• Majras

Jobbigt med allmän tvättstuga

Ibland när man kommer ner är föregående tvättare inte klar. Oftast har de precis startat sin maskin vilket gör att jag får stoppa den och lyfta ur dyngsur tvätt för att själv kunna börja tvätta.
    Sen har vi en "regel" att om man inte börjat tvätta inom 2 timmar efter utsatt tid får en annan ta tiden, vilket innebär maskiner och torkskåp.
    Nu ikväll har jag tvättat, det har suttit ett lås på andra mellan 18-22, men då ingen börjat tvätta nu vid 20:15 hängde jag självklart in tvätt i bägge torkskåpen. Hinner inte mer än upp i lägenheten, bor mittemot tvättstugan då jag ser hur någon tar ur min tvätt ur skåpet och börjar mata sina maskiner med tvätt. Det tar alltså minst 40 min innan deras tvätt ska in i skåpet, då kunde väl min fått hänga kvar sålänge om inte annat.
    De började dessutom tvätta 2½ timme efter utsatt tid... Gudars så irriterad jag blev när jag fick se detta. Kunde tyvärr inte springa ut igen, så nu får sambon gå ner och hänga upp tvätten i "vårt" skåp...

• Svar på tråden Jobbigt med allmän tvättstuga
  • spindelapa

Men om man har egen tvättmaskin så kanske inte det är tvätt överallt hela tiden? Så har vi det nu.. man samlar ju på hög,
    vi tvättar kanske en gång i veckan och då är det ju helt sjukt mycket tvätt, tre personers kläder, tygblöjor och handdukar...

Jag har haft nån slags tvättstugeförbannelse över mig! Det är ALLTID någon i tvättstugan när jag ska tvätta, hela torkrummet är totalt proppat (och vi snackar ändå ca 15 kvm!) med strumpor och kalsonger och allt möjligt.. och ofta hämtar grannen inte sitt skräp heller utan man måste ta ner allt

Det värsta var ändå när jag mötte en dum granne i tvättstugan, som verkligen hade fyllt vartenda utrymme med sin tvätt! maskinerna var igång, torkrummet proppat, torktumlaren likaså...
    och jag var ändå schysst och sa att han skulle få ha torkrummet en timme till, vi avtalade tid och han kom inte! Jag väntade i 40 minuter, sedan var det bara att rycka ner hans våta strumpor

• Dripknot

Efter att ha läst alla era skräckhistorier kring tvättstugorna så fullkomligt ÄÄÄÄÄÄÄÄLSKAR jag våran nya tvättmaskin som står i badrummet och glänser!!

Tvättar endast sängkläderna 2ggr/mån i stora tvättstugan 10 trappor ner, men våra kläder och sådant kör vi häruppe när vi själva vill. Sååå skönt!!

Vi hade grova problem i våran förra tvättstuga som vi delade med runt 40 lägenheter. Där hade vi låscylinder med bokningstavla och ibland när jag kom ner i källaren till tvättstugan så hade någon snott min tid trots att klockan precis slagit 16. Där var det så att hade ingen tagit den bokade tiden inom 30 minuter så tillföll den nästkommande hyresgäst. Sen snodde våran granne (som även var pundare och langade knark från sin lgh) upp båda tvättkorgarna på hjul så man fick kånka blöt tvätt till vikbordet och stå där och sortera. DRYGT!!

Men.. vi spara ihop till en egen eftersom vi dels fått en liten bebis och sen är vi trötta på alla idioter som inte kan läsa en bokningstavla eller som inte fattar att här håller vi tvättiderna!

• spindelapa

Vi har också sparat ihop till en ny tvättmaskin...
    den ska vi ha i vår nya lägenhet som vi flyttar till i januari...

Har nästan drömt våta drömmar om maskinen som vi ska ha!

• Dripknot
    spindelapa skrev 2007-12-18 00:04:29 följande:
    Vi har också sparat ihop till en ny tvättmaskin... den ska vi ha i vår nya lägenhet som vi flyttar till i januari...Har nästan drömt våta drömmar om maskinen som vi ska ha!
    Ha ha klockrent!!
  • memle

Hos oss står det klart och tydligt att man har 30 minuter på sig att börja tvätta, annars får någon annan ta tiden. Det står på plakatet med alla andra tvättregler. Vi tillhör HSB.

