Inlägg från: teambe |Visa alla inlägg
  • teambe

Vittra-skolor?

Jag skulle inte heller sätta mina barn i vissa kommunalöa skolor med mycket kriminalitet, men vi hoppas på att hitta ett mellanalternativ. Ett ställe där alla inte är likadana, oavsett om det handlar om politiska psikter, inkomst, etnicitet eller klädsmak.

jennie ellie skrev 2007-12-16 17:32:17 följande:
    Vi bor utanför gbg. Jag hade inte satt min dotter i skola norr- Nordöst-nordväst om stan just pg av alla problem och det stora antalet invandrare i skolorna. Segregerat ja, men hundra gånger hellre det än en stökig skola med bråk och dålig miljö, dåligt placerade resurser mm
  • teambe

Lycka till! Det ska nog inte bli några problem, han verkar inte ha mycket som talar för honom!

Carbon skrev 2007-12-16 17:54:00 följande:
    Vi vill verkligen ha bort han! Vi har kontaktat skolverket för att göra en anmälan om inte rektorn tar detta på fullaste allvar, så någonting kommer säkert att hända till nästa termin.
  • teambe

Exakt! Det som fick det att vara helt uppenbart var när jag såg att 96% av Sam-eleverna hade röstat på alliansen. Missförstå mig inte, det är absolut inte fel att rösta på alliansen det hade varit prrecis lika galet om 95% röstat på sossarna, men 95% som röstar på samma politiska inrikting i en grund/gymnasieskola är rätt anmärkningsvärt. Synd, för annars tror jag nog att jag skulle gilla lärarna där och det ligger nära...

homemade skrev 2007-12-16 17:56:40 följande:
    Välj inte samskolan i gbg då, aningen segregerat...hihi
  • teambe

Ja, vi har inte helt avskrivit den för jag tror änså att det är en trygg skolmiljö och bra pedagoger. Men jag kan tänka mig att debatten på SO-lektionerna blir aaningen tam :) Vi sk nog hitta något som känns bra till slut, jag tror man vet när det känns bra. Så var det med förskolan, vi besökte många och på ett par ställen stämde liksom allt.

homemade skrev 2007-12-16 18:15:59 följande:
    Ja mina barn hade passat in bra där med just kanske för att vi är blå... Men jag vill inte ha dem rännandes på stan på rasterna.I övrigt en jättebra skola.Inte mycket att göra åt så det är de med bra ekonomi som sätter sina barn där, dessutom svårt att komma in utan topp jobb eller kontakter om man inte är ute i GOD tid. Hoppas ni hittar något annat som känns bra
  • teambe

Ja, det var ju vitt skilda meningar som rådde här!

• teambe

Ja, det kan du nog ha rätt i, och ni verkar ha hittat ett toppenställe! Fast det är väl många lärare som har riktiat kritik mot just Bure-koncernen, inte att pedagogiken i sig skulle vara dålig alltså, utan ägarnas sätt att driva skolorna. Sjölins var ju en stor skandal som jag gissar är den som åsyftas i inlägg nr 50, men man kan ju hoppas att det skedde en uppryckning efter det. Sen får man  nog säga till Samskolans försvar (som vi ju dryftade lite här ovan) att jag nog aldrig hlrt något negtivt om den från vare sig elever, föräldrar eller personal, men det är ju lättare att hålla ordning på att en skola fungerar än en hel serie över ett helt land.

homemade skrev 2007-12-16 20:50:22 följande:
    Ja och det vi kan enas om är nog att det handlar inte om pedagogiken huruvida en skola är bra eller ej, utan om hur just den specifika skolan är. Kan uppenbarligen vara himmel eller helvete beroende på vilken det är.
  • teambe

Antigone: mycket intressant. Hur kommer det sig förresten att ni kommer att låta minstingen vänta, är det för att det av praktiska skäleller känns det som vittra passar äldre barn bättre? Och vet du vad pedagogike egentligen kommer ifrån? Är det en ny pedagogik, eller kommer den från något annat land?

• teambe
    jennie ellie skrev 2007-12-21 17:07:56 följande:
    Härligt med en till nöjd vittra förälder, välkommen till tråden.Vad är det som gör att ni inte vill sätta minsta i skolan?Dottern började i nollan efter 4 i kö, och det var toppen för henne.Det som är så trevligt tycker jag är att även om varje barn har sin egen ansvarspedagog så är alla barnen alla lärares elever då de har dem i ämnen. Mysig stämmning när alla känner och pratar med alla. Inte dina-mina barn utan allas på skolan.
    Har du någon koll på den vittraskolan som ligger vid Kronhusbodarna som hetter Cederholms förrut? Det är dit vi står i kö nämligen.
  • teambe

