• jelt

Hjärtformad livmoder...

Någon mer som har det? Kanske vet lite mer vad det innebär?
    Vad jag förstod på gynekologen har man högre risk för MF.
    Har själv haft 2 MF ( ett för 16 år sedan och ett i förrgår) och 2 MA ( -02 och -03).
    Har dock 2 lyckade graviditeter, som gett mig 2 underbara barn! Skulle så gärna vilja ha ett till, men frågan är om man orkar och törs... Gynekologen sa att jag kan räkna med att få fler MA!

• Svar på tråden Hjärtformad livmoder...
  • ElinOlsson

Jag har det. Har inte haft några problem att bli gravid och inte heller haft några missfall.

• Singoalla74

Jag har också uterus bicornis som det så vackert heter.
    Men har haft två tidiga missfall för flera år sen och sen fått barn och nu två Ma på raken.
    Enligt läkaren beror detta inte på formen på livmodern utan pga "produktionsfel"

• törnfågel

Jag har precis fått reda på att jag har det! Har haft ett mf och ett ma under 2007 (har inga barn). Min läkare säger att hur stora problem man får av det beror på hur långt ner skiljeväggen går. I mitt fall är det så lite att det inte ska påverka så mycket, men en lite högre missfallsrisk har jag eftersom det är större risk att ägget fäster på en ogynnsam växtplats. Enligt henne märker många inte ens att de har en hjärtformad livmoder.

• Bliglin

Det är skillnad på hjärtformad livmoder med skiljevägg och en uterus bicornis. (Har den sistnämnda själv).

En uterus bicornis (=två separata små-livmödrar) bör inte öka risken för tidiga missfall... (dock för sena sådana pga utrymmesbrist)) så det verkar stämma bra det din läkare sagt Singoalla74.

En hjärtformad livmoder med skiljevägg kan dock innebära ökad risk för missfall just för risken att embryot fäster på skiljeväggen (som består av collagen istället för av endometrium)... varför embryot inte kan fästa där särskilt länge och det blir missfall . Men en skiljevägg kan man ofta operera bort med positivt resultat. En uterus bicornis är svårare att operera... det finns ingen skiljevägg att bara plocka bort då liksom .

Risken är större i båda fallen att barnet hamnar i tvärläge eller sätesbjudning varför det är större risk för att det måste bli kejsarsnitt än i normalfallet... fast oftast går det ju bra
    Lycka till alla!

• Snozie

Jag har efter att genomgått mr röntgen fått besked om att jag har helt delad livmoder. Urerus Bicornis. Vet inte om det är den som ställt till det för oss eller om det är något annat. Börjar ge upp hoppet nu....

• ElinOlsson
    Bliglin skrev 2008-01-12 12:45:42 följande:
    En uterus bicornis (=två separata små-livmödrar) bör inte öka risken för tidiga missfall... (dock för sena sådana pga utrymmesbrist)).
    Så är nog fallet hos mej. Födde min son i v 31+3, troligen pga av min form på livmodern. Den är inte helt delad, men inte långt därifrån. Tvåan stannade inne till v 37+4 och min läkare sa att om det blir en tredje graviditet går jag nog full tid, då livmodern blivit såpass uttänjd. Bägge mina pluttar har suttit i säte.
  • Vikingakvinnan

Intressant det du skriver ElinOlsson om att dina barn har suttit i säte. Får man fräckt nog knycka tråden och fråga hur många av er som har hjärtformad livmoder som har haft barn i säte. Har ni som haft barn 1 i säte fått barn 2 att vända sig?
    Min dotter satt fint i ena hjärthalvan och fick förlösas med snitt.

Personligen så tycker jag att det känns lite mysigt och exklusivt att ha ett hjärta i magen!

ElinOlsson skrev 2008-01-12 16:01:37 följande:
    Så är nog fallet hos mej. Födde min son i v 31+3, troligen pga av min form på livmodern. Den är inte helt delad, men inte långt därifrån. Tvåan stannade inne till v 37+4 och min läkare sa att om det blir en tredje graviditet går jag nog full tid, då livmodern blivit såpass uttänjd. Bägge mina pluttar har suttit i säte.
  • ElinOlsson

Jag kände att mina barn låg bara på ena sidan av magen, högersidan var tom. På vänster hade jag rörelser ända ut mot ryggen och på höger bara till mitten drygt. Det syndes inget på magen utifrån, antar att organen tog platsen där . Jag kände med tvåan att hon kämpade för att komma runt, men ettan rörde sig väldigt lite de sista veckorna innan han kom (v32). Så jag undrar om det är uttänjt nog för en trea att komma runt??? Fast efter två snitt rekommenderar de ju snitt igen. Men jag skulle så gärna vilja föda vaginalt...