Jillsan7003 skrev 2007-12-17 21:26:49 följande:
    Jag har jobbat på ett bostadsbolag och en av de största "myterna" som florerade var att det fanns en regel om att man får ta en tvättid om de inte dykt upp inom en - två timmar. Den regeln fanns helt enkelt inte hos bostadsbolaget och de är en av de största i Göteborg. Det finns ju folk som slutar sent på jobbet och tar sista tiden för att tvätta, kanske de två sista timmarna av ett fyratimmars pass.Är du helt säker på att det är en regel som är satt av din hyresvärd?
  • Eelle

här har vi elektroniskt system, utanför dörren till tvättstugan. så man kan ej komma in i tvättstugan om tiden gått ut, alltså 5 minuter efter sin tid låses dörren för vedebörande.
    bra då ingen annan kan komma in där under ens egen tvätt tid och plocka ut tvätt ur skåp eller maskiner.

• Jillsan7003
    memle skrev 2007-12-18 00:10:21 följande:
    Hos oss står det klart och tydligt att man har 30 minuter på sig att börja tvätta, annars får någon annan ta tiden. Det står på plakatet med alla andra tvättregler. Vi tillhör HSB.
    Jaha, vad bra.
  • miss Y

ja, ibland undrar man faktiskt va folk pysslar med... har varit med om diverse öden.

men det där med egen tvättmaskin är ju kanon för de som bor lagom stort. vi bor på 50 kvm med pyttebadrum - det finns inte plats för en maskin å torka tvätten är inget ql att göra här då det inte finns plats. men annars är det ju en bra idé.

jag längtar tills vi flyttar till vår trea där vi har beställt tvättmaskin å så finns det möjligheter att tvätta i allmänna vid behov, t.ex. sängkläder som tar så mkt plats. å diskmaskin har vi oxå beställt. jag längtar!!

• sahara

När jag läste TS minns jag alla hemska tvättstugeincidenter jag varit med om under åren jag bodde i hyreslägenhet.
    På ett ställe jag bodde så var det bara 6 lägenheter som delade på tvättstugan.I huset bodde jag och min sambo och 5 äldre ensamstående damer.
    Jag har alltid varit noga och städat ordentligt efter mig i tvättstugan.Men det hade man inget för här.Nästan varje gång jag hade tvättat så kom det en dam (kärring) och gnällde över att det inte var städat ordentligt.Höll på att bli galen.Det spelade ingen roll hur mycket jag skurade och polerade tvättstugan efter mig.PedantKärringarna hittade alltid några tvättmedelskorn eller hårstrån.Otroligt.
    På ett annat ställe jag bodde var det ont om pedanter.Tvättstugan var alltid smutsig.Det var knappt jag ville tvätta mina kläder där.Och inte hade man någon större respekt för tvättider.Det var ofta tvätt i maskinerna och torkrummet fullt av tvätt när man skulle tvätta.Suck !
    På ett tredje ställe jag bodde var tvättstugan i rätt bra skick.Men någon stal tvätten ! Hände flera gånger.En dag möter jag grannen i trapphuset med min tröja på sig !! herregud vilka människor det finns !

Numera slipper jag tvätta i allmänna tvättstugor.Bor på landet med egen tvättmaskin och torktumlare.Och på sommaren kan jag hänga ut tvätten i trädgården.

Jag säger bara en sak : det borde vara en mänsklig rättighet att ha en egen tvättmaskin !!!

• spindelapa
    sahara skrev 2007-12-19 00:48:33 följande:
    .Men någon stal tvätten ! Hände flera gånger.En dag möter jag grannen i trapphuset med min tröja på sig !! herregud vilka människor det finns !
    Sa du något till grannen?
    Jag skulle nog inte vågat, kan de stjäla andras tvätt är de antagligen dårar, och dårar är ju beväpnade som alla vet...
  • RiaRa
    sahara skrev 2007-12-19 00:48:33 följande:
    En dag möter jag grannen i trapphuset med min tröja på sig !! herregud vilka människor det finns!
    Du skulle frågat om den passade samt om h*n ville ha kvittot. Dessutom kunde du fräckt tipsat denne om både tvättråd på tröjan samt var du köpt den så h*n kunde svara om nån frågar var h*n köpt den.

Riktigt irriterande hur fräcka folk är.
  • Camyella

Allmänna tvättstugor kan ge vem som helst en massiv hjärtinfarkt!
    Antingen är det någon som snor tiden eller lägger in sin tvätt när jag tumlar.
    Eller så brakar skiten ihop när man tvättar

Själv behöver jag bara härda ut drygt en månad till, sedan bär det iväg till en ny lägenhet med tvätt och tork i badrummet.
    Plus att man har en stor allmän tvättsuga om man så vill och en separat mattvätt
    *lääääängtar*

Svar på tråden Jobbigt med allmän tvättstuga