Inlägg från: ming |Visa alla inlägg
  • ming

Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?

challis77 skrev 2007-12-13 15:03:02 följande:
    Det blir spännande att se om allt går bra för Victoria framöver, skulle gissa på att hon gifter sig inom 1,5 år och sen tror jag hon kommer förska skaffa barn på en gång! (Om hon inte gör slut med Daniel innan och blir tillsammans med en tjej? )
    Det sägs ju att till sommaren ska det ske. Först förlovning till våren och sen bröllop till sommaren. Fast så sägs det ju varje år.
    Men skämt å sido, hon är ju inte purung direkt och hon och Daniel har varit tillsammans länge. Vad väntar de på egentligen?
    Tänk om Daniel är en sån kille som aldrig vill gifta sig och därmed aldrig friar!
  • ming
    piixelslyna skrev 2007-12-13 15:08:40 följande:
    Vad händer om Victoria får tvillingar då? Blir det det barnet som föds först då eller?
    Oj, ja den frågan är ju ändå rätt relevant, för chansen/risken för tvillingar är ju inte så liten. Ja, vad händer då? Det måte ju nästan vara så att det blir den som kom först.
  • ming
    Jennie med ie skrev 2007-12-15 01:22:30 följande:
    K J N skrev 2007-12-15 00:17:11 följande:Nä, de lär nog inte ens bli godkända ifall de skulle ansöka. Tror inte det hade ansetts vara för barnets bästa att födas in i en sådan situation.
    Fast å andra sidan är det nog inte svårt för rika och kända människor att bli godkända, just pga det. Utan att behöva stå i kö, dessutom.
  • ming
    Jennie med ie skrev 2007-12-15 01:28:25 följande:
    För att få medgivande i Sverige hjälper det inte att vara rik och känd... Och det skulle som sagt antagligen inte anses vara i enlighet med barnets bästa att födas till de starka förväntningar det innebär att vara barn till kronprinsessan/drottningen t ex. Och det är ju en viss skillnad på "rik och känd" i betydelsen kung och drottning och att vara "rik och känd" i betydelsen Hanna Graaf och Magnus Hedman t ex..
    Fast jag undrar alltså. Det kan alltid ordnas på något sätt. Jag undrar vilka handläggare som vågar säga nej till självaste hovet och kronprinsessan/drottningen.

En annan sak är ju att för den delen kan ju kronprinsessan, när hon har blivit drottning, lika gärna bara gå och kidnappa ett barn och ha som sitt eget, utan att ens kunna åtalas för det (barnet kan ju iofs tas tillbaka, men det var inte min poäng). Ytterligare en helsjuk lag som gör att kungahuset bör avskaffas fortare än fortast.
  • ming
    Jennie med ie skrev 2007-12-15 08:29:19 följande:
    Skulle någon med åtalsfrihet begå ett så allvarligt brott hade denne säkert avsatts från sin plats på nåt sätt och därmed kunat åtalas
    När jag har läst runt lite så har jag nu sett att formellt kan man inte avsätta kungen pga annat än att han byter religion. Alltså inte ens om han begår ett allvarligt brott. Däremot skulle det kunna leda till att han själv avgår pga kritik, men nej man kan inte avsätta honom pga det.
    Hjartesjalen skrev 2007-12-15 07:41:09 följande:
    Ming:Vagar saga nej?? Dom har regler att ratta sig efter som alla vi andra manniskor, o varfor skulle dom inte vaga saga ett nej till dom?? Vad skulle handa?Varfor skulle Viktoria kunna kidnappa ett barn? Utan att bli straffad for det?
    Ja, men om reglerna säger att barnet ska ha rätt att komma till en så bra familj som möjligt (nu spekulerar jag bara utefter vad Jennie med ie säger, för jag känner inte till reglerna kring adoption), så skulle handläggaren lätt kunna "bedöma" att barnen inte alls skulle må dåligt av de livet.

