Inlägg från: homemade |Visa alla inlägg
  • homemade

Vittra-skolor?

Suuupernöjd!!!

• homemade

Hur gamla var dina barn när de gick där?

gemelli skrev 2007-12-16 16:11:44 följande:
    Jag har inte så mkt bra att säga om den skolan....Beror väl oxå på vilken ålder vi pratar om att han sina barn i en sån pedagogik. Men "Eget ansvar" som dom står för är inte alltid bra för alla barn.Sen skiljer sig skolor från skolor, det får man inte glömma.
  • homemade

Men känner du att hans vänner är dåliga i skolan i förhållande till dina barn? Trivs de själva eller tycker de att det är en dålig skola?

gemelli skrev 2007-12-16 16:18:32 följande:
    Min barn har inte gått och går inte heller. Men många av deras kompisar går i Vittra.Mina killar är idag 12 år!
  • homemade

Med dåliga menade jag om du upplevde det som att de låg "efter" dina barn i kunskap om det är så att de är i samma ålder

gemelli skrev 2007-12-16 16:24:39 följande:
    Vad menar du med "dåliga"?Jag har erfarenheten av att två familjer valde att byta skola efter 2 år i Vittra just för att det Egna ansvaret" inte passade deras barn.Det låter så bra med Eget ansvar, men som jag skrev så passar inte det alla barn.
  • homemade

Ok, då förstår jag bättre hur du menade.

gemelli skrev 2007-12-16 16:29:28 följande:
    Näää absolut inte, där märkte jag ingen skillnad. Men nått jag märkte är att deras barn är mer tävlingsinriktade. Nått jag ser som negativt!
  • homemade

Nej självklart inte, men eget ansvar och upplägg. Man planerar sitt arbete för kommande vecka på fredagar. Vissa barn när de blir lite äldre vill ju tävla i allt, vem som har läst mest snabbast mm

teambe skrev 2007-12-16 16:32:31 följande:
    Skulle tävling vara något som uppmuntras på Vittra?
  • homemade

Inget vi märkt av alls och då är jag väninna med en av de som varit med från starten här på vår skola. Snarare tvärt om, så underbar personal som verkar älska sitt jobb. Super engagerade föräldrar och personal, men det kan säkert var olika på olika skolor i landet

teambe skrev 2007-12-16 16:38:51 följande:
    den "sektliknande" strukturen som endel pedagoger pratar om (man får ionte ifrågasätta koncernen osv), är det något som märks?
  • homemade

Absolut inte, det hade till och med jag reagerat på och ifrågasatt i så fall även om jag mer är engagerad i barnens idrottsförening än i skolan.
    Lärarna är så trevliga men fritids personalen är ännu mysigare och fulla med ideer.

teambe skrev 2007-12-16 16:49:39 följande:
    Och ingen "lärarflykt" hos er heller, utan det är samma år ut och år in med några "naturliga" undantag av barnledighet och pensionsavgångar osv?
  • homemade

Vi pratade om detta för knappt ett år sedan då det togs upp på ett föräldra möte när en av fritidspersonalen började plugga till lärare, alla ordinarie lärarna hade det. Men denna fritids tjej vikarierade vid sidan om lärarstudierna vid sjukdom hos ordinarie och gör än idag för hon är ju inte klar ännu. Detta stör inte mig då det är en personal som dels känner barnen väl och är under utbildning.

teambe skrev 2007-12-16 16:54:48 följande:
    Va bra! Och jag antar att de har behörighet för de ämnen de undervisar i.
  • homemade

Skrattar för mig själv när jag tänker på min egen grundskole tid. Herregud, ibland hade vi vaktmästaren som vikarie.... Tur att tiderna ändras till det bättre vad gäller vissa saker.

• homemade

På vår är det trots att det är en välbärgad kommun, blandat men genomgående är att det är medvetna föräldrar som valt något till sina barn som de tror kan vara något bättre än bara den skola som ligger närmast ens boende. Nästan alla kör in sina barn från olika delar av kommunen.

• homemade

Ja segregerat är det, ett adopterat barn på 450 elever. Någon engelsk familj med och en Holländsk.
    Jag har gått på mycket segregerad skola i innerstan och jag trivdes med detta, men jag ville inte att mina barn skulle växa upp i innerstan.

teambe skrev 2007-12-16 17:17:09 följande:
    Anledning att jag frågar är att vissa friskolor här där vi bor känns väldigt segregerade och det är inte vad vi riktigt vill för våra barn. Vi bor i ett innerstadsområde som är rätt blandat. Fast det är klart att om föräldrarna skjutsar sin barn så krävs det ju att de har arbeten som ger den möjligheten.
  • homemade

Det förstår jag, varför har ni inte lyckats få honom utbytt?

Carbon skrev 2007-12-16 17:33:38 följande:
    Vi har en dotter på 12år som går i en vittra skola, har gått i en "vanlig kommunal" skola tidigare,( men på vittra 2år nu)Vi har både possetivt och negativt att säga om "våran" skola.Det possetiva är att barnen planerar sin egen vecka och bestämmer vad dom skall jobba med.Att dom blir utmanade i sitt arbet i mycket större utsträckning en i en "vanlig" skola.Att det är mer regler och ordning och reda, tex totalt moblitele förbud, man är artig och tar i hand, visar hövlighet och respekt för varandra.Att vittra själva köper upp dom olika tjänsterna gällande skolhälsovård, barnbespisningen mm, vilket innebär i vårat fall att tex skolmaten är lagad av en kock och smakar kanon! Inte som det var på våran kommunala skola att bamba "tanterna" hade jobbat där i 20 år och lagat samma smaklösa mat år ut och år in!Sedan till det negativa! Vi har fått oturen att få en pedagog utan behörighet som inte är den bästa. Varit mycket klagomål på honom denna terminen så vi får se vaad som händer..... (Menar inte att behörighet är allt, mne det är mycket!
  • homemade

Synd att ni har en dålig skolchef... Varför ens ta in en obehörig? Det hade inte accepterats hos oss om många klagat på en lärare att han fått gå kvar. Då hade han fått andra argetsuppgifter resten av tiden tills det gick att få bort honom.

