Vi som är gifta/tillsammans med/är kosovoalbaner, makedoner, albaner :-D tråd 4!!!!
PollyWantsACracker skrev 2008-01-15 11:51:24 följande:
ja ironiskt va? nej men min pojkvän vill flytta tillbaka så småningom och jag har alltid velat komma bort från Sverige...människorna är i överlag för kalla här, osociala, egoistiska...och jag står inte heller ut med allt överflödet vi lever i...dessutom vill jag arbeta med att hjälpa människor och det finns det ju stort behov av där. Väntar på självständigheten först dock... :)Jag tänkte fråga, är det någon av er icke-albanska tjejer som lärt er albanska? Jag försöker nämligen men är inte så duktig som man borde :) det är svårt också för alla böcker och språkkurser är på tosk-dialekten men min pojkvän pratar geg så det är som att lära sig danska när man ska kunna svenska haha
Ja det är nog bättre i kosovo på det planet. Men sämre på andra. Brottsligheten omg vad hög den är! Jag skulle sj aldrig flytta ifrån Sverige till ett land där det är mindre jämställdhet. Tycker redan att det är illa ställt i sverige så kosovo nej. Sen så vil jag att mina barn ska få tal del av det med i framtiden. Min man vill inte heller bo därnere och ingen i hans familj heller, alla vill hit.
Överflödet vi lever i här i Sverige...sätter nog 100 miljoner på att albaner skulle ha det likadant om domkunde.
JA jag kan inte hjälpa dig ang albanskan iaf. Har ingen hjälp av div program eftersom det är på " grammatik" och det blir helt annorlunda. Själv förstår jag ganska mkt men talar sällan.