju ganska skrymmande så de tänkte vi lägga i takboxen...men allting annat då? Våra vanliga kläder, lillans miljoner tillbehör...? Hur gör ni andra? Det är tilloch med så att vi funderat på att ta två bilar, men det känns SÅ onödigt även om vi då skulle kunna skippa takboxen...Hjälp

• Svar på tråden Hur gör ni med 3 barn som ska åka till fjällen...hur löser ni packning?
  • lillymore

Hyr hellre 2 takboxar och sätt brevid varandra, en som går att öppna höger och en vänster. Packa kläder och sängkläder, blöjor och filtar till lillan i mjuka väskor i takboxarna. Tänk på maxlasten bara så att ni inte får dåliga vägegenskaper på bilen.

Sen så ställer ni skor, kylbox och vagn bak i bilen. Jag är säker på att ni kommer få plats så. En väska för färden till barnen var vid deras fötter (typ ryggsäck) och så en till lillan som får stå i hennes vagn =)

Kom precis hem från fjällen själv men vi åker ju stor chevrolet astro så platsbristen kan vi ju inte klaga på hos oss =) Kan tillägga att jag hade med mig rena kläder hem och vi var borta i 5 dagar så packa underkläder och skippa massa mellankläder. T-shirts och sådant som man ändå inte ska ha innaför ett underställ.

längtar redan tillbaka.... =)

trevlig resa

• LillaNenne

Jag  tycker barnstolarna tar sån stort plats!

Kajsas mamma
  • häxvrål

Tack för bra tips! Jag ska ta och provpacka bilen lite. Ska montera av hjulen på barnvagnen, samt kanske även ta loss själva korgen från underredet...det kanske blir lite lättare att packa då? I själva bilen blir det så jäkla trångt. Min sambo är två meter lång så bakom honom får mellan tjejen sitta. Jag får själv inte plats där. I mitten får stora tjejen sitta och bakom mig sitter lillan med sin barnstol. SOm LillaNenne skrev här innan tar barnstolen så himla mycket plats. Det blir väldigt trångt även i framsätet när hon sitter bakom mig. Vi får hoppas att allt går in. det känns i alla fall bra att veta att det har gått för andra familjer När vi hade Chryslern så tänkte vi inte på hur vi packade. allt gick ju in...nästan i alla fall. Den här gången får vi nog tänka på vad vi tar med oss. Barnen får inte ta med sig allt de vill...förra året hade de en stor väska var...och massa onödigt med sig.

• lindansare

Vi klarar två vuxna och två barn i kombi utan takbox (skidställ). Då har vi iofs bara två skidutrustningar, men dock barnvagn och pulka med också.

• häxvrål

lindansare; Vad har ni för bil? Och hur stor vagn har barnet/barnen? Hur fasen lyckas ni? *imponerad*

• Pappa Mattias

vi är 2vuxna+5 barn å de e aldrig nå problem å åka till fjälls, iof så åker vi en chrysler grand voyager.Men du kan stoppa in barnvagnen i en säck/pressening och ställ den på takboxen

• häxvrål

Pappa Mattias: Jag tycker inte om att lasta barnvagnen i takboxen...det blir så mycket vikt på taket. Bättre då att lägga skidkläder och andra mjuka saker däruppe.

• Ulli

När vi var ute på vägarna i jul såg vi många som satt chassit (stavningsvarning) på en cykelhållare bakom bilen.

• jep

utnyttja all golvyta, t.ex under barnstolen får det plats en massa saker. Har ni barnstolen fram blir det gigantiska fotytrymmet för passageraren ett himla bra ställe att proppa in prylar.
    Sen kan man packa upp till taket där bak (har man inget lastskydd kan man lägga mjuka, lätta grejer o flyghöjd. som filtar osv.

Har haft en Fiat Punto som endabil när familjen bestod av 2 vuxna, 3 barn, dubbelvagn och boxertik. Åkte iofs aldrig till fjällen men väl till danmark =)

• häxvrål

jep: Oj...Fiat Punton är ju inte så stor. Vi har funderat på att ha barnstolen fram, problemet är att jag kan bli åksjuk så jag åker inte gärna i baksätet...men jag kanske får stå ut.
    det som är tråkigt är att Peugeot 407 har ett rätt litet lastutrymme för att vara en så stor bil. Det är liksom avsmalnat både uppåt och bakåt...eller hur jag nu ska förklara. det får inte plats så mycket på höjden.