Skolgård på taket? :) Låter lite som Bronx eller nå´t :) Vet faktiskt inte för vi har just ställt oss i kö dit och inte varit och hälsat på ännu. Här i centrala Gbg så sänker man ju snabbt sina förväntningar på miljön, vi tycker exv att det nerstampade lerpölen till förskolegård som vår dotter dagligen vistas på är en underbar oas... Vet du om vittra-pedagogiken är en svensk pedagogik eller vad den bygger på?

jennie ellie skrev 2007-12-21 17:22:17 följande:
    Nej inte alls tyvärr, går i Kungsbacka.Men mycket som gör att vi trivs är det fina läget (vid/på) golfbanan.De fina nya/moderna lokalerna.Skolans egna lilla skogsdunge där det leks hela rasterna.Kocken!Städtanterna som är så gulliga mot barnen.Skolmorfar!!De engagerade lärarna.Själva vittrapedagogiken var inget som gjorde att vi valde skola utan allt det ovanstående.Hade inte valt skola för pedagogikens skull om inte flera av ovanstående fanns.Har bott vid kronhusbodarna för några år sedan men inte sett skolan...det är väl inte den med skolgård på taket??
  • teambe

okej :) en flytt till kungsbacka är nog inte så aktuellt för oss, fast vad jag förstår så skulle det vara en flytt uppåt vad det gäller barnomsorg över lag.

jennie ellie skrev 2007-12-21 17:32:43 följande:
    Hörde bara något om en skola vid nordstan med rastgård på taket...Nej jag bryr mig inte om var den kommer från, har aldrig tagit reda på det.Vi körde förbi för fem år sedan när vi bodde på annan ort och bara älskade skolan, läget och utssendet. Vi åkte upp och gjorde ett besök direkt...allt stämmde och vi satte oss i kö på en gång, kom med nöd och näppe in.Så vi flyttade till Kungsbacka...
  • teambe

tack! har ni egna erfarenheter?

Hoppis skrev 2007-12-21 18:36:16 följande:
    Jag tror att den pedagogiska modellen kommer från sverige. Här står lite om vad de baserar den teoretiska delen på: www.vittra.se/default.aspx&refid=2292
  • teambe

Nej, verkligen inte. Lärarnas situation är väl det som oftast påpekas i negativa ordalag nä'r det kommer till vittra. Det finns ingen vittra-pedagog här som vill ge en annan bild?

FrökenBokmal skrev 2007-12-21 18:38:14 följande:
    Min svägerska som är lärare sade att hon aldrig skulle vilja jobba i en sådan skola på grund av allt det hon hört från tidigare kursare. Skolan som är där jag bor har hög personalomsättning det är inte direkt det man önskar mitt barn...
  • teambe

Ja, nu har även jag läst på pedagogiken och dcet verkar väl vara en blandning, kanske det bästa av det mesta. Hur upplever du att lärarnas situation är?

Hoppis skrev 2007-12-21 20:54:07 följande:
    Min dotter går i en Vittraskola. Jag själv är väldigt "påläst" vad gäller pedagogiken och tror att den är väldigt bra. Att man ser varje barn som en egen individ, att man pratar mycket om hur man uppför sig mot varandra och synen på kunskap. Man ska inte bara trycka in något utan stimulera och få barnen att vilja lära sig och kritiskt tänkande. Typ: plugga inte in hela periodiska systemet utan lär dig hur det fungerar. Sen är det ju upp till varje skola att lyckas uppnå detta. Problemet med vår skola är att den är helt nystartad, det tar ett tag innan både personal och elever lärt sig kulturen och få den att "sitta i väggarna".
  • teambe

Aha, så man har inte hemklassrum inom på vittra? Det är något jag iofs känner är rätt bra att ha, även på gymnasiet (som på Rudebäcks). Och en egen klassförståndare. Hur vet man vem man ska kontakta vid problem? Har varje barn en ansvarspedagog som man ska kontakt, eller hur funkar det? Och på vilket sätt arbetar vittra-modellen mot mobbing och kränkningar? Är det olika på olika skolor, eller är det vissa modeller som genomsyrar hela verksamheten?

Hoppis skrev 2007-12-21 21:00:57 följande:
    Det är möjligtvis så att det är bättre för lite äldre barn kanske från 2-3 skolåret eller ännu högre. F och 1:or är så små har inte riktigt samma behov som äldre barn. De behöver inte ta ansvar för sig själva eller kritiskt tänkande. De kanske mår bättre av att faktiskt ha EN fröken som är deras (även om jag tycker att det är en av fördelarna med Vittra att alla elever är alla pedagogers ansvar och alla känner alla) och ha ett klassrum som är deras för trygghetens skull.
  • teambe

En annan fråga; eftersom det är privatdrivet, vem är främst ansvarig för verksamheten? Är det bolagsstyrelsen eller rektorn/enhetschefen som är den som styr verksamheten främst? Anledningen att ag frågar detta är att jag som läkare ibland upplever att det inte är sjukhuschefen/läkarna som styr verksamheten utan politiker/bolagsstyrelsen om det är privat, och jag kan tänka mig att detsamma skulle kunna gälla även på en privatdriven skola.

