• esoliten

Hög paritet ökar risken för psd???

Hej,
    Jag läste i en artikel att hög paritet är en känd riskfaktor för psd. Jag undrar vad det betyder, är det en medicinsk term? Jag trodde att paritet betydde jämställdhet och det kan väl inte öka risken!
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hög paritet ökar risken för psd???
  • pulmones

Kan det betyda många barn tro?

• Tina med ängeln Christoffer

Om Pulmones är inne på rätt spår så läste jag för någon dag sedan att risken för psd ökade om man hade många barn sedan innan.

• pulmones

jag tänker på partus som betyder förlöst typ ....böjer man partus nåra gånger så kansike det blir partitet

• pulmones

de mesta verkar öka risken för PSD.

varför skulle fler barn öka risken? blir det sämre kvalite på barnet vid löpande band eller?

• pulmones

förlåt,  kanske inte är rätt ställe att skoja på. tänkte inte på var jag befann mig. Ska jag anmäla mig själv?

• Sencha
    pulmones skrev 2007-12-19 12:45:51 följande:
    de mesta verkar öka risken för PSD.varför skulle fler barn öka risken? blir det sämre kvalite på barnet vid löpande band eller?
    Jag tror visserligen att det kan handla om hur tätt emellan också. Det finns väl en del ökade risker med tätt mellan barnen...?
    Vilket miljömål tycker DU är viktigast? www.miljomal.nu/om_miljomalen/oversikt_lang.php
  • pulmones
    Sencha skrev 2007-12-19 12:49:29 följande:
    Jag tror visserligen att det kan handla om hur tätt emellan också. Det finns väl en del ökade risker med tätt mellan barnen...?
    det gör det säkert.

men vad skulle vara orsaken till det. att mamman gör barnen slarvigare, att barnen inte får den uppsättning "vitaminer"den behöver? jag förstår inte...
  • esoliten

pulmones: partus-paritet låter helt rimligt!
    Tack snälla ni för svaren. Jag oroar mig ngt fruktansvärt för psd så jag vill minska risken så mkt jag kan. Jag har bara ett barn så då borde ju risken bli lite mindre kan man tycka...

pulmones: Fler barn kanske gör att man inte är lika uppmärksam och inte märker om barnet slutar andas *gissar*

• Tina med ängeln Christoffer

Jag har 4 barn och jag har tätt mellam mina. De är födda 03, 04, 05 och 07. Det var vårt första barn som dog i psd.

Svar på tråden Hög paritet ökar risken för psd???