• SVejsan

Häxvrål,
    du får väl pilla i dig lite antiåksjukepiller...
    belenas råd var strålande (så som hon gjort har vi också gjort...)
    När det gäller en "äkta" skidsemester, så är det väl kläderna man åker i, en uppsättning täckkläder och kanske 2 uppsättningar underkläder, ev tröjor som skall med...?
    Skulle vilja komplettera med att det kan var utrymmes effektivare att köra en del i en resväska (hoprullat) om man kör den "smällfylld" och "hoppar på locket" men annars köra med bagar... Fyll ut slalompjäxorna med extra strumpor/underkläder
    Packar ni på höjden i bilen så får ni tänka på att förankra allt så det inte flyger vid panikbromsning!

Har ni tänkt att ta med både pjäxor och skidor? Eller hyr ni på plats?

• Cindra

Mitt absoluta tips är att ta med en paraplysulky i stället för vanlig barnvagn. (en "riktig" med sufflet och liggläge, ta med mjuklift om barnet är väldigt litet) Har ni ingen egen så köp en eller låna. Babyproffsen har jättebra för under tusenlappen. Vi åker till fjällen varje år med bebis/litet barn (jobbar som jourhem) och sulkyn tar väldigt lite plats och kan packas i takboxen om man vill. Vi har en Opel Zafira md 7 platser så bagageutrymmet är himla litet, men vi åker 7 personer med packning + vagn, funkar jättebra!
    Ta bara med EN uppsättning overaller, jackor, temobyxor - de torkar ju vrålsnabbt i torkskåpet. Minimera även övriga kläder, mest går man ju bara o skrotar i skidunderstället då man kommer in i stugan på em. Och det finns alltid möjlighet att tvätta om det skulle behövas!
    OBS! Det går UTMÄRKT att köra en paraplysulky i snö, bara man låser framhjulen!!!

• häxvrål

Cindra: Jag har funderat på paraplysulky, men jag trodde att det inte fungerade med hjulen i snön. Vet du om det går att låsa hjulen på alla sulkys, eller är det bara vissa?

Svejsan: Tack och lov ska vi inte ha skidor med till alla, men pjäxor och hjälmar. Vi ska ransonera kläderna rätt hårt. Jag tror att vi hade mycket onödigt med förra året. Som du säger går man ju i alla fall bara omkring i underställ i stugan

• SVejsan
    häxvrål skrev 2008-01-04 10:48:02 följande:
    Cindra: Jag har funderat på paraplysulky, men jag trodde att det inte fungerade med hjulen i snön. Vet du om det går att låsa hjulen på alla sulkys, eller är det bara vissa?Svejsan: Tack och lov ska vi inte ha skidor med till alla, men pjäxor och hjälmar. Vi ska ransonera kläderna rätt hårt. Jag tror att vi hade mycket onödigt med förra året. Som du säger går man ju i alla fall bara omkring i underställ i stugan
    "Måste ha vagn" skriver du... Annars: 75 spänn för en pulka i den närmsta orten/bensinstation är väl annars inte fel? Som doneras till skidanläggningen efter veckan...
  • häxvrål

Nja alltså hon behöver ingen vagn att skjutsas i egentligen, men det är när hon ska sova som den behövs. Hon vill bara sova middag i vagnen. Och ja, jag har försökt att lägga henne i sängen här hemma men det går inte. Hon blir hysterisk och bara skriker i timmar. Jag orkar inte ha det så varje dag uppe i fjällen. det ska ju vara semester
    I en pulka går det inte så bra att sova.

• SVejsan
    häxvrål skrev 2008-01-04 10:59:54 följande:
    Nja alltså hon behöver ingen vagn att skjutsas i egentligen, men det är när hon ska sova som den behövs. Hon vill bara sova middag i vagnen. Och ja, jag har försökt att lägga henne i sängen här hemma men det går inte. Hon blir hysterisk och bara skriker i timmar. Jag orkar inte ha det så varje dag uppe i fjällen. det ska ju vara semester I en pulka går det inte så bra att sova.
    Ingen som har en bärbar lift? Som ni kan få prova innan och sedan "hyra" under resan... Om det är att hon vill sova lite "trångt"
Svar på tråden Hur gör ni med 3 barn som ska åka till fjällen...hur löser ni packning?