• Julatjärnan

Oman! Hur är det?

Hur är Oman som resmål om man reser dit på vintern?

- Solsäkert i jan/feb?
    - Mycket att göra?
    - Finns det mycket restauranger eller äter man på hotellet?
    - Finns det mycket att göra som utflykter etc?
    - Är det ett läskigt land att åka till? (Någon sa att man blir skjuten direkt utanför dörren.. lite överdrivet men så är det väl ändå inte?)
    - Det verkar som att det är långt från hotellet in till närmsta stad, är det "dött"?

• Svar på tråden Oman! Hur är det?
  • Julatjärnan

Kanske inte så många som varit där än?

• smirre

Jag har inte varit där själv, men ställde dina frågor till en kompis som varit där. Så här kommer hennes svar:

Solsäkert i Jan/feb. Var själv där i slutet av feb-mars.

Inte mycket att göra. Men underbara stränder och vatten. man kan åka ut på badutflykter.

Idealiskt om man vill åka och vila upp sig en eller två veckor.

Utflykts utbudet är inte så stort. men man kan hyra taxi för en halv eller heldag. Det blir inte så dyrt om man är några stycken. Bara man kommer överens om priset innan och att han kan prata engelska. Då kan det vara värt varenda krona. Man får åka på en guidad privat tur.

Det är inte något läskigt land. Nästan ingen brottslighet. (dom har så hårda straff) Vi var två tjejer som åkte och gick inne i stan. Kände mig inte illa till mods alls. Då är nog Grekland och Kanarie holmarna värre.

Stan är ganska liten Om det är Salalah du menar. Shoppa kläder kan man ju glömma. Alla är ju klädda i bulka. Så dom har inte något stort utbud moderna kläder.
    Alkoholhaltiga drycker finns bara på hotellen. Och jag såg inget disco eller något liknande. Det vet jag inte om det finns.

Min kompis som berättade det här för mig nu, åker dit för andra gången i mars. Och hennes kompis för tredje gången. Dom åker dit för att sola, slappa, spela lite golf, bada och ha det skönt. Softa i 2 veckor.

• Poena
    Julatjärnan skrev 2007-12-28 16:43:28 följande:
    Hur är Oman som resmål om man reser dit på vintern?- Solsäkert i jan/feb? - Mycket att göra? - Finns det mycket restauranger eller äter man på hotellet? - Finns det mycket att göra som utflykter etc? - Är det ett läskigt land att åka till? (Någon sa att man blir skjuten direkt utanför dörren.. lite överdrivet men så är det väl ändå inte?) - Det verkar som att det är långt från hotellet in till närmsta stad, är det "dött"?
    Oman har väldigt trevligt klimat utom i regnperioden som inträffar under vår sommar, dvs juli - augusti. Vi var där i oktober månad, då var det fortfarande grönt och frodigt men inte ett moln på himlen under hela vistelen!

Det finns en del restauranger i centrala Salalah men oavsett vilket hotell man bor på behöver man åka taxi dit. Att tänka på då man är utanför hotellen är att man ska ha heltäckande kläder. Dessutom har många restauranger speciella ingångar för kvinnor/barn som kommer utan män i sällskap! Då får man sitta avskilt. Lokalbefolkningen tittar rätt så mycket på en.. Men vi åt mycket god och billig mat, bla på en asiatisk restaurang. Hotellens restauranger är betydligt dyrare än om man äter utanför. Däremot finns inga alkoholhaltiga drycker utanför hotellen.

Taxichaufförerna är lite jobbiga, de är dessutom i maskopi vilket gör att vi turister får betala betydligt mycket mer än lokalbefolkningen. Förhandla om priserna innan. Vi hyrde också en taxi för en rimlig peng som skjutsade oss till Al Mugsayl, vilket är ett område med sk. blow holes och häftiga klippformationer. Sevärdheter är bl a den helt fantastiska stranden, milslång och inget folk! Det känns fantastiskt att gå längs den och titta på krabbor m.m. Det finns även en uppskattad utflykt där man åker jeepar ut i öknen och sover, Solresor kallar den för "Empty Quarter". Även guld souken är värd besök.

Oman har extremt låg kriminalitet. Det är i stort sätt ingen chans att bli rånad t ex eftersom lokalbefolkningen är oerhört mycket mer förmögna än man själv någonsin kommer bli Dessutom höga straff gör att det är väldigt lite brott. Det som ev. kan ses som lite läskigt är att man som kvinna ses på ett helt annat sätt än vi är vana vid. Vi mötte t ex många kvinnor med burka som såg väldigt misstänkt på mig, som inte hade slöja etc. Även männen tittar. Som man bör man inte titta på de lokala kvinnorna. Om man badar på stränderna och en lokal man kommer gående måste man klä på sig. Starka strömmar i vatnnet gjorde att vi undveka att simma.

Till Oman åker man om man vill sola, bada, slappna av och uppleva en annan kultur. Det är absolut inget party-/shoppingställe.
  • Julatjärnan

Hur är maten då? Är det lätt att bli magsjuk som t ex Egypten?

• Poena

Nej, inget vi märkte av, varken att vi eller andra gäster blev.

Angående typ av mat så är det mycket fisk och skaldjur samt nötkött. Lite indiska influenser men inte så kryddstarkt. Mycket goda efterrätter! T ex tårtor, mousser, baklava. Nere i Salalah fanns både asiatiska och idiska restauranger t ex.

• Poena

Angående hotellen (som Solresor har) så bodde vi på crowne plaza. Jag tyckte också det låg bättre till än Hilton, som ligger vod en motorväg och med en del utsikt mot stora hamnen (men oljecisterner etc). När vi pratade med några andra resenärer på väg hem så tyckte de dock att det var lite mer smakfull, modern inredning på Hilton.

• Julatjärnan

Crowne plaza verkar ju underbart fint, fem stjärnor också? Är det samma femstjärniga standard som i Sverige eller lägre?

Eftersom det bara fanns tre hotell att välja mellan tänkte jag att det kanske är dött att åka dit, på bilder jag sett ser man knappt något folk. Är det mycket turister där?

(Vi vill faktiskt till ett ställle med lite turister, och sol, bad, saker att göra om man vill och en del restauranger)

Svar på tråden Oman! Hur är det?