• zimona

Vi som är gifta/tillsammans med/är kosovoalbaner, makedoner, albaner :-D tråd 4!!!!

shqiperi82 skrev 2008-01-14 21:43:41 följande:
    misan den låten var verkligen jättefin!!!zimona: du skrev jättebra i den tråden så det är klart man ställer upp. jag vet inte riktigt vem du är? vart bor ni? har ni barn? vart e din man/kille ifrån?
    Nej, jag har väl inte riktigt presenterat mig kanske.. :/

Får göra det nu istället då! :)

Jag heter Malin och är 19, har varit tsm med min Avni sedan 5 1/2 år tillbaka. Han kommer ifrån byn Qabra utanför Mitrovica, Kosova. Han har varit i Sverige sedan 2002, men pratade rätt så bra svenska redan när vi träffades efter ett halvår, eftersom han har väldigt lätt för språk, så det var aldrig ett problem.

Vi har inga barn - än! Skulle jag bli gravid så är barnet varmt välkommet, men det är inget vi planerar för sas.

Annars så är jag väl en ganska så "engagerad" person.. kvinnofrågor, djurrättsfrågor brinner jag mycket för, religion och i synnerhet Islam är ett annat stort intresse, ska förhoppningsvis läsa religionshistoria i höst.

Mitt motto är "all kunskap är bra kunskap" hihi.

Skriva och läsa gör jag därför ganska mycket. Sen rider jag, träffar vänner, umgås med familj, är ute och går, fikar haha, är i stallet och massa annat..

Nu fick ni en ordetlig presentation va? hehe.

Er har jag ganska så bra koll på, ibland blandar jag ihop er och då går jag in på eran sidar och tittar, så om ni undrar varför jag går in på eran sida var och varannan dag så vet ni varför nu; Malin har ett dåligt minne. ;)

Är det någon här som håller på med hästar? Är någon av er muslim? Camilla vet jag är det, men nån mer? :)

Själv är jag inte muslim, men är inte helt främmande för att konvertera i framtiden.. Har börjat tycka väldigt bra om religionen, och har inga problem med att leva efter Islam, men frågan är om jag tror på att det är Guds religion.. Och kritisk som jag är så konverterar jag inte förän jag känner mig 100% övertygad.

Frid, Malin.
  • zimona

Melie E:

Wow! Vilket jätte häftigt kalas du ordnat! JÄTTE fint med all frukt, såg jätte gott ut!

Och jag gillar tanken på att bryta onyttighets mönstet ;)

Ang det med kulturkrockar. Hundarna och djuren var helt klart bland det värsta.. Är med en sån stor djurälskare som jag så var det riktigt hemskt ibland.. Jag mådde riktigt dåligt, och nu har jag inte kunnat titta på fotorna från Kosova eftersom jag inte klarar av att se hundbilderna än.

Frid, Malin

• zimona

Hej på er :)

Kan inte nån av er vara så gullig och ge mig recept på ajvar? Jag har aldrig ätit det, men eftersom ni säger att det är så gott så blir jag nyfiken på att prova :P

• zimona

Okej.. Jag får titta i affären då! Men gör de det inte själva ens i Kosova?

• zimona

Får bli att åka til Willys då!
    Jag har drömt värsta konstiga drömmarna hela natten.. I en av de så skulle jag köpa ajvar (säkert för att vi pratade om det strax innan jag gick för att sova) men jag orkade inte betala så jag hällde ut den i väskan för att smuggla med mig ut :S haha

Ni som gör pite, vad använder ni för mjöl?

När jag var i Kosova så gick det jätte lätt att töja ut degen, men de gånger jag provat hr hemma så har degen varit HEMSK! Den går inte att töja ut alls nå bra, bara går sönder. Sen när Avni kom hem så provde han också, men det gick verkligen inte.. Han fick lov att kavla ut den till sist.
    Kan det bero på mjölet?

• zimona

Haha, ja det låter lite väl komplicerat att göra.. Men nu, precis, så kom Avni hem med ajvar, han tyckte att jag skulle få smaka det, så det ska jag göra! Hade man det i såser lr??

Okej, vad vr det för märke på det mjölet du använde??

Frid, Malin.

