Bliglin skrev 2008-01-12 12:45:42 följande:
Det är skillnad på hjärtformad livmoder med skiljevägg och en uterus bicornis. (Har den sistnämnda själv).
En uterus bicornis (=två separata små-livmödrar) bör inte öka risken för tidiga missfall... (dock för sena sådana pga utrymmesbrist)) så det verkar stämma bra det din läkare sagt Singoalla74.
En hjärtformad livmoder med skiljevägg kan dock innebära ökad risk för missfall just för risken att embryot fäster på skiljeväggen (som består av collagen istället för av endometrium)... varför embryot inte kan fästa där särskilt länge och det blir missfall
. Men en skiljevägg kan man ofta operera bort med positivt resultat. En uterus bicornis är svårare att operera... det finns ingen skiljevägg att bara plocka bort då liksom
.
Risken är större i båda fallen att barnet hamnar i tvärläge eller sätesbjudning varför det är större risk för att det måste bli kejsarsnitt än i normalfallet... fast oftast går det ju bra
Lycka till alla!
Ville bara säga tack för ditt inlägg. Fick precis veta att jag har en hjärtformad livmoder men fick ingen närmare förklaring på varför riskerna för missfall osv var så höga.
Ville också tacka alla andra i denna tråd som har en hjärtformad livmoder och som skrivit det här. När jag fick veta att jag har en sa läkaren att det var väldigt ovanligt och kände mig så ensam. Tack till er alla!