• Pisan

Vad heter denna vaggvisa....?

"Lillan ska sova, sova och va snäll,
    Annars kan hända, att Lillan får smäll"

Nån som vet vad det är för melodie? I texten sjunger man åxå nånstans att "vet inte lillan att mamma är här"

Det är en vaggvisa som min farmor sjöng för mig när jag var liten. Jag brukar sjunga den för min dotter och hon somnar med en gång. Hade varit skoj om jag hade kunnat hela texten...

• Svar på tråden Vad heter denna vaggvisa....?
  • TipEx

*skrattar gott*
    Tänk att en annan människa har skrivit på samma sätt som jag!

Jag ska se om jag kan hitta boken - den finns någonstans bland boklådorna, så är inte upplagan okänd.
    Det har kommit ut i flera upplagor:
    Den sista som utgick från förlaget hade bantat ned boken katastrofalt mycket! Många av de gamla sångerna fanns inte kvar.

Den är orange och i boken så har varje sida en färgkant - orange och blå om jag inte missminner mig.

• reblan

Eller om det var Google....
    Ett enklare och snabbare sätt att få svar på frågor. Pröva själva!

L jung skrev 2007-12-23 12:46:23 följande:

Se där!! Man kan få svar på precis vad som helst på familjeliv!!! hihi
  • Pisan

Till er som vill att jag ska googla så vill jag bara säg att jag har googlat massor men jag hittar inte den...

Tack snälla för era svar =)

• TipEx

Har sökt på vinden i de boklådor som jag kan nå fram till - har inte funnit den ännu!
    Återkommer i ämnet så snart jag har något att rapportera!

• Mary Cherry
    TipEx skrev 2007-12-23 12:48:12 följande:
    *skrattar gott*Tänk att en annan människa har skrivit på samma sätt som jag!Jag ska se om jag kan hitta boken - den finns någonstans bland boklådorna, så är inte upplagan okänd.Det har kommit ut i flera upplagor:Den sista som utgick från förlaget hade bantat ned boken katastrofalt mycket! Många av de gamla sångerna fanns inte kvar.Den är orange och i boken så har varje sida en färgkant - orange och blå om jag inte missminner mig.
    Här står det ju varför vissa sånger är borttagna: sv.wikipedia.org/wiki/Nu_ska_vi_sjunga
  • HannaHYLK
    Pisan skrev 2007-12-23 15:17:05 följande:
    Till er som vill att jag ska googla så vill jag bara säg att jag har googlat massor men jag hittar inte den...Tack snälla för era svar =)
    Jag hittade min länk på google: segate.sunet.se/cgi-bin/wa&L=BIBLIST&P=12078

Genom en enkel sökning på: "lillan ska sova" smäll
  • Pisan
    HannaHYLK skrev 2007-12-24 09:48:46 följande:
    Jag hittade min länk på google: segate.sunet.se/cgi-bin/wa&L=BIBLI...Genom en enkel sökning på: "lillan ska sova" smäll
    den hittade jag åxå men det är väl inte hela visan???
  • Pisan
    TipEx skrev 2007-12-23 15:23:32 följande:
    Har sökt på vinden i de boklådor som jag kan nå fram till - har inte funnit den ännu!Återkommer i ämnet så snart jag har något att rapportera!
    jag var hemma hos mamma idag och tittade i böcker med massa visor...hittade inte den =(

Hoppas du hittar den =)
  • Jenny m Benjamin

det är inte "majas vaggvisa för dockan"; den går så här:

Nu ska dockan sova snäll och rar
    och inte skrika på det viset
    Sotarn kommer då och dockan tar,
    och pappa kommer fram med riset.
    Sov mitt lilla barn, nu är det kväll
    dröm om tomtar och jättar
    Och när du sovit riktigt snäll
    får du jordgubbssylt och plättar (sidan 71 i min upplaga av Nu ska vi sjunga (tjugonde upplagan)

Den TS frågar efter är skriven av en dansk kompositör: Elith Worsing, dansk text Ludvig Brandstrup svensk text S.S. Wilson

Svensk text har jag inte, mer än det som redan står i tråden, och uppenbarligen finns det mycket mer text:
    Här är med dansk text i två versioner(?):
    barne.koordinatoren.com/index2.php&do_pdf=1&id=47
    här kan du höra hela melodin:
    www.allsang.net/martins_midi_verden/midifiler/s/sov_dukke_lise.mid
    och här finns noterna:
    www.pvv.ntnu.no/~arntj/sov-dukkelise-noter.html

• HannaHYLK
    Pisan skrev 2007-12-25 18:16:36 följande:
    den hittade jag åxå men det är väl inte hela visan???
    Jag trodde det var hela.
  • Tussetösen

usch då.. det va väll ingen visa att uppmuntra...
    funkar melodin så ändra texten...

• AnnaS84

Så här minns jag den:

Lillan ska sova
    och vara så snäll
    Annars kan hända lillan får smäll
    Inte va stygg och skrika så där
    Då hör inte lillan att mamma är här

• Juliettans

Googlade efter just denna text... men gillar inte heller hela texten. Föredrar den så som min mamma sjöng den, men jag tog även bort hela raden med att lillan skulle få smäll när jag sjunger den för min Lillan:

Nu ska Lillan sova o vara snäll,
    inte vara ledsen och gråta sådär,
    vet inte Lillan att Mamma är här?

• Poetelen

Den här visan är en dockvisa och den är skriven av Edith Worsing med svensk text av S.S. Wilson. På danska heter den Dukke Lise. Min mor sjöng den där visan ibland och jag har en inspelning från henne.
    I texten ingår "... igår fick du nya ben och armarna fick du idag.." och ".. Pappa den elaka fula kar'n  den bryr vi oss rakt inte om..." så det handlar väl om en liten flicka som sjunger för sin docka.
    Det finns en inspelning på stenkaka (78 v/m) med Max Hansen (?) med Brevet till Lillan på ena sidan och Dock- Lisa på andra. 

78-varvsskiva EB68-1664 SE-24751

• agnetajonsson

Hej

Jag vet hur melodin går men jag kan ju inte förmedla den här

Så om du fortfarande är intresserad så får du kontakta mig och så får vi se om i kan ta det per telefon

Den börjar så här

Jag är din mamma och du mitt barn

Sen storken en dag till mig kom

Din pappa den otäcka fula karln

Han bryr vi oss rakt inte om

Lillan skall sova och vara snäll

osv

Min syster kan texten till alla verserna så jag kan skriva ner de då vi träffas i helgen och delge er nästa vecka

• Kärlek och respekt
    agnetajonsson skrev 2016-05-03 23:00:19 följande:

Hej

Jag vet hur melodin går men jag kan ju inte förmedla den här

Så om du fortfarande är intresserad så får du kontakta mig och så får vi se om i kan ta det per telefon

Den börjar så här

Jag är din mamma och du mitt barn

Sen storken en dag till mig kom

Din pappa den otäcka fula karln

Han bryr vi oss rakt inte om

Lillan skall sova och vara snäll

osv

Min syster kan texten till alla verserna så jag kan skriva ner de då vi träffas i helgen och delge er nästa vecka

Tar också gärna emot texten på hela låten! :)
Svar på tråden Vad heter denna vaggvisa....?