• zimona
    alisandra skrev 2008-01-19 17:00:30 följande:
    Det är viktigt att du arbetar degen ordentligt så den binder ihop glutentrådarna, det är dom som gör att du kan töja ut degen sen. Men du får inte arbete den för mycket heller för då kan glutentrådarna gå av, svårt det där och veta. Men man lär sig.. Men just det där med att man arbetar degen tillräckligt är viktigt om man ska töja ut den, kommer ihåg det sen jag gick bageri/konditori skola. Så det kan vara en anledning eller att du haft ett "dåligt" mjöl. Jag vet inte.. Ibland blir det bra för mig och ibland inte.. Är som ett lotteri! Hahaha!
    Ja. men när jag gjorde det i Kosova så gick det bra.. Och att knåda igenom degen ordentligt har vi provat.. hjälpte inte :( vni har gjort pite massa gånger och det funkar inte för han heller så det var hans ide att det beror på mjölen..? Själv har jag ingen aning, tycker det är konstigt iaf. Den går verkligen inte att dra ut nått typ! Eller jo, men man måste laga och hålla på huuuuuuur länge som helst!! Skit jobbigt!
  • zimona

Jag får prova att köpa kungsörnen då. Har köpt sånt där billigt innan.. typ icas.
    Min arbetsgivare har jobbat på pizzeria för länge sedan, och hon sa att de använde nått special mjöl som skulle vara lättre att dra ut, och min farmor sa att det kan bero på mjöl också, hon hade läst om nått mjöl som var "smidigare" också.. Undrar vilket de pratar om??
    Kanske är det där mjölet som din svärmor använder Camilla? :) FRÅGA! :D

• zimona

Nej men.. Vad kan det då bero på då?? Vi har provat med extra mycket olja på, att knådat degen allt från typ 3 min till 20 min.. Det enda som funkade var sista gången när Avni kavlade ut degen. :( Tips?

• zimona

Avni har nog försökt han med :p Men jag vet inte om jag kan säga att det är bara för att han är alban, jag skulle nog snarare skylla på att han är man. Eller tom på att han är männsklig, jag är ju varken alban eller man, men gillar att få bestämma jag med ;)

Jag tror att det viktigaste är att man säger ifrån ordentligt från början, för annars är nog risken att behovet av att få bestämma växer sig starkare när man upptäcker att man faktiskt KAN göra det.

Frid, Malin.

• zimona

Alisandra: Tack för råden. Vi får prova med lite mindre mjöl :) Ska prova i morgon tror jag :D

• zimona

Jupp, jag kommer med en utförlig rapport! hihi.

Ditsy: Ge han en chans! Du måste väl ha sett lite vad för typ han verkar vara också?

Naten e mir!

• zimona

Usch :( Kom nyss hem ifrån stallet, min häst har blivit galen.

Hon stegrar sig, ställer sig RAKT UPP på bakbenen när jag inte tillåter henne att springa. Jag ramlade av bakåt och vred till foten rejält, kan inte stödja på den alls. Men jag tvingade mig upp igen och hon stegrade sig några gånger till, dock inte lika högt, men eftersom jag inte kan ta stöd på fotoen så gick det inge bra. Är så himla ledsen nu :( Vet inte vad jag ska göra.. Det är ju farligt som det är nu. Avni har "förbjudit" mig att rida henne igen och det kommer jag inte att kunna göra heller på flera dagar, en vecka kanske pga foten, så när jag väl rider henne då kommer hon ha ÄNNU mer energi :(

• zimona

Hej på er!

Avni provade göra pite i förrgår (jag har ju fått min fot pajad) Han provade ha i mindre mjöl, men det funkade inte, sen köpte han kornmjöl, men det blev det ju bara gröt av, till slut så blandade han degarna och kavlade ut de och la fyllning i mitten med deg under och över.. Jag fattar inte vad vi gör för fel?!?!?! Jag tänker att man kanske får ha i mjölen långsammare så verkligen all mjöl hinner komma in i degen så det inte bli nån liten liten klump. Men utan att behöva knåda den för länge så att glutentrådarna (?) går av..

Igår åkte vi vårdcentralen, lkaren trodde det var en spricka i mitt ben så vi var skickade vidare till lasarettet för att röntga det. Det var ingen spricka, bara en rejäla sträckning av senan.
    Vi som skulle satsa på att starta i massa tävlingar under våren innan jag flyttar :(

alisandra: Jag ÄLSKAR lost! Men det är Said som är sexigast....!!!!