Att ha två hjärtan i kroppen är ju inte alla som har

• Vikingakvinnan

Min dotter låg också till vänster fast hon hade gott om plats och rörde sig mycket hela tiden men alltid med rumpan neråt. Jag tror också att hon försökte att vända sig för det var ett jädra tryck ibland mot solar plexus och magen spände sig som vid en sammandragning. Men det var bebisens rygg som sköt ut.

• Magis2

Hej!

Varför inte starta en ny tråd för oss med livmoderavikelser?

Den hjärtformade livmodern (med septum) är ju som många redan konstaterat här, vanlig. Min kollega har den formen och har fött 3 barn utan problem. Jag antar också att det hänger litet på hur tjock vävnaden är i skiljeväggen.

Uterus Bicornis är ju mer ovanligt....(Bliglin, berätta mer)

Själv har jag en superovanlig livmoderavikelse - en T-formad och underutvecklad livmoder. Denna upptäcktes vid hysteroskopi för resektion av sammanväxningar i livmoder/cervix. Kirurgen sa att att han aldrig sett en så liten och smal livmoder. Min läkare sa efter operationen att han är övertygad om att jag aldrig kommer kunna föda ett levande barn med min livmoder.

Jag är idag gravid i v.11 - har tre tidigare missfall bakom mig.

Vore bra med en egen tråd för oss som kämpar med konstiga livmödrar och upprepade missfall....

• Trixabus

Jag har också hjärtformad livmoder, fick veta det vid mitt 3:e IVF försök. Har ett MF från första IVF (v6). Är nu gravid igenom efter mitt 3:e, v 8+2. Tydligen skulle det inte ha någon betydelse, men vem vet...

• smurf 11

Oj, det verkar som man borde kolla upp detta. Vi har en underbar dotter på 1,5 år och det var inget problem under den graviditeten. Nyligen fick vi ett missfall i v16. Det är jättejobbigt och frågan är ständigt varför? Jag har gjort många ultraljud i den sista graviditeten. En läkare nämde att jag har en hjärtformad livmoder. Hon kallade in en till för att titta för jag hade så mkt blod i livmodern. Han trodde att jag haft 2 foster, och att en hinnsäck var tom och därav blodet. Men nämde något om skijevägg??? Och sista veckorna tycker jag att knölen(ev. foster) låg bara på höger sida. Det ska jag fråga om på återbesöket!

• TattyTeddy
    Bliglin skrev 2008-01-12 12:45:42 följande:
    Det är skillnad på hjärtformad livmoder med skiljevägg och en uterus bicornis. (Har den sistnämnda själv).

En uterus bicornis (=två separata små-livmödrar) bör inte öka risken för tidiga missfall... (dock för sena sådana pga utrymmesbrist)) så det verkar stämma bra det din läkare sagt Singoalla74.

En hjärtformad livmoder med skiljevägg kan dock innebära ökad risk för missfall just för risken att embryot fäster på skiljeväggen (som består av collagen istället för av endometrium)... varför embryot inte kan fästa där särskilt länge och det blir missfall . Men en skiljevägg kan man ofta operera bort med positivt resultat. En uterus bicornis är svårare att operera... det finns ingen skiljevägg att bara plocka bort då liksom .

Risken är större i båda fallen att barnet hamnar i tvärläge eller sätesbjudning varför det är större risk för att det måste bli kejsarsnitt än i normalfallet... fast oftast går det ju bra
    Lycka till alla!
    Ville bara säga tack för ditt inlägg. Fick precis veta att jag har en hjärtformad livmoder men fick ingen närmare förklaring på varför riskerna för missfall osv var så höga.
    Ville också tacka alla andra i denna tråd som har en hjärtformad livmoder och som skrivit det här. När jag fick veta att jag har en sa läkaren att det var väldigt ovanligt och kände mig så ensam. Tack till er alla!  

Svar på tråden Hjärtformad livmoder...