Ang det andra så kan Victoria inte kidnappa ett barn nu utan att straffas, då hon inte är statschef. Kungen kan ju det däremot, och när Victoria har blivit drottning, dvs statschef, så kommer hon också att ha straffsrättslig immunitet, precis som kungen har idag.
  • ming
    Ex ungue leonem skrev 2007-12-15 18:00:26 följande:
    Då jag inte har  med Kronsprinsessans ev familj att göra.Så rör det mig inte i ryggen.
    Förutom att alla vi betalar appanaget på X antal miljonrer.
  • ming
    Ex ungue leonem skrev 2007-12-15 21:52:24 följande:
    Nu var väl frågan inte om apanaget.Utan om kronprinsessans ev barn??
    Jag svarade ju bara ditt inlägg om att du inte har något med dem att göra.
    Förutom det jag skrev så är ju de även representanter för alla oss som bor i Sverige, det kanske du inte har tänkt på?
  • ming
    Ex ungue leonem skrev 2007-12-15 22:07:35 följande:
    Vad handlade tråden om ? Jo om Vad skulle hända om kronprinsessan ev fick ett handikappat barn.
    Ja, och som jag sa, så svarade jag enbart på ditt inlägg. Vad är problemet?
  • ming
    Linda1976 skrev 2007-12-16 19:31:27 följande:
    Fast det gör det ju inte - det spekuleras, och sen bekräftas det efter de "klassiska" 3 månaderna. Och ja, jag tror att de skulle kalla det "missfall" om det skulle behövas.
    Jag tror faktiskt det med.
    Det är ju inte så att man får reda på kungagraviditeter dagen efter +:et. Man får kanske reda på det tidigt, men 12 veckor är ju också tidigt.
    Och jag tror inte heller att de skulle dra sig för att ljuga om något för att behålla det politiska korrekta ansiktet utåt.
  • ming
    Challe N skrev 2007-12-16 23:15:04 följande:
    Har också funderat på det där! Och tänk om Vickan inte ens vill ha barn! Tänk om hon skulle känna att hon inte alls kan tänka sig att vara gravid och ha barn. Katastrof! Fast det alternativet finns nog inte i hennes värld.
    Hon är nog hjärntvättad från dag ett att gifta sig och skaffa barn (som alla vi andra också, iofs).
  • ming
    mulena skrev 2007-12-16 23:25:11 följande:
    Challe N skrev 2007-12-16 23:19:08 följande:Jag tror att ett barn med en svårare form av ADHD kan få mycket hjälp tidigt, om ens föräldrar är rika och kända. Får barnen hjälp tidigt, klarar de sig också bättre och lär sig mer.skulle prinsessan få ett barn med ADHD, skulle det barnet få väldigt mycket träning och hjälp, därmed bättre förutsättningar att bli kronarvinge.
    Min bror har svår ADHD, och hur mycket hjälp han än fick av BUP och skolan, från att han var 5 år, och faktiskt vet jag inte om han skulle klara en kungaroll.
    Folk som inte vet tror att han är helt normal, men han tänker helt annorlunda än vi andra.
    Visst skulle han kunna sitta och se fin ut på en nobelmiddag en kväll, men generellt på möten med andra länder, politiker, eu-saker, osv, skulle det hoppa ut så många grodor ur hans mun så man inte ens kan räkna dem.
    (Och då har han ändå blivit så mycket bättre, sen när han var ung och verkligen inte passade in nånstans.)
  • ming
    Maja Gräddnos skrev 2007-12-17 09:34:37 följande:
    Jag tycker det känns väldigt naivt att tro att Viktoria är positiv och avspänd inför tanken att få ett handikappat barn bara för att hon har en fond som går till handikappade barn.Hennes pengar kommer ifrån oss skattebetalare, och då duger det inte att lägga precis allt på skidresor och roliga båtar utan som ett alibi för att få apanage måste ju en del gå till välgörenhet. Annars kanske svenska folket skulle enas om att avskaffa monarkin.Om Viktoria och de andra i familjen är godhjärtade och fördomsfria altruister eller hycklande egoister vet faktiskt ingen av oss. Vi kan bara gissa. (Men kungens uttalande om stekta sparvar för ett par år sen säger iaf en hel del om HANS syn på sina mindre lyckligt lottade medmänniskor- om någon minns det?)
    Där sa du nåt!
  • ming
    Marie Antoinette skrev 2007-12-17 21:02:28 följande:
    Kungafamiljen är verkligen spännande att se intervjuer med. Snart kommer Vickan att vara med på en intervju på 2:an (sätt i gång nyheterna). Hon kommer att tala om sin rätt att yttra sig i vissa frågor där hon har en åsikt.Låt mig gissa att det är frågor som "det är viktigt att tänka på miljön" eller "svält/AIDS/krig är ett stort hot för många människor".
    Haha, miljö- och barnfrågor tyckte jag att jag hörde, när jag tittade snabbt.
Svar på tråden Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?