• zimona

Haha, Jack är söt han med. Men hela Said är så manlig på nått sätt hahaha!

Ja, det blir väl att plugga. Nu kan jag inte komma med undanflykter som att jag ska till stallet, måste städa, ska laga mat, bara måååsta åka till stan eller nått annat.
    Måste helt enkelt möte mitt läxberg :'( SNYYYYYYYFT!

;)

Såg att du hade mycket att göra idag! Inte går du väl till en salong varannan vecka och fixar naglarna? :O Vad menas med ifyllningen?

kram

• zimona

Alisandra:

Kul att ha fina naglar jämt :D Men själv kan jag nog inte ha det. Skulle inte funka tsm med min livstil.

Micorazon:

Jag vet inte vad jag ska göra med henne.. Har fått tips att kläcka ett ägg i huvudet på henne när hon reser sig. tydligen så kopplar många hästar ihop det med lite smärta och sen blod som rinner ner, så då vill de inte stegra sig mer haha..

Kul att hans släkt kommer! Hur har ni fixat det?
    Ska du inte bjuda de på nån svensk mat??

Melle:

Eftersom det har tagit så lång tid att baka ut varje boll när de gått sönder hela tiden så har ju de sista bullarna fått vila, och när du säger det så var nog faktiskt dom lättare! :D Inte så bra som de ska vara , men bättre! Tack för tipset :)

Frid, Malin

• zimona

Man har ju hört skräckhistorier om pojkar som får sin förhud avsågad utan bedövning med en slö kniv. Men Det är ju inte så det ska gå till om man vill göra det korrekt enligt Islam. Men som vanligt så bryr sig inte vissa..

De som jag har hört om, som är omskurna och fått det ordentligt gjort har inte lidit något av det. Det finns ju många fördelar med att vara omskuren, både ur den hälsomässiga och sexuella aspekten, om man inte tycker att de religösa skälen är tilräckliga.

frid, Malin

• zimona

"Men hela ämnet är så känsligt och nerskitat!
    Precis som med muslimer och invandrare.
    Det går ju inte ens och diskutera. "

Fast det är precis det jag tror att man måste göra! Sprida informationen och kunskap om den sanna Islam, men inte bara till icke muslimer med fördommar, utan ännu hellre till de många muslimer som envisas med att kalla sig repesentanter för Islam men i själva verket är slavar under hemska kultuerella värderingar.
    Jag blir nog ärligt talat mer arg på muslimer än vad jag bli på fördomasfulla icke muslimer, trots att jag älskar religionen Islam.. eller "trots" är kanske inte rätt ord med tanke på att Islam och muslimer är helt olika saker..

• zimona

Okej, då tänkte vi lika då :)

Jag blir också irriterd över det. I många fall så verkar det ts bara vara ute efter att sprida fördommar. Men sen när alla extrema kulturnissar till muslimer lägger sig i så blir det bara ännu värre.

Personligen så dras jag inte heller direkt till svenska killar, men jag kan inte säga att svenska killar inte vet vad kärlek och respekt är för det är nog lika induviduellt som hos t ex albaner.

Frid!

• zimona
    alisandra skrev 2008-01-24 20:17:54 följande:
    Jag och Bujar satt och kollade på tv nyss, någon kanal från USA och en tjej som hade en tröja det stog "kari" på.Bujar sa: Hur fan kan man ha en tröja det står "kari" på?Hahahahahahahahaha! Tror liksom inte hon vet vad det betyder på albanska.Men vem vet? Det var kul iallafall. Vart är ni tjejer?Idag har jag verkligen varit duktig här hemma.Städat, tvättat, strukit massa skjortor, bakat bröd och tränat.Nu ska jag kolla på tv och mysa med min älskade man.Naten e mire!
    Haha, jag har nyss köpt en ny sadel; KenTuer heter märket, och KARI heter modellen, och det stpr inristat i lädret på hela sadelkåpan haha.
    Sadelutprovaren bara "sen har jag med mig kari sadeln också, vill du prov rida i den också?"

Jag bara: FNISS!!! hahaha

God natt :)
Svar på tråden Vi som är gifta/tillsammans med/är kosovoalbaner, makedoner, albaner :-D tråd 4!!!!