Carbon skrev 2007-12-16 17:36:59 följande:
    Skolchefen vill ha lite mer "kött på benen" säger han. Och pedagogen är tillsvidareanställd, då är det lite svårare, mne vi får se vad som händer.
  • homemade

Hjälp, hade inte låtit mina barn gå till skolan så länge han var lärare och kan lova att halva klassens föräldrar gjort detsamma omg.

Carbon skrev 2007-12-16 17:46:16 följande:
    Vi gör vad vi kan, han kör tex med bestraffningar på barnen. Sköter dom sej inte på lektionen så får dom göra 10 armhävningar inför resten av klassen, kommer dom en minut försent så får dom sitta över 10, kan säga saker om en elev inför hela gruppen mm.Skall tillägga att han dock blivit bättre efter samtal med skolchefen, mne han är långt i från bra!
  • homemade

Välj inte samskolan i gbg då, aningen segregerat...hihi

teambe skrev 2007-12-16 17:53:45 följande:
    Jag skulle inte heller sätta mina barn i vissa kommunalöa skolor med mycket kriminalitet, men vi hoppas på att hitta ett mellanalternativ. Ett ställe där alla inte är likadana, oavsett om det handlar om politiska psikter, inkomst, etnicitet eller klädsmak.
  • homemade

Ja mina barn hade passat in bra där med just kanske för att vi är blå... Men jag vill inte ha dem rännandes på stan på rasterna.
    I övrigt en jättebra skola.
    Inte mycket att göra åt så det är de med bra ekonomi som sätter sina barn där, dessutom svårt att komma in utan topp jobb eller kontakter om man inte är ute i GOD tid. Hoppas ni hittar något annat som känns bra

teambe skrev 2007-12-16 18:10:16 följande:
    Exakt! Det som fick det att vara helt uppenbart var när jag såg att 96% av Sam-eleverna hade röstat på alliansen. Missförstå mig inte, det är absolut inte fel att rösta på alliansen det hade varit prrecis lika galet om 95% röstat på sossarna, men 95% som röstar på samma politiska inrikting i en grund/gymnasieskola är rätt anmärkningsvärt. Synd, för annars tror jag nog att jag skulle gilla lärarna där och det ligger nära...
  • homemade

Fyyy säger jag bara, varför jobbar sådana människor med barn???

deez skrev 2007-12-16 18:59:19 följande:
    Har ingen egen erfarenhet, men min bästa vän tog snabbt ur sin son ur Vittras förskola i Stockholm av ungerfär de anledningar som nämns i TS, plus att de upplevde det som väldigt disciplinerat och strängt och att personalen var sura och vantrivdes.
  • homemade

Ja och det vi kan enas om är nog att det handlar inte om pedagogiken huruvida en skola är bra eller ej, utan om hur just den specifika skolan är. Kan uppenbarligen vara himmel eller helvete beroende på vilken det är.

teambe skrev 2007-12-16 20:47:30 följande:
    Ja, det var ju vitt skilda meningar som rådde här!
  • homemade

Man har ju sin "egen" ansvarspedagog, men här kan en elev alltid vända sig till vem som helst av pedagogerna då alla känner eleven och har den i något ämne.
    Utöver det så har även vi skolmorfar på heltid som vistas med barnen som alltid finns med i uppehållsrummet.
    Sin egen pedagog har man i något ämne och under morgonsamlingen. Att det är olika klassrun tycker jag är bra då eleverna känner sig hemma i hela skolan.

I början var det riktigt tufft att se sina små nollor bredvid de låånga sexorna i skolan, men alla tar hand om alla och mina barn hälsade glatt på stora elever på stan när vi mötte dem och det bästa av allt...............de hälsade tillbaka!!!
    Det tror jag att vi har vittra att tacka för, att det är god "uppfostran" på skolan.
    Att man hälsar och är trevlig mot varann oavsett ålder, respekt för varje individ.

Har aldrig hört om mobbning här under de tre år mina barn gått på skolan, däremot samtal under samlingarna om några barn kivats eller någon kännt sig orättvist behandlad.
    Det tas upp samma dag direkt efter rasten tex om det är då de blivit osams eller liknande, att prata om saker man som elev kan tycka är jobbigt så att alla förstår hur det kan kännas om någon säger något dumt tex.

Detta låter väl nästan lite väl bra i mångas öron, men hittills har skolan varit helt fri från problem för vår del.
    Mycket kan säkert ha att göra med att vi bor i en kommun utan större samhällsproblem över lag, det har nog "smittat" av sig.

God Jul allihopa

teambe skrev 2007-12-21 21:28:02 följande:
    Aha, så man har inte hemklassrum inom på vittra? Det är något jag iofs känner är rätt bra att ha, även på gymnasiet (som på Rudebäcks). Och en egen klassförståndare. Hur vet man vem man ska kontakta vid problem? Har varje barn en ansvarspedagog som man ska kontakt, eller hur funkar det? Och på vilket sätt arbetar vittra-modellen mot mobbing och kränkningar? Är det olika på olika skolor, eller är det vissa modeller som genomsyrar hela verksamheten?
Svar på tråden Vittra-skolor?