• teambe

Hoppis; tack för dina utförliga svar. Vi ska gå på information och prata med dem som arbetar på "vår" skola. Jag vet att mycket är rykten, dock har jag lite svårt att bortse från min bästa vän som skolade in sin son på en vittra-förskola i stockholm förra terminen. De har inget gott att säga om vittra alls , och de är ett föräldrarpar som jag har stort förtroende för.

Vad vi är ute efter är ffa en skola som är mycket bra på att arbeta mot mobbing och kränkning, och som tar väl hand om sin personal så de stannar kvar. Att barnen lär sig räkna och skriva är ett plus, men ingen nödvändighet. Däremot är det ett absolut krav att grov kriminalitet inte förkommer inom skolans väggar. Det är alltså för oss ett negativt val; vi väljer aktivt bort vår kommunala skola, snarare än ett positivt val som det skulle vara om vi letade efter den pedagogiska formen som passade våra barn bäst. Därför är vi öppna för alla möjliga alternativ eftersom konkurrensen om platser är stenhård.

• teambe

Homemade; om jag lägger ihop dina inlägg med en annans här i tråden drar jag skutsatsen att du bor ett snäpp söder om Gbg? Det verkar vara ett vettigt drag att flytta åt det hållet, oavsett om man väljer er skola eller inte. Fantastiskt att de kommit så långt med sitt arbete mot mobbing! Det går bara man vill, för mobbing är ju inte bara ett problem i socialt utsatta områden utan. Det kräver att man tar problematiken på allvar. Skolmorfar kanske kunde ordna skolskjuts från Järntorget ;) God jul tillbaka!

• teambe

Beräta mer! Era inlägg både skrämmer och lockar oss. "månadens elev" låter förfärligt i mitt tycke, finns det på alla Vittra-skolor? Däremot är ju en skol där alla blir sedda och vågar lita på sin egen förmåga fantastiskt.

Att lärarna får jobba mer men får mer igen kan jag faktiskt iofs se en viss fara i. Visst, närman är ung och ny-exad så kanske man vill satsa mycket på sitt jobb, men själv tycker jag nog inte att lärare ska behöva uppleva yrket som ett kall, och därmed åsidosätta familj/fritid för det, utan alla jobb ska kunna skötas på arbetstid (säger jag som läkare, som strävar efter att alla vi inom kpren ska se våra jobb som vanliga kneg, och inte arbeta över gratis bara för att vara ädla).

Och ffa, någon som har vet något om Vittra-skolan vid Kronhusparken?

• teambe

Det ska vi göra! VI står ju i kö tack och lov, om vi skulle bli lika imponerade som ni blev :)

Turvann skrev 2008-02-07 23:07:11 följande:
    Hej igen! om de har månadens elev på alla skolor vet jag inte, men det kan nog vara så. Om Kronhusparkens Skola vet jag inget om.Något mer som jag tycker är bra är att det inte är ålders intregerat.På minior ex går barn från förskoleklass upp till trean ihop. Förskoleklassen är mest för sig själva efter morgonsamlingen efter som deras dag ser lite anorlunda ut då det är korta "lektioner" och mycke lek.I de andra åldrarna är de indelade lite efter sin "förmåga" man går i den gruppen som är mest lämplig för sin "kunskapsutveckling" i de olika ämnena.Alla jobbar idividuellt och i samma grupp i ex matte kan flera barn ha olika matte böcker, de blir då inte heller någon att gemföra sig med och att känna sig mindre bra eller efter.Något som jag upplevde under mitt första besök var att ute på rasten stod ca 5 tjejer i ålden CA 11 år och hoppade långhopprep då en tjej ca 8 år ställde sig och tittade på. direkt frågade de äldre tjejerna om hon ville vara med.det gjorde mig glad i hjärtat.sedan jag själv började jobba där ser man vad bra det kan bli med att ha så många olika åldrar i en och samma skola, som hos oss från3 år upp till elever i åk 9. har visar de varandra respekt och de äldre eleverna kommer gärna och "hälsar på de yngre och är ute och leker med dem på rasterna.vad är det mer som är fantastiskt? Jo ingen skadegörelse förekommer på våran miljö här respekterar man varandra och miljön. Uppstår det en konflikt tar lärarna tag i det Direkt: det väntas inte med tills det blir rast utan direkt och föräldrar kontaktas om det finns behov.jag vet vist låter det för bra för att vara sant. men det är sant.Så åk och hälsa på på "din" skola och hoppas du blir lika glatt överraskad som jag.Kram
Svar på tråden Vittra-skolor?